راز موفقیت کسب و کار آبیشک رونگتا : پایمردی
راز موفقیت کسب و کار آبیشک رونگتا : پایمردی
آبیشک رونگتا کسبوکار موفق خودش در حوزه آیتی را به نام Net Technologies در سال 1997 در کلکته شروع کرد. در طی 2 دهه او یک زیستبوم پررونق فناوری در شهری ایجاد کرد که در مسیر انقلاب دیجیتال قرار دارد.
در یک بعدازظهر آرام ماه سپتامبر در کلکته وقتی که یک جوان 19 جسور در نمایشگاه رایانه در بخشی از شهر قدم میزد، برایش روشن شد که با کنجکاوی که دارد، آیندهای بهتر پیش رو خواهد داشت. سال 1997 بود و زمانیکه محل نمایشگاه در کلکته بیشتر به خاطر نمایشگاه کتاب مشهور بود تا نمایشگاه رایانه، آبیشک نخستین تجربه استفاده از اینترنت را روی رایانه شخصیاش انجام داد.
امروز تقریبا 21 سال پس از آن تاریخ، آبیشک یکی از موفقترین کسبوکارهای حوزه آیتی را در اختیار دارد. علاوه بر این، او موفق شده که زیستبومی را در بسیاری از شهرهای هندوستان ایجاد کند که شرکتهایی موفقتر را خلق کردهاند.
آبیشک میگوید: روی هر صندلی بخش پذیرش در کلکته نشسته و هر دری از هر کسبوکاری را زده تا آنها را مجاب به خرید محصولات و خدماتش کند. امروز شرکت او گردش مالی 11 میلیون دلاری دارد و رشد سالانه 15 درصد را نشان میدهد. معادل ۵۵درصد از کسبوکار آبیشک از حوزه بیمه است. شرکت او یک محصول کلیدی برای حوزه بیمه طراحی کرده و این در حالی است که این صنعت به آهستگی در حال خروج از برخی نظارتهاست. بسیاری از کسبوکارهای نوپا در حال ورود به این حوزه هستند و همه آنها به یک نرمافزار پایه نیاز دارند. اگر این بازیگران جدید به خریداران محصول تبدیل شوند، میلیونها دلار به سمت شرکت آبیشک سرازیر خواهد شد.
آبیشک همچنین از سال 2008 به عنوان سرمایهگذار فرشته در حدود 20 کسبوکار نوپا سرمایهگذاری کرده و تعداد زیادی ناکامی و برخی موفقیتها به او آموخته روی شرکتهایی شرطبندی کند که با آنچه در حال انجام آن است، همراهی داشته باشند. همچنین به جای خرید سهم اندک از شرکتها اینک به دنبال دریافت سهم بزرگتر است و تلاش میکند که در مقام یک شریک بنیانگذار ظاهر شود.
آبیشک روی هر صندلی بخش پذیرش در کلکته نشسته و هر دری از هر کسبوکاری را زده تا آنها را مجاب به خرید محصولات و خدماتش کند. امروز شرکت او گردش مالی ۱۱ میلیون دلاری دارد
آبیشک وقتی که به گذشته برمیگردد به خاطر میآورد روزی مادرش با یک آگهی درباره نمایشگاه رایانه سراغش آمد و پرسید آیا مایل به بازدید از آن هست؟ و آبیشک به خاطر دارد با خودش گفت: آنچه که در آنجا برای دیدن هست، به من اجازه میدهد تا کسبوکار خودم را در اینجا شروع کنم. در آن زمان آبیشک از طریق راهاندازی اینترنت برای افراد دیگر و آموزش استفاده از مرورگرها برای خودش درآمد کسب میکرد.
آبیشک به نمایشگاه رفت و از یک غرفهدار پرسید روند دریافت غرفه چیست؟ پاسخها نشان داد که روند کار دشوار است، بنابراین او راهحل سادهتری ارائه کرد و خواست که بخشی از غرفه او را در اختیار بگیرد و وقتی که با پیشنهاد در اختیار گرفتن نیمی از غرفه آن فرد به قیمت 6.000 روپیه مواجه شد، تنها پذیرفت آن را با 3.000 روپیه بگیرد در حالیکه این پول را هم در اختیار نداشت. بنابراین نیمی از محل خود را به یکی از دوستانش اجاره داد و در یک چهارم از غرفهای که در اختیار داشت آگهی نصب کرد که حاضر است درقبال دریافت 3.000 روپیه یک وبسایت اختصاصی برای مشتری متقاضی طراحی کند. او در این فکر بود که تنها یک مشتری میتواند هزینه اولیه را پوشش دهد، اما در روز نخست یک مشتری پیدا کرد و در روز بعد دو مشتری جدید دیگر.
در ادامه این مسیر بود که آبیشک وارد حوزه میزبانی دامنههای اینترنتی شد و متوجه شد که گرچه طراحی وبسایت کسبوکار خوبی است اما میزبانی وبسایتها کسبوکار بهتری است. بنابراین یک کسبوکار میزبانی از شرکتی ایتالیایی خرید و متوجه شد که میتواند خدماتی به ارزش 6.000 روپیه خریده و به قیمت 25.000 روپیه بفروشد و به این ترتیب تبدیل به یکی از معدود افرادی شد که در کلکته خدمات میزبانی وبسایت ارائه میکردند. او اندک اندک چرخه کامل تامین در این حوزه را در اختیار گرفت و به تدریج در سال 1998 و 1999 80 درصد از سهم بازار این حوزه در کلکته را در اختیار داشت.
موضوع : راز موفقیت کسب و کار آبیشک رونگتا : پایمردی
مطالب مرتبط:
آشنایی با 3 مدل کسب و کار اینترنتی
چگونه در خانه کسب درآمد اینترنتی کنیم؟
3 راه کار جدید کسب و کار اینترنتی
5 استراتژی مورد نیاز کارآفرینان در بازاریابی اینترنتی
کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه
چرا کسب و کار اینترنتی در ایران دشوار است؟
برگرفته از شنبه