مفاهیم رفتار مصرف کننده چیست ؟
مفاهیم رفتار مصرف کننده چیست ؟
در مفاهیم رفتار مصرف کننده ، رفتار مصرف کننده به عنوان مطالعه واحدهای خرید و فرآیندهای مبادله که شامل اکتساب ، مصرف و کنارگذاری کالا، خدمات ، تجارت و ایده ها می باشد، تعریف می شود. امروزه نمی توان در مورد موفقیت کسب و کارها ساده انگاری کرد. به همین دلیل، درک و پیش بینی رفتار مصرف کننده کلید موفقیت در برنامه ریزی و مدیریت این محیط در حال تغییر و دگرگونی است.
مراحل مختلف رفتار مصرف کننده
مرحله ی اکتساب
این مرحله شامل شناسایی و جمع آوری اطلاعات مربوط به کالا یا خدمت است. بسیاری از پژوهش ها در حوزه مفاهیم رفتار مصرف کننده بر مرحله اکتساب تمرکز کرده اند.
مرحله ی مصرف
پس از مرحله ی اکتساب ، اکنون مصرف کننده به مرحله ی مصرف می رسد. هنگامی که مرحله مصرف بررسی شود، پژوهشگر چگونگی استفاده مصرف کننده از آن کالا یا خدمت و تجربیاتی که مصرف کننده از این عمل کسب کسب می نماید را تحلیل می کند.
مرحله ی کنارگذاری
مرحله ی کنار گذاری مرحله ای است که طی آن مصرف کننده تصمیم می گیرد تا بعد از استفاده از محصول چه کاری با آن انجام دهد. به علاوه این مرحله میزان رضایتی که مصرف کنندگان بعد از خرید کالا یا خدمت تجربه کرده اند را نشان می دهد.
چرا رفتار مصرف کننده را مطالعه می کنیم ؟
داشتن درک صحیح از مصرف کنندگان و فرآیند مصرف ، مزیت های متعددی را در بر دارد. این مزیت ها شامل کمک به مدیران در جهت تصمیم گیری ، تهیه یک مبنای شناختی از طریق تحلیل مصرف کنندگان، کمک به قانون گذاران و تنظیم کنندگان برای وضع قوانین مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و در نهایت کمک به مصرف کنندگان در جهت تصمیم گیری بهتر می باشد.
کاربرد رفتار مصرف کننده
رفتار مصرف کننده در مورد بازاریابی موسسات اقتصادی با موسسات اقتصادی دیگر و نیز بازاریابی موسسه اقتصادی با مصرف کننده ، کاربرد دارد. دلیل این کاربرد وسیع را می توان عناصر تشکیل دهنده در رفتار مصرف کننده یعنی واحد خرید ، فرآیند مبادله ، تاثیرگذاران فردی و محیطی عنوان نمود.
درگیری ذهنی مصرف کننده
در مفاهیم رفتار مصرف کننده ، درگیری ذهنی مصرف کننده به عنوان اهمیت شخصی متصور یا علاقه مرتبط با اکتساب ، مصرف و کنارگذاری کالا ، خدمت یا ایده تعریف می شود. عوامل متعددی میزان درگیری ذهنی مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهند ، که عبارتند از :
- نوع محصول مورد نظر
- خصوصیات ارتباطی که توسط مصرف کننده دریافت می شود.
- خصوصیات موقعیتی که در آن مصرف کننده به فعالیت می پردازد.
- شخصیت مصرف کننده
دانش مصرف کننده
در رفتار مصرف کننده ، یکی از مولفه هایی که در حافظه بلند مدت مصرف کننده ذخیره می گردد ، دانش وی از محیط مصرف می باشد. دانش مصرف کننده میزان تجربه و اطلاعاتی است که مصرف کننده در مورد کالاها یا خدمات به خصوصی دارد.
هر چقدر میزان دانش مصرف کننده بیشتر باشد مصرف کننده می تواند در مورد تعداد بیشتری از ابعاد محصول فکر نماید و تمایز ظریف تری را بین مارک های تجاری قائل شود.
عوامل روانشناختی در رفتار مصرف کننده
انتخاب خرید مصرف کننده تحت تاثیر چهار عامل اصلی روانشناختی قرار می گیرد :
به حالت فعال شده در درون مصرف کننده اطلاق می شود که منجر به رفتار هدفدار می گردد. انگیزش شامل نیازها ، احساسات و تمایلات مختلف می باشد که مردم را به طرف رفتاری هدف دار سوق می دهد.
درک عبارت است از فرآیندی که فرد برای ایجاد تصویری معنی دار از جهان ، داده های اطلاعاتی را انتخاب ، سازماندهی و تعبیر و تفسیر می کند.
یادگیری ایجاد تغییرات در رفتار فرد است که بر اثر تجربه پدید می آید.
مصرف کننده با عمل و یادگیری صاحب باور و عقیده می شود. این باورها و عقاید بر رفتار خرید آنها تاثیر می گذارد.
منابع اطلاعاتی در رفتار مصرف کننده
منابع اطلاعاتی در رفتار مصرف کننده شامل چهار گروه زیر است :
منابع شخصی : فامیل ، دوستان ، همسایگان ، و آشنایان
منابع بازرگانی : تبلیغات ، فروشندگان ، واسطه ها ، بسته بندی ، نمایشگاه ها
منابع عمومی : رسانه های جمعی ، و سازمان ها
منابع تجربی : سر و کار داشتن با کالا ، بررسی و استفاده از آن
عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده
رفتار مصرف کننده تحت تاثیر چهار عامل قرار می گیرد. این چهار عامل عبارتند از : عوامل فرهنگی (فرهنگ ، خرده فرهنگ ، و طبقه اجتماعی) ، عوامل اجتماعی (گروه های مرجع ، فامیل و نقش و شأن و منزلت اجتماعی ) ، عوامل شخصی (سن ، مرحله دوره عمر زندگی ، شغل ، شرایط و وضع اقتصادی ، سبک زندگی ، شخصیت و تصور شخصی ) و عوامل روانشناختی (انگیزش ، درک ، یادگیری ، باورها و عقاید ).
نقش رفتار مصرف کننده در بازاریابی
بازاریابان قبل از تهیه ی طرح ها و برنامه های بازاریابی باید به بررسی بازارها و رفتار مصرف کننده بپردازند. شرکت ها در تجزیه و تحلیل بازارهای مصرف کننده موظف هستند دریابند که بازارها از چه کسانی تشکیل می شوند ، بازار چه چیزی را می خرد ، چرا بازار خرید می کند ، چه کسانی در خرید مشارکت دارند ، بازارها چگونه خرید می کنند ، بازارها چه وقت خرید می کنند و بالاخره اینکه بازار از کجا خرید می کند.
موضوع : مفاهیم رفتار مصرف کننده چیست ؟
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
تحقیقات بازاریابی و مفاهیم مختلف آن
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت