اگر صاحب یک مطب دندانپزشکی هستید یا قصد دارید یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی افتتاح کنید، باید بدانید این کار مانند هرکار دیگری یک نوع تجارت است. صورت سود و زیان وجود دارد و برای رونق و سوددهی این کار هم باید برنامه ریزی دقیق انجام دهید. بسیاری از فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی پس از مدتی کار در بیمارستان ها یا کلینیک های دندانپزشکی دوست دارند، مطب یا کلینیک خود را باز کنند. طبیعتا مطب، فضای کوچکتر با تجهیزات کمتر و کلینیک دارای امکانات گسترده تر و مراجعان بیشتر است. اگر شما تصمیم به افتتاح هرکدام از این دو را گزفته باشید با خواندن این مقاله می توانید سرنخ هایی برای ایده و برنامه ریزی بهتر کسب و کار خود پیدا کنید.
به عنوان یک نمای کلی از کسب و کار دندانپزشکی، سه موضوع کلی و در عین حال ضروری را برای دستیابی به یک تجارت دندانپزشکی موفق توضیح می دهیم:
- مدیریت
- تیم کلینیک دندانپزشکی
- سود
مدیریت کسب و کارکلینیک دندانپزشکی
بین صاحب کلینیک دندانپزشکی و مدیر تفاوت وجود دارد. مدیران کسب و کار، آنها را به سمت موفقیت مدیریت می کنند. اگر می خواهید یک تجارت دندانپزشکی عالی را اداره کنید، باید در مسیر تبدیل شدن به یک مدیر حرفه ای گام بردارید. خبر خوب این است که مدیریت را می توان در طول زمان آموخت و توسعه داد. چهار حوزه حیاتی مدیریت که در زیر ذکر شده است، روش های کاربردی را برای کلینیک دندانپزشکی شما نشان می دهد:
1. چشم انداز - نقش اصلی مدیر یک تجارت دندانپزشکی تنظیم چشم انداز است. به زبان ساده، شما تصمیم می گیرید که کسب و کار به کجا می رود. بدون چشم انداز، شما و تیمتان بی هدف سرگردان خواهید شد. حالا کسب و کار شما به کجا می رود؟
2. اهداف - مدیران کسب و کار موفق کلینیک دندانپزشکی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت روشنی را بر اساس برنامه های دقیق و تدریجی برای دستیابی به آن اهداف تعیین می کنند. بدون اهداف مشخص، پیشرفت و موفقیت قابل اندازه گیری نیست. اهداف شما چه هستند؟
3. انتظارات - هنگامی که چشم انداز روشن شد و اهداف تعیین شد، مدیران کسب و کار موثر به طور مداوم و پیوسته انتظارات خود را به همه افراد در هر سطحی از کسب و کار منتقل می کنند. از خوشامدگویی به بیماران گرفته تا ارائه و پذیرش مورد، تا درمان، نمیتوانید انتظار داشته باشید که تیم شما انتظاراتی را که نمیدانند یا از آن بیخبر هستند برآورده کند. چه انتظاراتی دارید؟
4. رشد - اگر شما به عنوان مدیر دندانپزشکی، به طور مستمر در حال رشد، یادگیری و توسعه نباشید، در نهایت رشد کسب و کار خود را محدود خواهید کرد. مفهوم بهبود مداوم و بی پایان هر مدیر کسب و کار دندانپزشکی را که می خواهد موفق باشد، هدایت می کند. آیا در حال رشد هستید؟
ایجاد یک تیم تجاری عالی
مردم به کسب و کار شما قدرت می دهند. مدیران کسب و کار موفق تیم های سازنده، اصولی و پرشور را استخدام می کنند، آموزش می دهند و مدیریت می کنند. در مشاوره با برخی از بهترین مراکز دندانپزشکی در کشور، هفت استراتژی مرتبط با تیم را لیست کردیم که به طور مداوم برای ایجاد مشاغل دندانپزشکی پر رونق اعمال می شود:
1. ایجاد استانداردهای مکتوب
کتابچه راهنمای منابع انسانی به صورت حرفه ای نوشته شده دیگر اختیاری نیست. بدون دفترچه راهنما که تمام موارد ضروری مربوط به مسائل کارمند را پوشش دهد، عمل شما در معرض خطر است. با یک دفترچه راهنما، استانداردها واضح و تعیین شده است.
2. با انتظارات شفاف ارتباط برقرار کنید
این کافی نیست که به کارکنان خود بفهمانید که "تعالی" یا "حرفه ای بودن" یا "خدمات خوب به مشتریان" را می خواهید. برای برآورده کردن انتظارات شما باید دقیقاً با جزئیات ارتباط برقرار کنید. شما باید انتظارات واضح خود را بارها و بارها بر اساس یک پایه ثابت تکرار کنید، حتی پس از اجرای کامل آنها.
