فوراسکوئر چطور اپ محبوب رستوران بازها شد؟
فوراسکوئر چطور اپ محبوب رستوران بازها شد؟
فوراسکوئر در اواخر سال 2008 پایهگذاری شده و در سال 2009 نرمافزار خود را معرفی کرد. نرمافزار فوراسکوئر یک برنامه کاربردی است که روی گوشیهای هوشمند و رایانهها اجرا میشود. این نرمافزار نسخه اصلاحشده داجبال است و با کمک موقعیتیاب تعبیهشده در گوشیهای هوشمند کار میکند.
کاربران فوراسکوئر اطلاعات هوشمند مبتنی بر موقعیت را درباره کسبوکارها دریافت میکنند. خدمات این نرمافزار برپایه مکان است و امکان جستوجوی مبتنی بر مکان را به کاربران میدهد. در همین حال اطلاعاتی از سایر محلهایی که قبلا رفتهاند، اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتهاند و راهنماییهای سایر کاربرانی که مورد اعتماد هستند را ذخیره میکند.
زندگی دنیس همواره با بازی آمیخته بوده و مانند همه چیز دیگر که رایگان به دست نمیآید، موفقیتهای وی نتیجه شکستها و ناامیدیهای زیاد بوده. او در خانوادهای صمیمی و نزدیک به هم بزرگ شده که علاقهمند بودند در همه چیز به جستوجوی سرگرمی بروند و به مرور زمان این بازیهای اجتماعی تبدیل به کسبوکار اجتماعی شد.
وقتی که دنیس در دانشگاه سیراکیوز تحصیل میکرد، متوجه شد تازهواردها نمیتوانند به رستورانهای عمومی دسترسی پیدا کنند. این موضوع طرحی را به ذهن دنیس و دوستانش آورد، آنها در قبال دریافت هزینه، شروع به معرفی برخی میهمانیها برای این افراد کردند. از این راه حتی تا 1.600 دلار هم کسب درآمد کردند و این نخستین تلاش او برای کارآفرینی بود!
دنیس پس از اتمام تحصیل به منهتن رفت تا به عنوان پژوهشگر و تحلیلگر برای یک شرکت کار کند. در سال 2000 به عنوان توسعهدهنده محصول وارد شرکت Vindigo شد. اما تقریبا پس از واقعه انفجار برجهای دوقلوی نیویورک او هم کار، دوستان، خانه و راه زندگیاش را گم کرده و به نیوهمپشایر نزد والدینش برگشت و پس از زندگی در محیطی مجلل ناگزیر شد برای چندین ماه در آن منطقه بماند و به عنوان مربی اسنوبورد برای کودکان با حقوق 6 دلار در ماه کار کند. در همین ایام برای ادامه تحصیل در دانشگاه درخواست داد و پس از دریافت پذیرش به منهتن برگشت.
دنیس در دانشگاه با آلکس رینارت آشنا شد و علایق مشترکی یافتند که موجب نزدیکی بیشتر آنها شد و به این ترتیب آنها به طور مشترک مشغول کار روی طرحی از دنیس شدند که برای مدتها کنار گذاشته شده بود. نام این طرح Dodgeball بود. آنها با کمک یکدیگر این طرح را تبدیل به یک محل گردآوری منابع اطلاعاتی کردند که به کار سایتهایی بیاید که به کندی بهنگام میشوند. آنها این طرح را به دانشجویان در دانشگاه معرفی کردند.
همچنین با کمک یکی از اساتید دانشگاه به نام کلی شایرکی ویژگیهای اجتماعی و وابسته به گوشی هوشمند را هم به این نرمافزار افزودند. به این ترتیب داجبال خدماتی شد که یک کاربر هنگام ورود به یک رستوران از طریق آن پیغامی ارسال میکرد و سایر دوستانش این پیغام را همراه با اطلاعات محل دریافت میکردند، کاربران با ارسال این پیغام امتیاز دریافت میکردند.
این دو دوست پس از اتمام تحصیل مشغول کار با شرکتهای متفاوتی شدند و در این حین پروژه آنها در حال کار و جلب توجه سایرین بود. در همین ایام بود که یک گزارش نیمصفحهای درباره این طرح در نیویورک تایمز نوشته شد که باعث معرفی آنها شده و این دو نفر را به فکر انداخت. به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند شغلشان را رها کرده و این طرح را در قالب یک شرکت دنبال کنند.
آنها به خودشان ۶ماه فرصت دادند که داجبال را به یک کسبوکار تبدیل کنند. دنیس و همکارش سراغ گوگل رفتند و گرچه طرحشان مورد استقبال قرار گرفت، اما چون در آن زمان برنامهای برای سرمایهگذاری در یک کسبوکار نوپا در گوگل وجود نداشت، پیشنهاد مشارکت مطرح شد و به همین دلیل در سال 2005 گوگل داجبال را خرید و پس از چندی در سال 2009 آن را تعطیل و با Google Latitue جایگزین کرد.
در نتیجه این تحولات بود که دنیس با دلی شکسته گوگل را ترک و کار روی یک بازی گوشی هوشمند را شروع کرد. آلکس نیز شغلی یافت اما این برای هر دو به معنای عقبگرد بود. گرچه در آن زمان آنها متوجه نبودند اما این عقبگرد برای کسبوکار بعدیشان، فوراسکوئر بسیار مهم و آموزنده بود. آنها آموخته بودند که گروه اجرایی را سامان داده و مدیریت کنند. اندکی بعد با اضافهشدن یک نفر دیگر آنها مدت چند ماه دیگر روی محصولی جدید کار کردند.
حوالی ژانویه سال 2009 آنها محصول خود را آماده کرده بودند و این همزمان با محبوبیت فروشگاه برنامک (اپلیکیشن)های اپل بود که این گروه بهشدت به آن نیاز داشتند. حدود یک هفته بعد بود که دوستان و خانواده دنیس ایمیلی دریافت کردند که نخستین نسخه فوراسکوئر را معرفی کرده و از آنها راهنمایی میخواست و به این ترتیب نرمافزار آنها شروع به کار کرد.
این نرمافزار جستوجوی مکانمحور، توصیه درباره نتایج جستوجوها، راهنماییها و نکات کاربردی، ارزیابی و رتبهبندی محلها و موارد مشابه را برای کاربران فراهم میکند. در کنار اینها این نرمافزار خدماتی را هم برای کسبوکارها فراهم میکند.
فوراسکوئر در طول زمان با تعدادی از شرکتها و گروهها مشارکت داشته که از آن جمله میتوان به نیویورک تایمز، آمریکن اسپرس، المپیک 2012 لندن، مایکروسافت، براوو، زاگات و ... اشاره کرد
دنیس کراولی که اخیرا به عقب برگشته و در مقام مدیرعامل شرکت قرار گرفته، کاری را دنبال میکند که پیش از این برای ۷سال انجام میداده. در همین حال او در برنامه ارتباطات تعاملی دانشگاه نیویورک هم آموزش میدهد و در طی سالهای اخیر سرمایهگذار تعدادی شرکت بوده و عناوینی هم به دست آورده از جمله در سال 2011-2010 یکی از افراد منتخب فهرست «۴۰ Under 40» فورچون بود، در سال 2012 در فهرست «تازه تاسیسشده»های Vanity Fair قرار گرفت و در سال 2009 جایزه «Fast Money» را دریافت کرد. این کارآفرین موفق دارای درجه کارشناسی از دانشگاه سیراکیوز و کارشناسی ارشد از دانشگاه نیویورک است.
فوراسکوئر در طول زمان با تعدادی از شرکتها و گروهها مشارکت داشته که از آن جمله میتوان به نیویورک تایمز، آمریکن اسپرس، المپیک 2012 لندن، مایکروسافت، براوو، زاگات و ... اشاره کرد. دنیس و همکارانش تنها ۹ ماه پس از شروع به کارشان موفق شدند 1.35 میلیون دلار سرمایه دریافت کنند و این در حالی بود که آنها تا آن زمان حتی یک حساب بانکی هم نداشتند و از آن تاریخ بود که برای نخستین مرتبه یک چک 1.0000 دلاری به عنوان دستمزد دریافت کردند و توانستند نخستین کارمند شرکت را هم استخدام کنند.
آنها موفق شدند سرمایه دریافتی را به خوبی هدایت کرده و کارشان را با ارائه خدمات درباره 100 ایستگاه مترو از سراسر دنیا شروع کنند. در سال 2010 بود که آنها نسخه دوم نرمافزارشان را عرضه کرده و از آن پس بود که نهتنها با ارائه نتایج جستوجو بلکه به صورت مستقیم کاربران را به سمت محلها و فعالیتهایی که در آنها جریان دارد، هدایت کردند. در سال 2011 نسخه 3 و در انتهای همان سال نسخه 4 نرمافزار عرضه شد و آنها موق شدند تعداد کاربران خود را به 10 میلیون نفر برسانند که این رقم تا نیمه سال 2012 به 25 میلیون نفر رسید.
نکته جالب توجه اینکه اوباما نیز به دلیل استفاده کارکنان کاخ سفید از این نرمافزار و ارائه نظراتی درباره محلهایی که او به عنوان رئیس جمهوری بازدید کرده بود، به این نرمافزار پیوست.
تعداد کاربران نرمافزار در سال 2013 به حدود 35 میلیون نفر رسید و این رقم تا سال 2014 و ارائه نسخه 7 از نرمافزار به تعداد 45 میلیون نفر رسید. در حال حاضر تعداد کارکنان شرکت به 180 نفر رسیده و فوراسکوئر حدود ۶۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد که در هر ماه بیش از 8 میلیارد نقطه را بازدید میکنند و بیش از 2 میلیون کسبوکار را تحت پوشش قرار دادهاند.
موضوع : فوراسکوئر چطور اپ محبوب رستوران بازها شد؟
مقالات مرتبط:
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
۴۰ مهمترین ویژگی های کارآفرینان را بشناسید
چرا بهترین کارآفرینان معتاد موفقیت هستند
خصوصیات کارآفرینان موفق از دید برایان تریسی
کارآفرین چگونه هدفش را مدیریت کند؟
اصول کارآفرینی : 8 درسی که کارآفرینان میتوانند از کشاورزان بگیرند
برگرفته از شنبه