بازاریابی محتوا می تواند به برند شما کمک کند تا از رقبای شما متمایز شود. بازاریابی محتوا راهی برای افزایش رتبه جستجو، ایجاد قدرت، ایجاد اعتماد و در نهایت افزایش درآمد است. در این مقاله درباره اینکه بازاریابی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد، بحث خواهیم کرد. ما همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه استراتژی بازاریابی محتوای خود را ایجاد کنید و چگونه نتایج را اندازه گیری کنید.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا ایجاد و توزیع محتوای مفید و مرتبط (مانند پست های وبلاگ، ویدیوها، ایمیل ها، پست های رسانه های اجتماعی و اینفوگرافیک ها) برای مخاطبان هدف با هدف حفظ یا افزایش علاقه به برند شما است. اینفوگرافیک محتوای بصری است که در یک پست رسانه اجتماعی به اشتراک گذاشته شده می شود. اینفوگرافیک باید عنوان جذاب داشته باشد و از نظر بصری جذاب باشد. اما بیشتر از همه مفید است. محتوای مفید به برند شما قدرت ماندگاری بیشتری با مشتریان بالقوه می دهد. یک کمپین بازاریابی محتوا با مخاطبان شما ارتباط برقرار می کند، خواه آن ها آماده خرید باشند یا نه.
ارائه محتوای ارزشمند به خوانندگان، شما را به عنوان یک دوست خردمند قرار می دهد. این شما را در ذهن آنها نگه می دارد، بنابراین شما همان برندی هستید که وقتی به محصول شما نیاز دارند به آن فکر می کنند.
بازاریابان از محتوا برای دستیابی به اهدافی مانند:
- جذب مشتریان برتر: محتوا می تواند مشتریان را با برند شما آشنا کند
- ایجاد اعتماد: به اشتراک گذاری اطلاعات مفید به صورت رایگان اعتبار شما را ایجاد می کند
- کمک به استراتژی سئو: موتورهای جستجو وب سایت هایی با محتوای مفید را ترجیح می دهند (و رتبه بندی می کنند).
- بهبود تجربه مشتری: محتوا به مشتریان کمک میکند ببینند دیگران چگونه از محصول شما استفاده میکنند، بفهمند چه چیزی اشتباه پیش میرود، و موارد دیگر.
هر کسی می تواند یک پست وبلاگ بنویسد یا یک ویدیو ضبط و آپلود کند. اما برای دستیابی به اهداف بازاریابی، به یک استراتژی نیاز دارید.
اکنون که تعریف بازاریابی محتوا را پوشش دادیم، بیایید رایج ترین انواع محتوا را بررسی کنیم. اگر هم میخواهید در دوره های تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ در شیراز شرکت کنید. حتما مطلب درج شده را مطالعه کنید.

رایج ترین انواع بازاریابی محتوا
محتوا در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد. می تواند نوشتاری، تصویری یا ترکیبی از هر دو باشد.
در اینجا چند نمونه از انواع محتوای محبوب آورده شده است:
- پست های وبلاگ
- پست الکترونیک
- اینفوگرافیک
- فیلم ها
- خبرنامه های ایمیل
- کتابهای الکترونیکی
- پادکست ها و وبینارها
- صفحات فرود (لندینگ پیج)
بیایید تعدادی از این موارد را بیشتر بررسی کنیم.
پست های وبلاگ
پست های وبلاگ و مقالات دو مورد از رایج ترین قالب های بازاریابی محتوا هستند. عمدتاً به این دلیل که حداقل موانع برای ایجاد و اشتراک گذاری آنها وجود دارد. در صفحه فرود وبلاگ مقالات با کیفیت بالا در مورد موضوع مورد نظر شما و بازاریابی به اشتراک گذاشته می شود و به روز رسانی مداوم این صفحه به ایجاد اقتدار صاحبان سایت در سئو و تقویت روابط با خوانندگان کمک می کند. اگر مخاطبان شما بدانند وبلاگ شما منبع خبره ای از اطلاعات است، به احتمال زیاد به توصیه های شما اعتماد خواهند کرد.
کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی گزارشهای عمیق یا راهنمای پر از دادهها و بینشهای اصلی و از راه های بازاریابی محتوا هستند. آنها در مقایسه با پست های وبلاگ، یک موضوع را عمیق تر بحث می کنند. آنها موضوعات پیچیده تر را بررسی می کنند، محصولات یا خدمات یک شرکت را برجسته می کنند، یا تحقیقاتی را که راه حل آن را هدایت می کند، به اشتراک می گذارند. این نوع محتوای عمیق همچنین میتواند به شما کمک کند تا زمانی که آنها را به عنوان داراییهای دربند ارائه میدهید، سرنخهای بیشتری ایجاد کنید. این بدان معناست که خوانندگان باید داده های شخصی را به اشتراک بگذارند یا برای مشاهده آنها هزینه پرداخت کنند. به عنوان مثال، اگر می خواهید کتاب کار نوشتن محتوای Semrush را دانلود کنید، باید در خبرنامه آنها ثبت نام کنید. محتوای دروازهدار تبادل منصفانهای را برای مشتریان بالقوه ارائه میدهد.کاربران بهترین محتوای شما را دریافت میکنند و شما پیشرو میشوید.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی باعث بازگشت سرمایه (ROI) بسیار بالایی می شود و از بهترین راه های بازاریابی محتوا است. منابع متفاوت هستند، اما برخی تخمین میزنند که به ازای هر دلاری که در بازاریابی ایمیلی خرج میشود، بازدهی 36 دلاری را مشاهده میکنید. بنابراین تعجب آور نیست که از هر چهار بازاریاب تقریباً سه نفر از خبرنامه های ایمیل برای توزیع محتوا استفاده می کنند. ایمیل یک راه عالی برای ارائه مداوم محتوای تازه به کاربران است.
به عنوان مثال، هنگامی که کاربران با Salesforce ثبت نام می کنند، بلافاصله ایمیلی با پیوندهایی به منابع مفید دریافت می کنند: این ایمیلهای جمعآوری، معرفی عالی برای مشتریان جدید هستند. شرکتها میتوانند به طور فعال به سؤالات مشتریان جدید پاسخ دهند. شرکت تجارت الکترونیک Snowe با استفاده از خبرنامه ایمیلی خود برای ارائه محصولات به موقع برای تعطیلات مانند روز پدر، محتوا را تازه نگه می دارد: بازاریابی ایمیلی یک راه عالی برای حفظ برند شما برای مشتریان است. و تجارت مکرر را تشویق کنید.

محتوای تصویری و صوتی
محتوای ویدیویی و صوتی در ارتباط با مشتریان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است و از راه های موثر در بازاریابی محتوا است. 92٪ از بازاریابان بازده خوبی از محتوای ویدیویی مشاهده کردند و 53٪ گفتند بازاریابی ویدیویی به کاهش درخواست های پشتیبانی کمک کرد.
پادکست ها همچنین به عنوان دارایی های محتوای کسب و کار (B2B) محبوبیت پیدا می کنند. آنها در ده تای اول محبوب ترین نوع محتوای B2B قرار می گیرند:
هر نوع بازاریابی محتوا دارای شایستگی های خود است و با انواع مختلف مخاطبان درگیر می شود. اکنون، بیایید به مزایای کلی ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا شما نگاه کنیم.
5 مزیت بازاریابی محتوا
این انواع محتوای موثر چه مزایای خاصی را برای جدول به ارمغان می آورد؟ بیایید نگاهی به چند مورد از دلایلی که بسیاری از بازاریابان به محتوای باکیفیت اعتماد می کنند بیاندازیم:
- دیده شدن آنلاین بیشتر
- سرنخ های بیشتر
- اختیارات بیشتر
- تعامل بیشتر با مشتری
- بودجه بیشتر
مشاهده آنلاین بیشتر
تعامل با خوانندگان در مکانهایی که به آنها مراجعه میکنند، به شما امکان میدهد به سرنخهای بالقوه بیشتری در بالای قیف خود دسترسی داشته باشید. و پست کردن مداوم و انشعاب به کانال های بیشتر، مخاطبان شما را افزایش می دهد. به عنوان مثال، طراحان لوگو Looka یک نسخه ویدیویی YouTube از راهنمای مکتوب خود در مورد انتخاب فونت لوگو ایجاد کردند: این ویدیو شانس این کسب و کار را برای جذب مخاطبان جدید از جمعیتشناسی جدید افزایش داد.
سرنخ های بیشتر
برای بسیاری از بازاریابان، مدیریت بازاریابی محتوای موثر، سرنخ های بیشتری تولید می کند. توجه بیشتر به محتوای مفید برند شما - همراه با یک فراخوان موثر (CTA) - به این معنی است که افراد بیشتری مایل به امتحان محصول شما هستند. شما می توانید از محتوا به هر شکلی برای تولید سرنخ برای کسب و کار خود استفاده کنید.