3. طعم تجربه ای را که می خواهید ایجاد کنید ارائه دهید
ارتباط موثر اغلب در زمینه تجربه به بهترین وجه انجام می شود. هر چند بار که ممکن است در کودکی به شما گفته شده باشد که شام خود را تمام کنید زیرا بچه های گرسنه در آفریقا وجود داشتند، احتمالاً هرگز واقعاً آن را درک نکرده اید مگر اینکه و تا زمانی که شخصاً طعم و بوی گرسنگی را حس نکرده باشید. شما می توانید ساعت ها را با صحبت در مورد ایجاد یک تجربه خاص برای بیمار تلف کنید، اما یک سفر به یک هتل، رستوران یا استراحتگاه پنج ستاره، کارکنان شما را به سرعت از دانش ذهنی به درک کامل منتقل می کند.
4. اصرار داشته باشید که مسائل زندگی بر عملکرد تأثیر نمی گذارد
هر فردی از کارکنان دندانپزشکی شما مسائل زندگی را به نقش تمرینی خود وارد می کند. فرقی نمیکند این یک مسئله خانوادگی، مالی یا سایر مشکلات شخصی باشد، مشکلات شخصی در کار شما وجود دارد. این مسئولیت شما به عنوان مدیر کارکنان است که به طور واضح با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید که اگرچه ممکن است با مسائل شخصی دشواری سروکار داشته باشند، اما وضعیت آنها نمی تواند بر نگرش، تمرکز بیمار، عملکرد یا بهره وری آنها تأثیر بگذارد. آنها باید بیاموزند که مشکلات خود را پشت در رها کنند و اجازه ندهند که در کار ضربه بزند.
5. ایجاد مدیران تیم دندانپزشکی
اکثر کسب و کارهای موفق دندانپزشکی مدیران تیم را انتخاب می کنند. این وظیفه شماست که کارکنان خود را مدیریت کنید، اما ممکن است بخواهید یا نیاز داشته باشید که مدیران بخش را آموزش دهید و منصوب کنید تا از هر حوزه از کسب و کار دندانپزشکی خود بهره بیشتری ببرید.
6. جذب و به کارگیری کارکنان تیم
برای موفقیت کوتاه مدت و بلندمدت شما بسیار مهم است که فقط کسانی را جذب و حفظ کنید که کاملاً با چشم انداز کارموافق هستند. همه باید بازیکن تیم باشند. یک بازیکن تیم را می توان به عنوان عضوی از کارکنان تعریف کرد که چشم انداز کار دندانپزشکی را درک می کند و به طور کامل آن را می پذیرد، به دنبال این است که همیشه استانداردها و انتظارات بالای هدف را برآورده کند، و نقش خود را بیشتر به عنوان یک مأموریت می بیند تا یک شغل.
7. تضادها را فوراً حل کنید
اگر در بین کارکنان خود درگیری بزرگ یا کوچک دارید، باید سریعاً برای حل آن اقدام کنید. هر لحظه ای که منتظر می مانید، تلخی ها رشد می کند و در کار خودش را نشان می دهد. اگر کارکنان نتوانند تعارضات خود را حل کنند و از آنها فراتر بروند، ممکن است لازم باشد کارمندان جدیدی پیدا کنید. درگیری درون کارکنان اغلب برای بیماران دندانپزشکی قابل لمس است و محیطی از خصومت و تنش ایجاد می کند. پیام شما به کارمندان باید مستقیم و صریح باشد: "هم اکنون آن را حل کنید یا یک مکان جدید برای کار پیدا کنید."
به حداکثر رساندن فرصت های سود
کسب و کارهای موفق، سود تولید می کنند. زیبایی کسب و کار دندانپزشکی در این است که شما افتخار و امتیاز کمک و خدمت به بیماران را در عین کسب سود دارید. در واقع، هرچه کمک مؤثرتری ارائه دهید، سود شما بیشتر می شود.
آنچه در ادامه می آید بحثی است در مورد اصولی که برای به حداکثر رساندن فرصت های سود کشف ارائه می کنیم. این اصول در هر مطب دندانپزشکی که ما با آنها کار کردهایم، صرف نظر از منطقه یا تخصص، مؤثر بوده است.
1. کسب و کار جدید
مدیران موفق کسب و کار دندانپزشکی به شدت به دنبال راه های متعددی هستند تا بیماران جدید را به طور مداوم به سمت فعالیت های خود سوق دهند. با درک اینکه یک رویکرد محدود و محلی کافی نیست، آنها در تلاش برای ایجاد حداکثر جریان بیماران جدید به دنبال موفقیت در تعداد زیادی مراجع هستند. با استفاده از ابزارهای بازاریابی متعدد در بازار دندانپزشکی، بیماران جدید از طریق مراجعه مستقیم، حضور در وب، روابط عمومی آگاهی محلی، تابلوهای درگیرکننده و سایر رویکردهای خلاقانه وارد می شوند. ردیابی و ارزیابی سیستماتیک هر راه تضمین می کند که کسب و کار در طول زمان در تلاش برای دستیابی به بیماران جدید موثرتر می شود. هرچقدر هم که شیوه های بازاریابی خارجی موثر باشد، مدیران پر رونق کسب و کار دندانپزشکی بیشتر به بازاریابی داخلی متکی هستند. برنامه ها و خط مشی های ارجاع سیستماتیک، ترافیک پایه را برای رسیدن به اهداف جدید بیمار هدایت می کند.
