یک مربی مهد کودک ، مسئول نظارت بر کودکان و هدایت رشد و پیشرفت آنهاست تا پایه و اساس موفقیت در مدرسه ابتدایی را داشته باشند و برای مدرسه آماده شوند. وظایف آنها شامل تهیه طرح های درسی متناسب با سن برای دانش آموزان با توانایی های مختلف، آموزش مهارت های اجتماعی از طریق فعالیت های هدایت شده و ارزیابی پروژه های دانش آموزی است.
وظایف و مسئولیت های مربی مهد کودک
مربی مهد کودک با ارائه دانش و مهارت های اساسی که برای موفقیت به آن ها نیاز دارد به کودکان خردسال کمک می کنند تا برای مدرسه ابتدایی آماده شوند. برخی از وظایف معمول روزانه مربی مهد کودک عبارتند از:
• استفاده از بازی، موسیقی، آثار هنری، فیلم، کتاب، رایانه و سایر ابزارها برای آموزش مهارت های آموزشی و اجتماعی اولیه
• استفاده از روش های آموزش مبتنی بر بازی و آموزش عملی
• آموزش تشخیص حروف، آواز، اعداد و آگاهی از طبیعت و علم
• حفظ نمرات برای دانش آموزان و صحبت در مورد پیشرفت با والدین
• ادغام شایستگی ها، اهداف و مقاصد در برنامه های درسی
• نظارت بر تعاملات کودکان و پرورش همکاری و اشتراک گذاری
• همکاری نزدیک با مدیریت، کارکنان و سایر معلمان
• تشویق خلاقیت با سازماندهی پروژه های هنری و صنایع دستی
مربی مهد کودک بودن به معنای آموزش دادن به کودکان کوچکتر است که برای اولین بار در زندگی خود در محیط مدرسه هستند. معمولاً محدوده سنی بچهها در مهدکودک میتواند از چهار تا شش باشد، بنابراین داشتن هوش هیجانی برای این معلمان مهم است که به آنها کمک میکند تا نحوه برخورد با انواع شخصیتهای جوان و نحوه ارتباط آنها را با تکالیف مدرسهشان تعیین کنند.
کسانی که به تحصیل علاقه دارند و به دنبال مدرک تدریس هستند، ممکن است بخواهند تخصص خود و محدوده سنی خود را پیدا کنند. کار به عنوان مربی مهد کودک میتواند تجربهای فوقالعاده باشد، اما باید مطمئن شوید که برای چالشهای مرتبط با آموزش به دانشآموزان کوچکتر قبل از قبول این نقش آماده هستید. میتواند به صبر و مهربانی، زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد، اما نتایج ارزشش را دارد.
مربی مهد کودک چه می کند؟
معلمان مهدکودک در مهد کودک ها برای آموزش و ایجاد انگیزه در کودکان چهار تا شش ساله کار می کنند. آنها دروس در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از جمله ریاضی مقدماتی اولیه، نقاشی، املا، خواندن، طراحی و بهداشت شخصی ایجاد می کنند. معلمان مهدکودک به دانش آموزان می آموزند که چگونه با نیازهای خود ارتباط برقرار کنند، با دیگران همکاری کنند و احساسات خود را به شیوه ای سالم بیان کنند. آنها همچنین محیط امنی را برای دانش آموزان فراهم می کنند تا مهارت های حرکتی ظریف خود را از طریق برش کاغذ، ساختن سازه ها، شمارش و تکمیل پروژه های هنری تمرین کنند. آنها پروژه های دانش آموزی را درجه بندی می کنند و برنامه هایی را برای اطمینان از رشد علمی و رفتاری آنها ایجاد می کنند.
مهارت ها و صلاحیت های مربی مهد کودک
معلمان مهدکودک به منظور حفظ یک محیط یادگیری سازمان یافته و مثبت برای دانش آموزان خود به مهارت های مختلفی نیاز دارند، از جمله:
• آموزش پیشرفته و مهارت های مدیریت
• دانش قوی از موضوعات برای آموزش دانش آموزان، مانند ریاضی و علوم
• مهارت های ارتباطی عالی برای تعامل با کودکان، همکاران و والدین یا سرپرستان
• توانایی های خلاقانه و هنری
• برنامه ریزی و مهارت های سازمانی
• مهارت های مدیریت زمان و توانایی انجام چند کار
• صبر و انعطاف پذیری
الزامات آموزش و تربیت مربی مهد کودک
مربیان مهد کودک باید حداقل مدرک لیسانس در آموزش ابتدایی یا دوران کودکی داشته باشند، اگرچه بسیاری از مدارس ترجیح می دهند داوطلبانی را استخدام کنند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در آموزش و پرورش نیز هستند. علاوه بر این، معلمان باید الزامات مجوز مناسب را تکمیل کنند، که اغلب شامل یک گواهی آموزشی معتبر صادر شده توسط دولت است. برای کاندیداهایی که به جای تحصیل مدرکی را در یک موضوع خاص دنبال میکنند، کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند که گواهینامه استانداردهای آموزشی حرفهای یا سایر مدارک مانند گواهینامه معلم دوران کودکی را نیز دریافت کرده باشند.
الزامات تجربه مربی مهد کودک
اکثر مدارس به دنبال معلمان مهد کودکی هستند که سابقه کار قبلی به عنوان مربی مهد کودک یا پیش دبستانی، دستیار آموزشی یا کمک معلم داشته باشند. به طور کلی، معلمان باید دانش بسیار خوبی از رشد کودک و آخرین تئوری ها و شیوه های آموزشی داشته باشند و معمولاً باید چند سال تجربه کار با کودکان خردسال داشته باشند. بسیاری از متقاضیان دوره کارآموزی تدریس دانشجو را به عنوان بخشی از آموزش خود برای تبدیل شدن به معلم مهدکودک تکمیل می کنند.
تفاوت بین مربی مهد کودک و مربی پیش دبستانی چیست؟
معلمان پیش دبستانی مسئول گروه هایی از کودکانی هستند که وارد مدرسه ابتدایی می شوند و آنها را برای تعامل در یک محیط مدرسه ساختاریافته و رعایت معیارهای آموزشی آماده می کنند. مربی مهد کودک با کودکان کوچکتر از نوزاد تا نوپا کار می کنند. مربیان مهدکودک و پیش دبستانی با سطوح مختلف رشدی کار می کنند، با معلمان پیش دبستانی شروع به معرفی مفاهیم تحصیلی و ارتقای استقلال کودک می کنند در حالی که مربی مهد کودک بر یادگیری اجتماعی و عاطفی و تحریک سالم تاکید دارند. معلمان پیش دبستانی همچنین در مدارس ابتدایی کار می کنند، جایی که ممکن است کار گروهی را با کلاس های دیگر انجام دهند، در حالی که مربی مهد کودک در مؤسسات جداگانه ای کار می کنند که منحصراً به کودکان خردسال آموزش می دهند.
یک مربی خوب مهدکودک چه ویژگی هایی دارد؟
معلمان مؤثر مهدکودک به شدت به شغل خود علاقه دارند و عاشق کار با کودکان هستند. آنها باید با چالش های رفتاری و رشدی روبرو شوند و برای اولین بار به بچه ها کمک کنند تا مهارت های اجتماعی و خودکنترلی را بیاموزند، بنابراین اشتیاق آنها به شغل به آنها اجازه می دهد صبور باشند و بر مشکلات غلبه کنند. معلمان خوب مهدکودک، دانشآموزان خود را به عنوان افراد میبینند و با هر فرد آشنا میشوند، سبک تدریس آنها را سفارشی میکنند و روی رشد شخصی آنها سرمایهگذاری میکنند. آنها محترم، انعطاف پذیر و پرانرژی هستند و دائماً از نوع رفتاری که می خواهند کلاسشان نشان دهد الگو می گیرند.
وظایف روزانه مربی مهد کودک چیست؟
در یک روز معمولی، معلمان مهدکودک به تحصیل دانش آموزان کمک می کنند، دانش آموزان مهدکودک را بر اساس معلم خود ردیف می کنند یا آنها را برای صبحانه همراهی می کنند. آنها به کلاس خود سلام می کنند، انتظارات روز را تعیین می کنند و ممکن است داستانی بخوانند، آهنگی بخوانند یا فعالیتی را برای شروع کلاس رهبری کنند. آنها بر اساس طرح درسی که تهیه کرده بودند، لوازم و برگه های کار را به دانش آموزان می دهند و در مورد مهارت های تحصیلی و زندگی اولیه راهنمایی می کنند. در برخی مدارس زمان چرت زدن در روز ادغام شده است. مربیان مهدکودک نیز بر جلسات تعطیلات، نهار و مدارس نظارت دارند.
همچنین آنها وظیفه دارند به دانش آموزان خود در یادگیری اصول مدرسه کمک کنند و آنها را برای کلاس اول آماده کنند. در حالی که هیچ دو روزی هرگز یکسان نیست، معمولاً از معلمان مهدکودک انتظار می رود:
مواد، درس ها و پروژه ها را آماده کنید.
درس ها را تازه، جذاب و جالب نگه دارید.
آموزش مهارت های اساسی در تحصیل و رفتار.
از روش ها و ابزارهای مختلفی برای ارائه درس استفاده کنید.
عملکرد، مهارت، رفتار و رشد اجتماعی را مشاهده و ارزیابی کنید.
به دنبال مسائل بالقوه ای مانند نگرانی های سلامتی، رشدی یا عاطفی باشید.
اهدافی را برای دستیابی دانش آموزان در سطح فردی و گروهی ایجاد کنید.
درس ها را در صورت نیاز برای برآوردن انواع نیازها و قابلیت های یادگیری خیاطی کنید.
بسیار ارتباط برقرار کرده و در دانش آموزان خود اعتماد ایجاد کنید.
به طور دوره ای با والدین کودکان ملاقات کنید تا در مورد پیشرفت و نگرانی ها صحبت کنید.
بسته به تمرکز آموزشی معلم، گواهینامه های منحصر به فرد دیگری ممکن است مورد نیاز باشد. برای مثال، برنامههایی که به دانشآموزان آموزش ویژه اختصاص داده میشوند ممکن است معلمان را ملزم به داشتن گواهینامه خاص کنند.
منبع:وبسایت پی جو