آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل سوم
طراحي از چشم ها:
پيش از آغاز به طراحي، تمرين مشاهده را انجام دهيد. با دقت به چشمهاي خودتان در آينه نگاه كنيد، دو گوشه داخلي و خارجي چشم، نسبت سفيدي و سياهي كره چشم، حالت پلكها و حركت مردمك در سراسر چشم را بررسي نماييد.
با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع مختلف (تماشاي تلويزيون، مطالعه، خشم، شادي، گريه،هيجان، تفكر و ...) بپردازيد و آنها را بارها و بارها، هم به صورت ذهني و هم به صورت مشاهده دقيق مرور كنيد. ويژگيهاي متفاوت چشم افراد سالخورده و كودكان را مقايسه نماييد.
• فرم ساده چشم شبيه يك بيضي است كه دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجي، زاويه اي بسته دارد و تا سرحد تيرگي مردمك، مثلث كشيده اي را به وجود مي آورد.
• گوشه داخلي، زاويه بازتري دارد و نسبت به گوشه خارجي، شكل مثلث كوچكتري را به خود مي گيرد.
• مردمكها بدون استثنا شكل دايره دارند، در حالت نگاه عادي، قسمتي از مردمك زير پلك پنهان است. پس مراقب آن باشيد كه دايره مردمك را به طور كامل ترسيم نكنيد، زيرا در اين حالت، چشمها حالت وحشت زده يا متعجب به خود مي گيرند.
• با حركت مردمك به سمت راست يا چپ، حجم پلك نيز كمي تغيير مي كند. پلكهاي بالا و پايين با هم تفاوت عمده اي دارند و حجم مژه ها در پلكها نيز متفاوت است.
در حين طراحي از چشمها به ياد داشته باشيد كه:
چشمها را نخست به طور جداگانه بررسي و ترسيم نماييد. پس از تسلط كافي، به طراحي از هر دو چشم بپردازيد. به فاصله چشمها از يكديگر (كه برابر با اندازه يك چشم است) و هماهنگي و تناسب مردمكها با يكديگر توجه داشته باشيد.
طرحها را كم رنگ بكشيد و به ارزش خط توجه داشته باشيد. در ترسيم مژه ها اغراق نكنيد، آنها را با حجم و اندازه واقعي بكشيد. معمولاً براي پلك پايين چشم، از خط كم رنگ نازك، يا پهناي نوك مداد استفاده مي شود.
براي ترسيم پلك پايين و چين و چروكها به جاي خط، از سايه كم رنگ پهناي مداد هم استفاده مي كنند. پس از تمرين كافي، چشمها را با ابروها بكشيد. از ترسيم فرم چشم به طور ذهني اكيداً خودداري كنيد.
طراحي از ابروها:
براي ترسيم ابروها، بايد به اين نكات توجه داشته باشيد: جهت و حالت ابروها، ضخامت ابروها، فاصله ابرو از چشم و فاصله ابروها از يكديگر.
نحوه ترسيم: ابتدا مسير و حالت ابرو را خيلي كم رنگ مشخص نماييد. با پهناي مداد، سايه ضخيمي متناسب با پهناي ابرو ترسيم كنيد. در جهت رويش موها با نوك تيز مداد، خطوط واضح و حالت دار بكشيد. ابروها را با توجه به مدلي كه در مقابل داريد، ترسيم كنيد. رويش و جهت موها را به دقت بررسي نماييد.
نکته ای که باید در نظر داشت این است که لازم نیست موهای خیلی ریز ابرو که به سختی قابل دید هستند را بکشید. در ابتدا فقط یک تن خاکستری را اضافه کنید با مداد 3b. و نقاط سایه دار و تیره را تیره می کنیم.
فقط کافی است جهت رویش موها را در نظر داشته باشید. حالا با پاک کن تیز چند عدد موی روشن را در لابلای موهای ابرو اضافه می کنیم. بعد زیر موها را کمی سایه می زنیم که تن پوست دیده می شود.
طراحی از بینی:
برای این کار ابتدا عکس با کیفیتی از بینی را انتخاب می کنیم .اینکه عکس تمام رخ یا نیم رخ باشد فرقی ندارد .ابتدا یکی از سوراخ های بینی را در نظر گرفته واز قسمت بالای سوراخ بینی خطی افقی رسم می کنیم .درست از گوشه ی داخلی همان سوراخ بینی ؛ خطی به صورت عمود بر خط افق وارد می کنیم تا شکل باضافه به دست آید .برای نشان دادن دقیق پهنای بینی از پهن ترین قسمت بینی دو خط از طرفین بینی به خط افقی عمود می کنیم تا بتوانیم پهنای بینی را دقیق رسم کنیم .در این مرحله باضافه ی به دست آمده را به کاغذ منتقل کرده وجرییات بینی را به آن می افزاییم .نکته مهم در این قسمت توجه به تناسب بینی می باشد باید مواظب باشیم جزییات وسوراخ های بینی در دو طرف خط عمودی کاملا دقیق ومتناسب رسم شود وبه ارتفاع بینی هم توجه داشته باشیم .شایان ذکر است در طراحی بینی؛ تنها خطوطی را که قابل رویت است می کشیم .کشیدن سایه ها لزومی ندارد. در بخش دوم به سایه ها وحجم دادن به اشکال خواهیم پرداخت .
برای سایه زدن بینی ابتدا از قسمتهای تیره تر که لبه های پره بینی میباشد شروع کرده و به سمت گردی وسط بینی میرویم.از گردی وسط بینی نیز سایه زدن را به شکل سایه های کره ادامه میدهیم.تا بینی حجم پیدا کند.
طراحی از لب:
براي طراحی لب يك بيضي با گوشه هاي تيز و بسته در نظر بگيريد و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسيم كنيد. لب بالا معمولاً باريك تر از لب پايين است. گاهي لب بالا و پايين در يك اندازه هستند و بسيار به ندرت پيش مي آيد كه لب بالا ضخيمتر از لب پايين باشد.
بهتر است كه براي ترسيم فرم لب، به جاي خط، از سايه يا پهناي مداد استفاده كنيد. دو گوشه لب با هم برابر و يك شكل هستند. لب پايين شامل گوشه ها و بخش مركزي يا وسط است.
سايه اي كه براي لب بالا در نظر مي گيريد بايد قدري تيره تر از لب پايين با شد. اين تيرگي در گوشه هاي دهان نيز تغيير پيدا مي كند .معمولا دروسط لبها و گوشه لب تیره گیها بیشتر است.در پایان در زیر لب ها سایه زده تا لب ها برجسته به نظر بیایند.
با مشاهده لب ها در افراد مختلف متوجه مي شويد كه فرم لب، در تكميل شخصيت و كاراكتر چهره نقش فراواني دارد. ساختار كلي لب، امكان تغيير پذيري بسيار متنوعي دارد و هماهنگ با حالات روحي يا ظاهري شخص مي تواند جنبه بياني به خود بگيرد.
موضوع:آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل سوم
آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل اول
آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل دوم
طراحی طبیعت بی جان سیاه قلم چیست؟
نقاشی رنگ روغن و ورق طلا اثر گوستاو کلیمت