زمان مشخص خواهد کرد که آیا کمپین او در انتخابات موفق خواهد شد یا خیر، اما تا همین الان هم او موفقیت زیادی در جلب توجه رسانه ها و اختصاص تیترهای خبری به خود داشته است. طرفداران او، با وجود رفتار عجولانه و بی پروا و بیانیه های سوال برانگیز خود (که برخی آنها را نفرت انگیز و احمقانه خوانده اند) هر روز بیشتر میشوند.
بدون توجه به نتیجه انتخابات، او همین الان هم در مسابقه جلب توجه عمومی برنده شده است. در زیر چند درس بازاریابی که میتوان از ترامپ آموخت عنوان شده است که هر برند یا انجمنی میتواند از آن الهام بگیرد:
۱. مخاطبین خود را بشناسید
برای دونالد ترامپ مهم نیست که او را دوست داشته یا از او متنفر باشید. او به افراد کاملا گزینش شده ای توجه میکند که به او رای میدهند، به پیامش اعتقاد دارند و میخواهند از او حمایت کنند. ترامپ با لحن گزنده ای گفته است که به حرف های متخصصان اهمیتی نمیدهد؛ رویکردی که به مذاق رای دهندگان حزب جمهوری خواه خوش آمده است. بسیاری از رای دهنگان حزب جمهوری خواه ناامید شده اند و میخواهند که به کاخ سفید بازگردند.
برند شما نیز قرار نیست به مذاق همه خوش بیاید. بازار هدف خود را بشناسید و به دغدغه های آنان رسیدگی کنید.
۲. برند خود را بشناسید.
چه دونالد ترامپ را دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، او میداند که چه کسی است. ترامپی که ما اکنون در کمپین های ریاست جمهوری می بینیم یکی از افراد مشهور نیویورکر است. ما سالهاست که او را در زمینه املاک و مستغلات دیده ایم که نویسنده پر فروشی بوده و در برنامه های تلویزیونی شرکت میکرده است. او تغییر نکرده است. فقط الان به جای معاملات تجاری در مورد سیاست صحبت میکند. او همیشه همینطور جدی و مقتدر بوده و رویکرد تهاجمی ای نسبت به دستیابی به اهدافش داشته است.
درسی که میتوان از این مورد آموخت این است که برند شما باید نمایانگر چیزی باشد. بسیاری از مردم طرفدار ترامپ نیستند، اما حتی افرادی که مخالف کاندیداتوری او هستند تداوم پیام برند او را تحسین میکنند. چیزی که شما می بینید همان چیزی است که به دست می آورید.
۳. بی پروا باشید
ترامپ در کمپین تبلیغاتی اش سخنان بی پروایی به زبان آورده است، اما آمار نشاندهنده این است که تعداد طرفداران او در رسانه ها افزایش یافته اند. دلیل آن چیست؟ طرفداران اصلی ترامپ به او به دلیل به زبان آوردن حقایق احترام میگذارند حتی اگر او این حقایق را به شکل مودبانه ای به زبان نیاورده باشد.
بیشتر کاندیداهای سیاسی چنان اتو کشیده و متمرکز هستند که تقریبا ابراز هر احساساتی از جانب آنها غیر ممکن است. اما ترامپ اینطور نیست. او نگران این نیست که مردم چه فکر میکنند.
درسی که میتوانید از بی پروایی ترامپ بگیرید: از این که به عنوان برند چیزی را نمایش دهید نترسید. بسیاری از شرکت ها در تلاشی ناموفق سعی میکنند نظر همه را جلب کنند و میانه دار باشند. اما بهتر است که در خاطر مردم جا بگیرید، حتی اگر با این کار مشتریانی که متوجه قضیه نشده اند را نیز از دست بدهید. اما بدین شکل بازار ویژه ای برای خود و مشتریانی که عاشق شما هستند ایجاد کرده اید.
۴. به خودتان اعتماد داشته باشید
ترامپ گروه های متمرکز را دنبال نمیکند. این روزها تمام نامزدهای انتخاباتی مشغول بررسی پیام های انتخاباتیشان هستند و سعی میکنند تا ترکیب درستی از کلمات و مسائلی ایجاد کنند که برای بخش های مردم شناختی خاصی جذاب باشد. اما در نهایت گاهی به نظر می رسد که فلان نامزد خیلی به سوی گروه های متمرکز کشیده شده است. ارتباط انسانی واقعی آن کاندیدا در تلاش برای جلب توجه افراد بسیار از بین می رود.
همین موضوع در مورد محصول شما نیز صدق میکند. بهتر است که کمی در مورد بازار تحقیق کنید تا هر محصول جدید احتمالی را بشناسید اما از آن مهم تر این است که به خود و ایده خوبی که دارید، اطمینان داشته باشید. اگر اینطور احساس کنید، به این موضوع نیز ایمان بیاورید که افراد دیگر نیز همین احساس را دارند. اگر بخواهید که همه محصولتان را دوست داشته باشند، در نهایت به این نتیجه می رسید که هیچ کس آن را دوست ندارد.
۵. معذرت خواهی بی معذرت خواهی!
ترامپ به هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی سالهای اخیر شباهت ندارد. به نظر می رسد که او هیچ حس پشیمانی یا خجالتی ندارد. او هرچه میخواهد می گوید، پیش می رود و انتقادات را نادیده میگیرد. آیا ترامپ تا به حال به خاطر چیزی عذرخواهی کرده است؟ به نظر می رسد که اعتراف به اشتباهات برای او کار سختی باشد.
این موضوع سوال جالبی برای برند شما ایجاد میکند؟ چه زمانی باید عذرخواهی کنید؟ اگر مشتری ای تجربه بدی نسبت به محصول شما داشت، باید از او معذرت بخواهید؟ یا فقط باید پولش را به او بازگردانید و پیش خود بگویید که او مشتری خوبی برای من نبود؟ اگر پستی که در شبکه اجتماعی تان گذاشتید باعث ناراحتی شخصی شد یا آن را به خوبی متوجه نشد باید عذرخواهی کنید؟ آیا باید انتقادات را نادیده بگیرید یا از آنها چیزی بیاموزید؟
تشخیص این مسائل کمی سخت است. اگر اغلب اوقات عذرخواهی کنید، خواهید دید که مشتری ارزش کالای شما را درک نکرده و از شما توقع عذرخواهی دارد. اما اگر در زمانی که باید عذر خواهی کنید این کار را انجام ندهید، ممکن است برندتان را زیر سوال برده باشید. شما باید کار درست را انجام دهید. تمام انرژی خود را صرف راضی نگه داشتن مشتریان نامناسب نکنید.