آموزش گام به گام ساخت مجسه پلیمری اسب
خمیر پلیمری وسیلهای مناسب برای مجسمه سازی است؛ به خصوص مجسمههای کوچکی که به جزئیات زیاد یا یک میله برای تحمل وزنشان یا ایجاد تحرک در یک قطعه نیازمندند. در اینجا، مراحل و لوازمی را که در ایجاد جزئیات نهایی یک مجسمه دخیل هستند، مطرح خواهیم کرد. این مجسمه از خاک رس پلیمری ساخته شده است که میتواند در کوره تا دمای 275 درجهی فارنهایت پخته شود. چند نوع گل پلیمری وجود دارد؛ نوع “معمولی” (که سفید رنگ است)، “سوپر” بژ که کمی سفتتر بوده و میتوان جزئیات بیشتری بر روی آن ایجاد کرده و نوع “سفت” خاکستری که کاملا سفت است. آرماتور این مجسمه یک سیم آلومینیومی است و لایههایی از ورقههای آن بیشتر بدن اسب را تشکیل میدهد. این دو وسیله، وزن این قطعه را کاهش داده و باعث میشوند که لایهی گل ، نازک شده و در زمان بسیار کوتاهی سفت شود. دقت کنید که ورقهی آلومینیومی را محکم بپیچید تا حبابهای هوا میان آنها به وجود نیاید.
حال به سراغ جزئیات میرویم.
مرحله 1: طراحی و ساخت آرماتور
پیش از شروع ساخت مجسمه، باید برنامه ریزی انجام دهید تا بتوانید پایهای محکم برای مجسمهتان بسازید. طرحتان را کشیده و از آن برای سر هم کردن آرماتور استفاده کنید. این اسب از عقب بر قالبش سوار خواهد شد، پس فقط از یک طرف بر روی آن کار انجام میشود. به منظور اتصال مستقیم آرماتور قسمت پشت قطعه، تخت است تا در نهایت به طور مستقیم به قاب چوبی متصل شود. در اینجا از یک قطعه چوب کوچک (تخته چندلای 1.2 اینچی) به عنوان پایهی اصلی بدنهی مجسمه استفاده شده است که در قسمت سینهی اسب مخفی شده است.
سپس، از یک سیم آلومینیومی (با قطر 1.8 اینچ) به عنوان آرماتور به همراه پیچ و واشر (سیم به دور پایهی پیچ پیچیده شده و داخل واشر قرار میگیرد) استفاده کرده و در چند نقطه، شکل سیم را با گیره تقویت کنید. سیمهایی که برای گردن استفاده شدهاند، برای استحکام بیشتر، به دور یکدیگر پیچیده شدهاند؛ به این دلیل که گردن اسبها تقریبا بزرگ است.
نکات :
توجه: دقت داشته باشید که هنگام ساخت آرماتور، نسبتها صحیح و درست باشند. با استفاده از سر مجسمه به عنوان واحد اندازه گیری، مداوم با استفاده از پرگار اندازهها را بسنجید (همانطور که در بالا سمت راست تصویر نشان داده شده است) تا مطمئن شوید که آماتور را با نسبتهای صحیحی ساختهاید. برای تعیین این نسبتها، منابع زیادی در کتابهای هنر و یا اینتزنت وجود دارند. سیستم استاندارد 7 و 1.2 برای فرمهای انسانی بسیار مفید است.
توجه: هنگام استفاده از چوب در مجسمههای خاک رس سوپر، از یک قطعهی تقریباً کوچک استفاده کنید؛ زیرا در دماهای مورد نیاز برای پخته شدن خاک رس (275 درجهی فارنهایت)، قطعات بزرگ ریسک غیر قابل پیش بینی خواهند داشت.
اگر میخواهید که از یک قطعه چوب بزرگ استفاده کنید، میتوانید پیش از استفاده، برای آزمایش اینکه چوب باد کرده یا خرد میشود، آن را در این دما قرار دهید. برای اتصال این شکل به پایه از پیچهای 6.32 (که از میان قطعهی چوب و سیمهای ران پای اسب رد شده بودند) و مهره و واشر در پشت قاب استفاده شده است.
مرحله 2: فویل آلومینیومی و استفاده از گل پلیمر
پس از اینکه دربارهی ساخت آرماتور مطالعه کردید، از یک فویل آلومینیومی برای شکل دادن به مجسمه استفاده کرده تا بدنهی مجسمه شکل بگیرد. آلومینیوم مادهای بسیار مناسب برای این کار است؛ زیرا ارزان قیمت بوده، وزن کمی دارد و در دمای کوره تغییر شکل نمیدهد. ورقههای آلومینیوم را بریده و چند بار آنها را تا بزنید تا نوارهایی با عرض 1.5 تا 2 اینچ به دست آید و سپس آنها را تا جایی که میتوانید، محکم به دور آرماتور بپیچید تا هنگامی که از گل پلیمر استفاده میکنید ، حرکت نکنند.