2. سیستم ها
ایجاد کسب و کار جدید بدون وجود سیستم های اثبات شده برای پاسخگویی به بیماران جدید نتیجه معکوس دارد. اگر یک بیمار جدید در عرض یک هفته پس از تماس اولیه او مشاهده شود، تعداد بیماران جدید تا 50٪ افزایش می یابد. مسدود کردن سیستماتیک زمان هر هفته برای بیماران جدید یک استراتژی تجاری مهم است.
سیستم ها همچنین برای هر چیزی که در عمل اتفاق می افتد بسیار مهم هستند. بنابراین، هر سیستمی باید به طور منظم ممیزی شود تا مطمئن شود که موثر است و به انتظارات ثابت باقی می ماند. جزئیات نتیجه را هدایت می کند. همه چیز از نحوه پاسخگویی به تلفن گرفته تا نحوه خداحافظی با بیمار به بخشی از سیستم تبدیل می شود و هر عضو تیم به طور کامل با این روند آشنا می شود. سیستمهای خوب ماشینی با روغنکاری خوب کار خود را بهبود می بخشند و ماشینی که به خوبی روغنکاری شده است، بهطور مداوم سود تولید میکند.
3. اعداد مهم:
(الف) مخارج - چهار هزینه اصلی در یک تجارت دندانپزشکی وجود دارد. به عنوان مدیر عامل، مالک و مدیر کسب و کار، ضروری است که نه تنها این اعداد را همیشه بدانید، بلکه آنها را مطابق با استانداردهای زیر نگه دارید:
هزینه های کارکنان نباید بیشتر از 20 تا 25 درصد کل هزینه های شما باشد. افزایش تولید به ازای هر پرسنل درصد شما را در این زمینه پایین نگه می دارد.
هزینه های آزمایشگاه باید تا 10 درصد حفظ شود. در اطراف خرید کنید و به یاد داشته باشید که حدود پنج برابر هزینه آزمایشگاه خود از بیماران هزینه کنید.
هزینه های تامین نباید بیش از 5٪ از کل هزینه ها باقی بماند. مجدداً برای حفظ کیفیت با قیمت مناسب، خرید کنید.
هزینه های تسهیلات نباید از 5% تجاوز کند مگر اینکه بتوان آنها را بخشی از برنامه بازاریابی شما در نظر گرفت. اما اصل عملی این است که آن را نزدیک به 5٪ نگه دارید تا کل دفتر کل هزینه خود را در پارامترهای لازم برای نگه داشتن سربار شما در 50٪ کلی نگه دارید.
(ب) هزینه ها - اگر هزینه های مطب شما بر اساس گزارش های سالانه در حال حاضر در %80 هزینه های دندانپزشکی نیست، احتمالاً بسیار زیاد است. هرچه کارمزد شما بیشتر باشد، درصد سربار شما نسبت به کارمزد شما کمتر خواهد بود و سود شما بیشتر خواهد بود. چندین منبع خوب در جامعه دندانپزشکی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان اندازه گیری برای جایی که هزینه های شما در حال حاضر رتبه بندی می شود استفاده کرد. توجه: اگر متخصص هستید، هزینه کار شما باید در درصد 90 باشد.
4. تولید - هر چه بیشتر تولید کنید، درصد هزینه های بیشتری کاهش می یابد و سود افزایش می یابد
بیایید به یک مثال کوچک نگاه کنیم. یک دندانپزشک دارای کادری متشکل از دو دستیار، دو دستیار دندانپزشک و دو بهداشتکار دندان است. این مطب سالانه 600000 دلار دندانپزشکی تولید می کند. کنترل هزینه های کارکنان او، به عنوان درصدی از تولید خالص او، دشوارتر از دندانپزشک دوم ما است.
دندانپزشک شماره دو دارای همان پیکربندی کارکنان است، اما سالانه 1.2 میلیون دلار تولید می کند. بر اساس درصد، کنترل هزینه های کارکنان او بسیار آسان تر است.
دندانپزشک شماره سه موفقتر است و سالانه 2 میلیون دلار با همان کادر پرسنلی تولید میکند. او نه تنها کمترین درصد هزینه کارکنان را در بین سه دندانپزشک دارد، بلکه بیشترین دستمزد کارکنان و بیشترین سود کلی را نیز دارد.
ایجاد یک برنامه عالی به معنای ساختن یک تجارت عالی است. موفقیت کسب و کار دندانپزشکی شما به عنوان یک مدیر تجاری شروع می شود، در تیم چند برابر می شود و فرصت های قابل توجهی برای پذیرش بیماران در دندانپزشکی و حداکثر سود ایجاد می کند.