صاف کردن سطح مجسمه
پرسش: من می خواهم مجسمه ای کوچک از گل رس درست کنم.می خواهم منحنی های مواج فوق العاده صاف بدون هیچ ردی از ابزار ایجاد کنم. بهترین راه برای رسیدن به این نتیجه چیست؟
پاسخ: شما می توانید با یک قالب گچی اولیه یا تکه ای گل یا مقداری گل زائد امتحان کنید. این کار به شما این امکان را می دهد قبل از قالب گیری پارافین یا مواد دیگر در قالب گچی، برجستگی ها و تورفتگی ها را برای رسیدن به نتیجه ای مثبت صاف یا برجسته کنید. نرم کردن قالب گچی آسان است. در اینجا چند مورد بیشتر برای امتحان کردن معرفی می کنیم:
آب و اسفنج
برای صاف کردن نهایی از ساینده های سفالگری و اسفنج های نم دار استفاده کنید. مشکل اصلی، به خصوص اگر از یک چارچوب استفاده می کنید حفظ کار از خشک شدن کامل و ترک خوردن است. اما اسپری کردن آب و استفاده از کیسه های پلاستیکی سرعت روند خشک شدن را به طور چشمگیری کاهش می دهد و در مرحله “سختی چرم مانند” در صورت درخواست در طراحی، به شما فرصتی برای برش لبه های تیز داده می شود.
سوهان کاری
با برش دقیق لبه های روی قالب پلاستیکی منعطف شما می توانید ابزاری ساینده درست کنید که قابلیت کشیده شدن در طول خطوطی را که سعی در ایجاد آنها دارید داشته باشد. سعی کنید لبه ها را طوری سوهان کاری یا صاف کنید که کاملا صاف و نرم شوند و از ضخامتشان به سمت لبه بیرونی کار کم شود ( اگر بتوانید این کار را بدون آسیب زدن به درستی لبه انجام دهید.) همان طور که آن را در طول سطح می-کشید می توانید این خمیدگی را در ابزار با تغییرات خطوط سازگار کنید.
اگر بتوانید یک سری از این تغییرات را ایجاد کنید می-توانید از عهده بیشتر برجستگی ها و تورفتگی هایی که با آنها مواجه می شوید برآیید. همچنین می توانید از آنها مثل تراش های قالبی کابینت سازی استفاده کنید؛ مثلا نمایی از قرنیس، تراش تسبیحی دلخواهتان یا دیگر ظریف کاری های تزئینی را در سطح بیرونی کار کنید.
روغن کاری
از روغن یا گریس و یک تکه چرم نرم برای صاف کردن نهایی کار استفاده کنید. بعضی از مجسمه سازها دوست دارند از نفت استفاده کنند که برای گل های زائد کاربرد دارد اما برای گل های قالبی خیلی خوب نیست. استفاده از صابون، برای این مرحله میتواند مفید باشد. روغن کاری ، گل را از لک شدن که مشکل عمده گل رس است حفظ می کند. از آنجایی که گل تازه به سطح صابونی نمی چسبد باید این کار را بعد از تکمیل افزودن گل انجام دهید. برای قسمت های خیلی کوچک، می توانید کمی چرم نرم یا سبک را دور یک ابزار مدل سازی با شکلی کاربردی بپیچید یا از تکه های یک چرم سفت و سخت استفاده کنید؛ بعضی از افراد به مایعات رقیق-تر و قلموی نرم یا حلال های پارافینی علاقه دارند اما این ها می تواند سمی یا قابل اشتعال باشد .
قلمو و اسفنج
همچنین می توانید با اسفنج های منعطف با تراکم های مختلف هم این کار را امتحان کنید. که تا اندازه ای نسبت به نوعی که برای مبلمان سازی استفاده می شود متراکم تر است. قلموی سرپهن اسکنه مانند نیز بسییار پرکاربرد خواهد بود.
مطالب مرتبط:
پیکر تراشی با چوب
آموزش نقاشی کوبیسم
معروفترین هنرمندان اکسپرسیونیست
ساخت یک آرماتور اندام برای مجسمه
منبع: پویا اندیش