یک پست اجتماعی در مورد وبینار آینده ای که میزبانی می کنید با دستورالعمل هایی برای کلیک بر روی پیوند موجود در بیو برای اطلاعات بیشتر (و ارسال ایمیل) ایجاد کنید.
پیوندی به یک آزمایش رایگان مستقیماً در مقالات وبلاگ قرار دهید. یا اطلاعات تماس تیم فروش خود را مستقیماً به کاغذهای سفید و کتابهای الکترونیکی اضافه کنید.
راه های زیادی برای تولید سرنخ های جدید با محتوا وجود دارد.
اقتدار بیشتر
وقتی منبع دانش متخصص و محتوای ارزشمند هستید، برند شما به یک مرجع قابل اعتماد تبدیل می شود. و هنگامی که مردم به شما اعتماد می کنند، به احتمال زیاد از شما خرید می کنند. شما می توانید با ایجاد محتوایی که موارد زیر را انجام می دهد، تخصص (و اعتماد) ایجاد کنید:
به سوالات پاسخ می دهد
اطلاعات و داده های جدید را کشف می کند
بینش های خود را از سایر منابع معتبر به اشتراک می گذارد
برخی از رازها را فاش می کند
برای مثال، یکی از بنیانگذاران استارتآپ یک موضوع توییتری آموزنده ایجاد کرد تا آنچه را از سفر خود آموخته به اشتراک بگذارد: به اشتراک گذاری نکات و تجربیات شخصی برند شما را انسانی می کند. و مخاطبان مشتاق این نوع اصالت هستند.
تعامل بیشتر با مشتری
برای تقویت رشد کسب و کار، باید مشتریان جدیدی به دست آورید و مشتریان فعلی را راضی نگه دارید. برنامه بازاریابی محتوای شما می تواند به شما در دستیابی به هر دوی این اهداف کمک کند. بازاریابی رسانه های اجتماعی ارتباط مستقیم با مشتریان و ایجاد روابط قوی تر را آسان می کند.
به عنوان مثال، میتوانید با پایگاه کاربری خود تماس بگیرید و برای استفاده در یک پست وبلاگ جدید از آنها درخواست کنید. یا میتوانید کاربران را تشویق کنید که ویدیوهای محصول شما را تحت یک هشتگ مارک دار پست کنند. و البته، می توانید فعالانه به نظرات و پیام های مستقیم مشتریان خود پاسخ دهید. این نوع تعامل می تواند تعامل با برند شما را دوباره تقویت کند.
بودجه بیشتر
تولید محتوای جذاب می تواند به صرفه جویی در زمان و به حداکثر رساندن بهره وری کمک کند. به این ترتیب، نیازی به شروع از صفر با هر قطعه محتوا نیست. بازیافت محتوا در کانالهای مختلف میتواند ROI بزرگتری ارائه دهد. می توانید یک مصاحبه پادکست را به یک پست وبلاگ تبدیل کنید. یا نتایج مطالعه را به کاغذ سفید و اینفوگرافیک تبدیل کنید. گزینه ها بی پایان هستند. وقتی محتوا را تغییر کاربری می دهید، نیازی نیست که هر بار 100% ایده های جدید داشته باشید. بنابراین می توانید مقداری از بودجه را صرفه جویی کنید و آن را به مناطق دیگر هدایت کنید
5 گام برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا موثر
استراتژی بازاریابی محتوا یک نقشه راه برای حفظ تلاش های بازاریابی شماست. توضیح می دهد که چرا محتوا ایجاد می کنید، برای چه کسی است، و چگونه و چه زمانی آن را پیاده سازی می کنید. یک استراتژی بازاریابی موثر به شما در تعیین اهداف، تعریف معیارهای شفاف موفقیت و ایجاد فرآیندهایی برای بهبود کمک می کند.
