بازاریابی شبـکه ای چیست ؟

بازاریابی شبـکه ای چیست ؟
ایده بازاریابی شبـکه ای
ایده ی بازاریابی شیکه ای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در سده ی ششم ق.م توسط فیثاغورس و در سده ی سوم ق.م توسط اقلیدس در کتاب معروف “مقدمات” به جهان معرفی شد.
جان پل گتی(۱۸۹۲-۱۹۷۶)، ثروتمندترین مرد آمریکایی در سال۱۹۵۷ میلادی بود، و برای اولین بار اعلام کرد که
“من ترجیح می دهم که از ۱% تلاش صد نفر استفاده کنم تا از ۱۰۰%تلاش خودم” .
فلسفه بازاریابی شبـکه ای
این ایده که اهرم زدن نام دارد، امروزه پایه گذار فلسفه ی بازاریابی شبکه ای شده است. اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد. و برنامه ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند.
ولی فروش کمپانی به سرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلوله ی برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد.
از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی به دنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.
بازاریابی شبـکه ای
بازاریابی شبکه ای یا network marketing، نوعی شیوه ی فروش است که در آن کمپانی ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند. و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند.
درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیر مجموعه کسب می شود. در بازاریابی شبکه ای، بازاریاب ها بصورت تبلیغات کلامی یا تبلیغات چهره به چهره اقدام به فروش محصولات کمپانی می کنند. سر و کار فعالان فروش شبکه ای با قانون، بدلیل شباهت این فروش، با شرکت های هرمی می باشد.
معنای بازاریابی شبـکه ای
بازاریابی شبکه ای به معنای رشد و توسعه ی شبکه ای، خرید از طریق عضویت و دریافت پورسانت در ازای معرفی اعضای جدید است. از طریق بازاریابی شبکه ای ، شرکت به سود کلان اقتصادی دست می یابد.
در حقوق بین الملل، نص صریحی بر این قبیل شرکت ها حاکم نیست. در ایران نیز تا الحاق بند “ز” ماده ی یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۶ قانون صریحی بر فعالیت این شرکت ها حاکم نبود.
این خلاء قانونی موجب رشد گسترده ی فعالیت این شرکت ها؛ خروج مبالغ هنگفت ارز از کشور و هجمه ی کثیری از شکواییه ها به محاکم قضایی گردید.
فعالیت شرکت های هرمی
به رغم چالش های امروزی و مورد توجه قرار گرفتن بحث غیر قانونی بودن فعالیت شرکت های هرمی این نوع طرح ها با استقبال کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای جنوب شرق آسیا و امارات مواجه شدند.
در عین حال از کشورهای فدرال زمزمه های دعوت به همکاری جهت قانون مند سازی بازاریابی شبکه ای به گوش می رسد. درست به همان ترتیب که در سیستم”فرانشیز” چندین دولت به اتخاذ مقرارات ویژه برای شرکت های سهیم در مشارکت های چند جانبه به صورت استانداردهای ماهوی لازم الاتباع می گرداند.
سازمان ملل متحد در راستای وظایف خود، نقطه ی اتکا و حمایتی برای سرمایه گذاران فراهم می نماید. از جمله ی این مؤسسات مالی بین المللی، بانک جهانی، آژانس چند جانبه ی تضمین سرمایه گذاری و بانک توسعه ی منطقه ای است.
از نمونه ی متون حمایتی بین المللی نیز می توان کنوانسیون ملل متحد در مورد قراردادهای راجع به بیع بین الملل کالا مصوب ۱۹۸۰ وین و کنوانسیون راجع به محدودیت زمانی در بیع بین الملل کالا مصوب چهاردهم ژوئن ۱۹۷۴ و پروتکل الحاقی به آن را برشمرد.
موضوع : بازاریابی شبـکه ای چیست ؟
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
استفاده از بازاریابی سنتی و آنلاین به صورت هم زمان
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی