دلایل شکست در کسب و کار اینترنتی - قسمت دوم
دلایل شکست در کسب و کار اینترنتی
اگر قسمت اول این مقاله را نخوانده اید پس اینجا کلیک کنید
1. مزیت رقابتی در کسب و کار اینترنتی
اگر قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی خودتان به فکر تمام مزیت های رقابتی هستید شکست خواهید خورد، منظورم از این جمله این نیست که نباید به فکر یک مزیت رقابتی باشید بلکه این نکته را به شما می گویم که در ابتدای راه شما نمی توانید تمام مزیت های رقابتی ممکن را برای خودتان فراهم کنید.
زیرا هنوز وارد بازار کارتان نشدید، حتی مشتریان آینده خودتان را به خوبی نمیشناسید حتی اگر بازار هدف خودتان را مشخص کرده باشید باز هم نیاز دارید آنها را بهتر و از نزدیک بشناسید، باید ببینید نظر آنها در مور شما چیست، به شما چه خواهند گفت.
سپس با توجه به اطلاعاتی که از بازار کار خودتان دریافت می کنید و بر اساس تجربه به مزیت های رقابتی بهتری دست پیدا خواهید کرد، بنابراین در ابتدای راه نگران این موضوع نباشید که هنوز مزیت های رقابتی و یا همان وجه تمایز شما به اندازه کافی رشد پیدا نکرده، بلکه در ادامه راه می توانید به آن برسید.
البته من در جلسات مشاوره خودم بارها چنین حرفی را به دوستان گفته ام، آن هم این موضوع هست که این افراد می خواهند یک کالای فیزیکی بفروشند و یا یک محصول آموزشی، حرف آنها این است که قبل از آنها افرادی این کار را کرده اند و به نوعی آنها غول این کارند، در این حالت ما دیگر نمی توانیم رقابت کنیم.
لطفا دست به هیچ کسب و کاری نزنید و از همین امروز بروید سراغ کار کارمندی
در پاسخ به این دوستان می گویم، شما به یکی از بزرگترین بازارها و یا پاساژهای شهرتان بروید، چند تا بوتیک پوشاک در کنار هم خواهید دید ؟ حتی اگر در کنار هم نباشند باز هم در آن بازار شما بوتیک های پوشاک زیادی خواهید دید، حالا فرض را بر این بگذارید که فردی جدید وارد این بازار شود، آیا دلیل بر این می شود که این فرد نتواند کالای خودش را بفروشد ؟
اگر چنین فرضی دارید لطفا دست به هیچ کسب و کاری نزنید و از همین امروز بروید سراغ کار کارمندی، اگر هنوز سنتان اجازه می دهد که می توانید در یکی از ادارات دولتی کار پیدا کنید، اگر هم نه، می توانید در یکی از شرکت های خصوصی یک کاری برای خودتان دست و پا کنید.
2. بررسی نکردن رقبا
شما هر کاری را که شروع کنید بالاخره یک سری رقبایی خواهید داشت، مگر اینکه کار شما کاملا ایده محور و جدید باشد، اگر بخواهید موفق باشید حتما باید رقبا خودتان را در بازار بشناسید و اگر چنین کاری نکنید به زودی دچار مشکل خواهید شد زیرا رقبا حتما شما را بررسی خواهند کرد و از نقطه ضعف های شما بهره برداری می کنند.
چه کسب و کار شما سنتی باشد و چه اینترنتی شما باید چنین کاری را انجام دهید، باید هر چند وقت یک بار ببنید رقبا شما چه کار می کنند، چه محصولی آنها ندارند که شما می توانید زودتر از بقیه ارائه کنید، چه کاری هست که آنها انجام نمی دهند و اگر شما انجام دهید ممکن است سریعتر پیشرفت کنید.
یادم هست زمانیکه ابتدا در بازار یک مغازه خدمات کامپیوتری داشتم یکی از مشتریانم یک حرف جالب به من زد، گفت یک روز در ماه مغازه رو یا تعطیل کن یا بسپار دست شاگرد و راه بیفت توی بازار ببین بقیه دارن چه کار میکنن، چی میارن چی نمیارن، برخوردشون با مشتری چه جوری هست حالا ببین تو چه جوری میتونی جنس های بهتری بیاری و رفتار بهتری با مشتریان داشته باشی
بنابراین شما هم باید بدانید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند، آنها را بشناسید و هر چند وقت یک بار آنها را بررسی کنید تا بتوانید ایده های جدید تری را اجرا کنید، البته ممکن است گاهی اوقات این رقبا را کمی دیرتر بشناسید، همانطور که ما هم دچار چنین حالتی شده ایم اما همینکه آنها را شناختید باز هم خوب است.
حرف آخر
اگر هنوز هم فکر می کنید که باید منتظر پیدا کردن مزیت رقابتی باشید، یقین داشته باشید یک نفر دیگر با یک مزیت رقابتی بسیار ساده شروع کرده و به زودی از شما سبقت خواهد گرفت، اگر هم کارتان را شروع کردید و رقبا خودتان را هنوز نمی شناسید هر چه سریعتر در گوگل کلماتی که با کار شما ارتباط دارند را جستجو کنید و این رقبا را بشناسید تا کسب و کار اینترنتی موفق تری را ایجاد نمایید.
برای خواندن قسمت سوم این مقاله اینجا کلیک کنید.
موضوع : دلایل شکست در کسب و کار اینترنتی - قسمت دوم
مطالب مرتبط:
آشنایی با 3 مدل کسب و کار اینترنتی
چگونه در خانه کسب درآمد اینترنتی کنیم؟
3 راه کار جدید کسب و کار اینترنتی
5 استراتژی مورد نیاز کارآفرینان در بازاریابی اینترنتی
کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه
چرا کسب و کار اینترنتی در ایران دشوار است؟