انواع فروشندگان
فروشندگان تخفیفی
فروشندگانی هستند که چنانچه کالا تخفیف داشته باشد می فروشند و اگر نداشته باشد نمی توانند بفروشند.
فروشندگان جایزه محور
اگر محصول جایزه داشته باشد می فروشند و اگر نداشته باشد نمی فروشند یا کمتر اهمیت می دهند.
فروشندگان برند محور
اگر محصول برند باشد فروش خوبی دارند ولی اگر محصول برند نباشد فروش کمی دارند یا نمی فروشند.
فروشندگان تبلیغ گرا
فروشندگانی که پایه و اساس آنها تبلیغات کالا است، اگر محصول تبلیغ داشته باشد می فروشند و اگر نداشته باشد نمی فروشند.
فروشندگان رابطه محور
فروشندگانی هستند که فقط چون ارتباط صمیمی با فروشنده یا مشتری دارند می توانند بفروشند. اگر مشتری عوض شود یا ارتباط ضعیف شود نمی تواند بفروشد.
فروشندگان شخص محور
به خاطر اینکه شخص پیش مشتری است می فروشند.
فروشندگان مکان محور
فروشندگانی که در یک منطقه خاصی می توانند بفروشند و چنانچه منطقه آنها عوض شود افت فروش دارند.
فروشندگان محصول محور
فروشنده فقط فرضا مواد غذایی می تواند بفروشد ولی مواد شوینده نمی تواند بفروشد، یا چای می تواند بفروشد ولی برنج نمی تواند بفروشد.
فروشندگان پرستیژ محور
فروشندگانی که پرستیژ خودشان را یدک می کشند، این فروشندگان فقط پرستیژ فروشندگی دارند، با کلاس برخورد می کنند ولی قدرت متقاعد کردن مشتری را ندارند.
فروشندگان لحظه ای/ زمانی
فروشندگانی که صبح ها خوب می فروشند ولی عصرها فروش خوبی ندارند یا اوایل هفته خوب کار می کنند و اواخر هفته ضعیف هستند.
فروشندگان ابزار محور/ ابزار گرا
فروشندگانی هستند که اگر ابزار باشد مثل کاتولوگ ویزیتوری، تبلت و ... می توانند بفروشند و اگر نباشد جرأت پرزنت و معرفی کالا را ندارند.
فروشندگان رسانه گرا / رسانه محور
فروشندگانی که وابسته رسانه ارتباطی هستند، مثلا با تلفن خوب می فروشند ولی حضوری نمی توانند بفروشند.
فروشندگان شرکت گرا / شرکت محور
فروشندگانی که وابسته به برند شرکت هستند، به عنوان مثال محصولات برند کاله را می فروشند ولی محصولات شرکت به پخش را نمی فروشند.
فروشندگان سبد گرا / سبد محور
فروشندگانی که نگاهشان به سبد است، اگر سبد قدرتمند باشد می فروشند و اگر نباشد نمی فروشند.
موضوع : انواع فروشندگان
مقالات مرتبط:
چگونه محصولات خود را به چهار نوع شخصیت متفاوت بفروشید
چگونه یک فروشنده حرفه ای شویم : رونق کسب و کار با ۱ کلمه مهم
۹ نکته که برای استخدام فروشنده ماهر باید به آن توجه کنید
کارمندان فروش شما زنبور عسل هستند یا زنبور معمولی؟
۱۲ نکته مهم از روانشناسی فروش که باید بدانید