برند سازی مادر چیست ؟
برند سازی مادر چیست ؟
بازاریابان برند به طور مداوم به دنبال روشهای نوآورانه برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی هستند. رشد پیوسته و مؤثر توسط افزایش سهم بازار بدست می آید. این کار می تواند با ارائه محصولات جدید در بازار یا افزایش میزان فروش خطوط قعلی و جدید محصولات صورت پذیرد.
جذب مشتریان جدید و افزایش فروش بالاتر علاوه بر بدست آوردن مشتریان جدید مستلزم افزایش نرخ تکرار خرید نیز می باشد. این امر برای بسیاری از شرکت ها به راحتی بوجود می آید. با این حال، به دلیل عوامل رقابتی مانند هزینه های بازاریابی و تبلیغات، افزایش فروش خطوط محصول فعلی نسبتاً دشوار است. بهترین روش برای انجام این کار افزایش وفاداری مشتریان برند است.
با توجه به هزینه های بسیار زیاد و نرخ بالای شکست محصولات جدید بویژه در حوزه کالاهای تند مصرف (FMCG)، استراتژی های گسترش برند برای پذیرش سریع تر محصولات جدید توسط بازار ایجاد می گردند.
مقاله پیشنهادی : آسیب شناسی بازاریابی و فروش توسط شکوفا منش
مفهوم برندسازی مادر یا برند سازی حامی
یکی از استراتژی های شناخته شده برند سازی، برندسازی مادر / حامی (Umbrella Branding) است. مفهوم برندسازی مادر در بر گیرنده مجموعه اقدامات بازاریابی شامل فروش محصولات مرتبط و بسیار زیاد تحت یک نام برند واحد است. این کار مستلزم ایجاد ارزش ویژه فراگیر و گسترده برای یک برند واحد است. در عمل، اجرای برندسازی مادر می تواند چالشی بازاریابی برای بازاریاب باشد چرا که وی نیاز به هماهنگی مؤثر بین سایر برندها دارد. اما در واقعیت، اجرای درست آن مزیت های شگرفی به دنبال خواهد داشت.
ایده اصلی در ورای این استراتژی، ارتقاء محصولات قابل عرضه به بازار و به دنبال آن ارائه مفهوم روانی است که هر محصول عرضه شده همان استانداردهای کیفیت برند مادر را به همراه دارد. بنابراین، ممکن است یک برند ۱۰ خط محصول داشته باشد، اما اعتماد به برند مادر، اهرمی برای قابلیت پذیرش هر ۱۰ خط محصول توسط بازار است.
مثالی از برندسازی مادر
برای درک بهتر از این استراتژی برندسازی، یک مثال عینی مانند اپل (Apple) را بررسی می کنیم. زیر مجموعه برند اپل، مشتری می تواند آیفون (iPhone)، آی پاد (iPad)، مک بوک (Mac Book) ، مک ایر (Mac Air) و غیره را بخرد. برند اصلی شرکت یا برند مادر همان اپل است و به عنوان چتری کل محصولات را می پوشاند.
معمولاً، برند مادر برای سایر عناصر زیر مجموعه خود اعتماد، احترام و وفاداری را به ارمغان می آورد. وقتی در یک مشتری اعتماد به یکی از اجزاء برند حاصل گردد، تمایل دارد از سایر محصولات نیز استفاده کند. یکی مزیت های استفاده از این استراتژی ارتقاء تصویر ذهنی از برند مادر به دلیل افزایش در تعداد محصولات، به دلیل حفظ تثبیت کیفیت برند در ذهن مصرف کنندگان است، و در واقع ابزاری قدرتمند برای ایجاد مزیت رقابتی، بویژه در بازارهای با رقابت بالا مانند صنایع الکترونیکی و مخابراتی است. از دیگر مزایای این روش سهولت در معرفی محصولات جدید است، چرا که مستلزم هزینه ایجاد برند نمی باشند.
اگر بخواهیم برندسازی مادر را در یک جمله خلاصه کنیم، می توان گفت : “همه (خطوط محصول) برای یکی (برند مادر) و یکی برای همه”.
موضوع : برند سازی مادر چیست ؟
منبع : Marketing91
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