در اینجا پنج مرحله برای کمک به توسعه استراتژی خود آورده شده است:
1. اهداف بازاریابی محتوا را تعیین کنید
قبل از شروع، باید بدانید که موفقیت چگونه است. که شامل موارد زیر است:
اهداف خاصی که از نتایج معنی دار کسب و کار پشتیبانی می کنند
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که پیشرفت شما را در برابر اهدافتان ترسیم می کند
معیارهایی که به شما مبنایی برای اندازه گیری پیشرفت می دهد
در گزارش وضعیت بازاریابی محتوا در سال 2022، بازاریابان محتوا اهداف اصلی خود را به اشتراک گذاشتند. اینها برخی از پاسخ های رایج بود:
- ایجاد آگاهی از برند
- ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت می کنند
- تولید سرنخ
- بهبود وفاداری با مشتریان/مشتریان موجود
شاخص های کلیدی عملکرد مرتبط با اهداف شما برای کسب و کار شما منحصر به فرد خواهد بود. برای برخی از مشاغل، موفقیت ممکن است مانند افزایش بازدید روزانه در اینستاگرام به میزان 10000 بازدید در هر پست باشد. برای دیگران، ممکن است به معنای افزایش ترافیک 50 درصدی به سایت خود در سال آینده باشد. تعیین کنید چه می خواهید (اهداف) و چگونه موفقیت (KPI) را نسبت به نتایج فعلی خود یا رقبا (معیارها) تعریف کنید. این اولین قدم به شما کمک می کند تا تلاش های خود را متمرکز نگه دارید.
2. مخاطبان هدف خود را شناسایی و توصیف کنید
مخاطبان هدف شما گروهی از افرادی هستند که می خواهید به سایت خود جذب کنید. اگر می خواهید محتوای شما با آنها صحبت کند، باید بدانید آنها چه کسانی هستند و به چه چیزی علاقه دارند. بنابراین، مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ با استفاده از یک یا چند مورد از این رویکردها پیدا کنید:
از تیم فروش خود بپرسید. مشخص کنید. برای تفکیک آنهایی که بالاترین نرخ تبدیل یا بالاترین میانگین ارزش سفارش را دارند، بخواهید.
از داده های گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. گزارش "مخاطبان" را بررسی کنید تا ببینید چه کسانی از سایت شما بازدید می کنند و از کجا هستند.
بینش مخاطبان رسانه های اجتماعی را بررسی کنید. از ابزارهای داخلی پلتفرم خود یا ابزار تجزیه و تحلیل اجتماعی Semrush استفاده کنید تا درباره تفکیک فالوورها، رشد و عدم فالو کردن، مکانهای برتر، محدوده سنی، جنسیت، زمانهای فعال و موارد دیگر اطلاعات کسب کنید.
در داده های رقبا غوطه ور شوید. ابزار تحقیق ارگانیک Semrush می تواند به شما کمک کند رقبای جدید را کشف کنید، رتبه بندی کلمات کلیدی رقبای خود را کشف کنید و موارد دیگر.
نظرسنجی یا مصاحبه با مشتریان بپرسید مشتریان چگونه ترجیح می دهند با برند شما درگیر شوند (به عنوان مثال، وب سایت، رسانه های اجتماعی، پست های وبلاگ).
بازار را کاوش کنید. ابزار اکسپلورر بازار به شما امکان میدهد بینشهای صنعت را بررسی کنید و خودتان را در مقابل رقبا محک بزنید.
همه این دادهها به شما درک منحصربهفردی از جایگاه فعلیتان در بازار میدهد و اینکه چگونه در مقابل دیگرانی که همان مخاطبانتان را هدف قرار میدهند، قرار میگیرید.
از این اطلاعات برای تنظیم دقیق استراتژی خود استفاده کنید. آیا موضوعاتی را که برای مخاطبانتان مهم است از دست می دهید؟ آیا رقبای شما ایده های کلیدی را بهتر از شما پوشش می دهند؟
3. قالب ها و کانال های محتوای مناسب را انتخاب کنید
هنگامی که اهداف خود را تعیین کردید و مخاطبان خود را شناختید، باید با محتوای مناسب به کاربران در مکان مناسب دسترسی پیدا کنید. تراز کردن محتوای خود با جایی که کاربران هستند (که به آن نگاشت محتوا نیز گفته می شود) به شما کمک می کند محتوای مرتبط و به موقع ایجاد کنید. به عنوان مثال، چگونه به افرادی که آماده خرید هستند کمک می کنید؟ چه محتوا و کانالی برای کسانی که هنوز گزینه های خود را ارزیابی می کنند و در نظر می گیرند مفیدتر است؟ هنگام برنامه ریزی قالب ها و کانال های محتوای خود، تمام مراحل مختلف سفر خریدار را در نظر بگیرید:
تصاویر و اینفوگرافیک
محتوای بصری میتواند به شما کمک کند تا ایدهها و اطلاعات را به سرعت با مخاطبانتان در میان بگذارید هر کانالی که باشد. اینفوگرافیک ها نوع خاصی از تصویر هستند که در آن اطلاعات ارزشمند زیادی در یک گرافیک خوانا قرار داده می شود. به عنوان مثال، پلتفرم آموزش الکترونیکی TalentLMS یک تصویر بصری ایجاد کرد تا به کاربران کمک کند مزایای استفاده از سیستم مدیریت یادگیری (LMS) را در محل کار ببینند: این اینفوگرافیک از نمادهای واضح و آمار قابل اسکن استفاده می کند تا به سرعت در مورد استفاده گسترده از سیستم عامل های LMS در محل کار امروزی ارتباط برقرار کند.
