شخصیت های مختلف برای ارتقا شغلی
شخصیت های مختلف برای ارتقا شغلی
وقتی نوبت انتخاب فردی باشد که باید استخدام شود و ارتقاء یابد، سابقهی کار و مهارت تنها بخشی از معادله هستند. همانطور که بسیاری از کارفرمایان میدانند، ویژگیهای نگرش و شخصیت یک داوطلب کار، نقشی بزرگ در نحوهی عملکرد آن فرد در کارش ایفا میکند.در این نوشتار، به پنج نوع شخصیت پرداخته میشود که احتمال ارتقاء شغلی بیشتری در مشاغلشان را دارند.
بهگفتهی رابرت هوگان، روانشناس و رییس بخش آزمونهای شخصیت کلینیک هوگان اسسمنتس: “بخش عظیمی از دادههایی که در این زمینه در دست داریم، حاکی از این ادعاست که شخصیت، نحوهی عملکرد شغلی را بیش از هر شیوهی تحلیلی دیگر، مثل آزمون هوش و مصاحبه، پیشبینی میکند.” وی میافزاید: “برای تصمیمگیری در مورد کارکنان، شخصیت آنها عاملی مهم است”.
پرسینگ به خبرنامهی بیزینس نیوز دیلی گفت: “ویژگیهای شخصیت در یافتن شغل به شخص کمک میکند و نیز بر میزان مناسب بودن شغل تاثیر دارد”.
طبق گفتهی اریک هجستاد روانشناس صنعت و سازمان و استاد دانشگاه کارولینای جنوبی در شارلوت، زمانیکه مدیر استخدام برای شغلاولیها اقدام میکند، خصیصههایی چون اتکاپذیری و مهارتهای سازمانی را چند بار غربال میکند تا اطمینان حاصل کنند فرد داوطلب انگیزهی لازم برای کار را دارد. اما شخصیت در زمان ترفیع کارمندان مهمترین عامل به حساب میآید.
هجستاد همچنین گفت: “به هنگام ترفیع، عمیقتر بررسی میشود و به چیزهایی مثل کاریزما و توانایی انگیزهبخشی به دیگران توجه میشود. حتی در سطوح بالاتر هرقدر که گسترهی کنترل افزایش مییابد این بررسی اهمیت بیشتری مییابد.”
با توجه به پژوهشها، دادهها و تجربهی این صاحبنظران، در زیر به پنج نوع شخصیت پرداخته میشود که احتمال ارتقا بیشتری در مشاغلشان را دارند:
1.مردمدار: مشتریان، کارمندان و روسا این فرد را میپسندند. او شخصیتی دلپذیر دارد که با دیگران خوب کنار میآید و دیگران از معاشرت با او لذت میبرند. شخص مردمدار به دلیل داشتن چنین قابلیتی میتواند یک مدیر خوب یا رهبر یک تیم باشد.
2.تفویضکننده: وقتی کارکنان سطوح پایین فرصت شرکت در یک پروژهی گروهی را به دست میآورند، همیشه در بین آنان دستکم فردی خواهد بود که مقام رهبری را بپذیرد. این شخص بر اساس تواناییها و قوتهای اعضای تیماش میداند چگونه بازخورد سازنده بدهد و وظایف را تفویض کند.
3.سازگار: این فرد قدرت یادگیری سریعی دارد و به خوبی خود را با ماموریت و کارش سازگار میکند. هوش و بصیرت او در ایفای هر وظیفهی جدیدی او را یاری میکند.
4.تصمیمگیر: فردی که در تصمیمگیری مصمم و بیپروا است شغل رهبری برازندهی او است. توانایی صدور دستورات سریع و موثر وظایف راهبردی را دارد.
5.اخلاقمند: مهم نیست که وظیفهاش چیست، او همهی کارها را با حس پایبندی به اصول اخلاقی و کمال گرایی به انجام میرساند. این شخص هیچوقت روی اخلاق و معنویات مصالحه نمیکند و نمیکوشد به قیمت قربانی کردن همکارانش پیشرفت کند.
بهگفتهی هوگان، مدیران کارگزینی که درصددند ارزیابیهای شخصیتی مکتوب از داوطلبان کار یا کارکنان فعلی انجام دهند، همچنین برای احتیاط دربارهی آزمونهای آمادگی شغلی تحقیق میکنند و فقط از معیارهای بسیار معتبر استفاده میکنند.
منبع :بیزنس اینسایدر ترجمه:کسب و کار
موضوع : شخصیت های مختلف برای ارتقا شغلی
مطالب مرتبط:
چند مدل پیشنهادی برای ست لباس نیمه رسمی مردانه
ست کردن پاپیون با لباسهای غیر رسمی
خانمها درست لباس بپوشید!
آداب لباس پوشیدن در جاهای مهم
برگرفته از کسب بین