حتی میتوانید با استفاده از یک چکش بر روی فویلها کوبیده و آنها را محکم به دور اعضای بدن مجسمه بپیچید، یا اگر این عضو باید نازک باشد، میتوانید سیمهای نازکتری را به دور سیم پایه بپیچید. این کار باعث میشود تا گل به سیم بچسبد. پس از آنکه با استفاده از فویلها یک پایهی محکم ساختید، زمان آن است که از گل استفاده کنید.
مرحله 3: تصحیح عضلات، قسمت اول
در اینجا، اشکال اصلی بدن را تکمیل کرده، سطحشان را صاف کرده و سپس بپزید. همچنین، میتوانید تغییرات کوچکی را به بخشهای مهمتر مجسمه (به خصوص دستها و در مورد این مجسمه، سمهای اسب)، پس از اینکه بخشهای بزرگتر در جای خود قرار گرفتهاند، ایجاد کنید. بدین ترتیب، میتوان در هنگام کار با بدنه، اعضا را جا به جا کرد. میتوانید با ابزارها، به پاها ضربه بزنید با این کار، دو مرحله ایجاد میشود و صاف کردن تمامی نواقص بسیار آسانتر خواهد شد.
پختن بالا تنه در ابتدا، باعث میشود پایهای مستحکم ایجاد شده و میتوان جزئیات را بر روی آن ایجاد کرد. خاک رس برای این کار بسیار مناسب است؛ میتوانید خاک رس پخته نشده را با خاک پخته شده مخلوط کرده و هنگامی که دوباره پخته شود، به خوبی با یکدیگر پیوند میخورند. در این مرحله، اکثر عضلات مجسمه را با انگشتانتان شکل میگیرند. سعی کنید مطمئن شوید که خاک به خوبی مخلوط شده و هیچ حباب هوایی در آن وجود ندارد. اگر حبابی در آن به وجود آمد، میتوانید با یک چاقو یا وسیلهای دیگر، آن را سوراخ کرده و صافش کنید.
مرحله 4: تصحیح عضلات، قسمت دوم
یکی از اولین ابزارهایی که میتوان در شکل دهی به عضلات از آن استفاده کرد، ابزاری شبیه به قاشق ولی پهنتر از آن است. این وسیله برای مخلوط کردن گل مجسمه سازی بسیار مفید بوده و میتوان از آن برای فشردن نقاط استفاده کرد.
مرحله 5: تصحیح عضلات، قسمت سوم، طراحی
در این مرحله، بیشتر یک کار ثابت انجام میگیرد؛ طراحی فاصلههای میان عضلات،جایی که نشانگرهای بدن هستند (در مورد بدن انسان این مورد شامل مواردی همچون ناف،استخوان لگن و شکاف فوق جناغی میباشد.) و طراحی برای یادآوری جهات یا حالات بدن مجسمه.باید طراحی بر روی حالت بدن را ادامه دهید تا این جزئیات و نشانگرهای عمدهی بدن را گم نکنید.
مرحله 6: تصحیح عضلات، قسمت چهارم
همچنان که مجسمه کاملتر میشود، جزئیات نیز ظریفتر و ظریفتر میشوند. اسبها ویژگیهای زیبای بسیاری در پاهایشان (مانند عضلات و تاندونها) دارند و باید برای ایجاد جزئیات مورد نیاز، ابزارهایی با اندازههای مناسب در اختیار داشته باشید.
مرحله 7: تصحیح عضلات، قسمت پنجم، ابزار چنگک مانند
از این ابزار برای گرد و صاف کردن اشکال، بسیار استفاده میشود. بهتر است اندازههای متفاوتی از این ابزار را در اختیار داشته و همیشه با بزرگترین آنها شروع به کار کرده و به ترتیب تا کوچکترین به کارتان ادامه دهید. با این ابزار میتوانید نقصهای مجسمه را از بین ببرید. از آن به گونهای استفاده کنید که انگار در حال هاشور زدن یک نقاشی هستید؛
جهت خطوط را در سراسر مجسمه تغییر دهید و خطوط را فقط بالا و پایین شیء نکشید تا خطوط دور کل شکل وجود داشته باشند. میتوانید با استفاده از ابزار چنگکی فشار کمی وارد کنید تا این ابزار در خاک فرو رفته و علامتهای عمیقی ایجاد کند. میتوانید به دفعات این کار را انجام دهید اما دقت داشته باشید که فشار خیلی زیادی وارد نکنید تا علامتهای بسیار عمیق غیر قابل تغییر ایجاد نشود. مرحله 8: تصحیح عضلات، قسمت ششم، ابزار چنگک مانند، قسمت دوم در اینجا از یک ابزار چنگکی کوچکتر برای تصحیح و هموار کردن شکل پاهای اسب استفاده شده است. به یاد داشته باشید که باید بر روی مجسمه هاشور بزنید؛ زیرا عضلات باید شکلی گرد داشته باشند نه مربع یا شکلی تخت.