مطالعات موردی
مطالعات موردی داستانهای موفقیت مشتری را نشان میدهد و به عنوان مدرک اجتماعی برای مشتریان احتمالی که محصول یا خدمات شما را بررسی میکنند عمل میکند. نمایش کار خود با مارک های دیگر به مشتریان کمک می کند تا متوجه شوند که شما در کار با افراد یا شرکت هایی مانند آنها تجربه دارید. به راحتی می توان داستان های مشتری را در سایت خود میزبانی کرد یا با سرنخ ها به اشتراک گذاشت تا راه های خاصی را نشان دهد که راه حل شما می تواند به حل نقاط درد آنها کمک کند.
4. یک تقویم بازاریابی محتوا ایجاد کنید
یک تقویم محتوا (یا تقویم سرمقاله) جدول زمانی و مقصد محتوای شما را سازماندهی می کند. آنچه را که و چه زمانی منتشر خواهید کرد، خلاصه می شود. به شما کمک خواهد کرد:
- تیم خود را در همان صفحه نگه دارید
- حفظ ثبات (و اجتناب از تکرار)
- از از دست دادن رویدادهای خاص خودداری کنید
- عملکرد را با کارایی بیشتری دنبال کنید
- جرقه زدن ایده های خلاقانه
- یک الگوی تقویم محتوا می تواند به شما کمک کند تا الگوی خود را ایجاد کنید.
ابزار مناسب به شما امکان می دهد موارد زیر را انجام دهید:
ضرب الاجل ها و اهداف هفتگی را تعیین کنید
چک لیستی از مراحل برای تکمیل هر کار ایجاد کنید
با اعضای تیم همکاری کنید
به راحتی برنامه ها را از تقویم های دیگر مهاجرت کنید
پیروی از یک تقویم محتوا به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید و به طور مداوم محتوای با کیفیت بالا ارائه دهید. که برای درگیر نگه داشتن خوانندگان و دنبال کنندگان کلیدی است.
5. یک طرح توزیع محتوا ایجاد کنید
توزیع محتوا فرآیند تبلیغ محتوای شما در چندین پلتفرم برای مخاطبان و جمعیتشناسی متفاوت است.
این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
- وب سایت و وبلاگ شما
- بازاریابی ایمیلی و خبرنامه
- پلتفرم های رسانه های اجتماعی
- انجمن های آنلاین
- جمع بندی مطالب و پست های مهمان
- پست های اینفلوئنسر
- تبلیغات پولی
یک برنامه توزیع محتوا برای اطمینان از اینکه محتوای شما در مقابل مخاطبان مورد نظر شما قرار می گیرد بسیار مهم است. از دادههای مربوط به مخاطبان خود و کانالهایی که ترجیح میدهند و همچنین اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد خود برای تعیین اینکه در کدام کانال پست کنید استفاده کنید.
چگونه موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود را اندازه گیری کنیم؟
تجزیه و تحلیل بازاریابی محتوا آخرین قطعه از پازل است. این معیارها به شما این امکان را می دهد که ببینید محتوای شما چقدر خوب است.
از این داده ها برای نشان دادن پیشرفت خود و کمک به شما در تخصیص بودجه به مکان های مناسب استفاده کنید. یا هر مشکلی را قبل از اینکه گران شود، پیدا کنید. به همین دلیل است که 75 درصد از سازمان های B2B عملکرد محتوا را اندازه گیری می کنند. معیارهایی را ردیابی کنید که به شما کمک می کند موفقیت اهداف بازاریابی ورودی خود را ارزیابی کنید.
در اینجا چند اندازه گیری کلیدی وجود دارد که می توانید در Google Analytics، Semrush و پلتفرم های مشابه ردیابی کنید. و چگونه هر کدام می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید محتوای شما چقدر خوب عمل می کند.
منبع: وبسایت پی جو