توجه: آیا متوجه خاک رس به جا مانده از این ابزار شدهاید؟
این اتفاق به این دلیل میافتد که این چنگک باید کمی صیقل داده شود؛ زیرا نوکهای آن به جای مسطح بودن، تیز بوده و قسمتهایی از خاک را تراشیده و ردی از خود به جای میگذارد که با صیقل دادن بیشتر ابزار، این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد. تیغه باید به شکل _|¯|_|¯|_|¯|_|¯|_ باشد نه _/\_/\_/\_/\_ !
مرحله 9: تصحیح عضلات، قسمت هفتم، استفاده از روغن بچه اکنون که از اشکال ایجاد شده رضایت دارید، وقت آن است تا تمامی علایم ایجاد شده تمیز شوند.
بدین منظور، حلالهای بسیاری وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. شما میتوانید از استون یا الکل ایزوپروپیل 91% استفاده کنید. همانطور که میدانید، استفاده از تمامی اینها بر روی پایهای معمولی میتواند ناخوشایند باشد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که این حلالها ممکن است نسبتاً سمی باشند، پس هنگام استفاده از آنها باید از دستکش استفاده کنید.
پس هنگامی که به دنبال موارد جایگزین در اینترنت هستید، پیشنهاد میکنیم که از روغن بچه بر روی خاک رس سوپر استفاده کنید و نتیجه نسبتاً خوب از آب در خواهد آمد. مقدار کمی (فقط چند قطره) از این روغن را در یک فنجان کوچک پلاستیکی ریخته و یک قلمموی بزرگ را درون آن فرو برده و مانند همان هاشورهای ایجاد شده توسط ابزار چنگکی، بر روی سطح مجسمه بکشید. از این روغن به مقدار کم استفاده کنید، زیرا اگر مقدار آن بیش از اندازه باشد، ممکن است تمامی جزئیاتی را که ایجاد کردهاید، بپوشاند.
این روغن، خاک را نرم میکند (میتوانید یک یا دو قطره از آن را به خاک رس سفت اضافه کنید تا کمی نرم شود)، اما اگر میزان زیادی در خاک یا روی سطح آن وجود داشته باشد، ممکن است مجسمه، گلی و کثیف شود. بیشتر بر روی ضربات قلم تکیه کنید تا سطح مجسمه را صاف کند. در پایان کار، میتوانید با انگشتانتان بر روی سطح ضرباتی آهسته و همپوشان بزنید تا ضربات قلم را با یکدیگر ترکیب کنید.
مرحله 10: مجسمهی تکمیل شده
در اینجا، چند عکس از محصول نهایی (و رنگ نشده و جزئیات پا قبل از استفاده از دور نهایی روغن بچه) گذاشته شده است. پس از آخرین پخت، مجسمه را با کاغذ سمبادهی نرمی صیقل داده (با 120 شروع کرده و سپس به تدریج تا 300 یا 400 آن را افزایش دهید) و پس از آن (دستکش بپوشید!) تکهای از یک پارچهی نخی را که در استون غوطه ور شده است (استون خالص، از لاک پاک کن استفاده نکنید، زیرا تاثیر زیادی نخواهد داشت) بر روی هر نقصی که باقی مانده است بکشید.
این کار ، کوچکترین خراشها را نیز از بین برده و مجسمه را بسیار صاف و نرم میسازد. بهتر است که این کار را در فضای آزاد یا جایی که تهویهای مناسب دارد انجام دهید؛ زیرا این کار بوی نامطبوعی به همراه دارد. با تشکر از وقتی که گذاشتید و برایتان اوقات خوشی را آرزو میکنیم.
مطالب مرتبط:
مجسمه سازی با ضایعات
لوازم مورد استفاده در معرق کاشی
سفالگری بدون چرخ چگونه انجام می شود؟
تاریخچه مجسمه سازی با فلز
تاریخچه نقش برجسته در ایران
منبع: پویا اندیش