زندگی شرکت اتومبیل سازی تویوتا
زندگی شرکت اتومبیل سازی تویوتا
پایهگذاری شرکت خودروسازی تویوتا به سال 1926 برمیگردد؛ زمانی که ساکیشی تویودا به راهاندازی شرکت صنایع تویوتا اقدام کرد. ساکیشی تویودا که چندین سال مانند پدرش در زمینه فروش فرش مشغول به کار بود این کارخانه را راهاندازی و در سال 1894 یک ماشین بافندگی صنعتی هم ابداع کرده بود. ساکیشی در سال 1924 مدل تماماتوماتیک این ماشین را تولید کرد و دو سال بعد کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویـوتا به نام صنایع تویـوتا متولد شد. پسر کنجکاو ساکیشی، کیشیرو تویودا در سال 1929 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغالتحصیل و در کارخانه پدرش مشغول به کار شد. ولی همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو شد. او بعد از تحقیقات زیاد روی موتورهای گازوییلی، مصمم شد ماهیت فعالیت شرکت پدر را تغییر داده و صنایع خودروسازی را جایگزین آن کند. کیشیرو دپارتمان خودرو را در سال 1933 در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر راهاندازی کرد و هدف او تولید خودروهای مناسب با شرایط آن زمان ژاپن بود.
در سال 1935 نخستین کارخانه خودروسازی تویوتا کار خود را آغاز کرد و سال بعد لوگوی تویودا به تویـوتا تغییر پیدا کرد. یک سال بعد یعنی 1937 شرکت تویـوتاموتورز بهشکل رسمی افتتاح شد و یکی از موفقترین کارخانجات ریسندگی ژاپن در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل شد. تلاش و همت کیشیرو تویودا سبب شد که از دل کارخانه پدرش کارخانهای جدید تأسیس شود. نخستین محصول تجاری شرکت تویوتا کامیون 1.5 تنی جی1 بود. در طول جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید میکرد. تا چند سال بعد از پایان جنگ هم به تویـوتا مجوز تولید خودرو داده نشد. سرانجام در سال 1977 با تأسیس مرکز فنی تویوتا در آمریکا و همکاری آن با جنرالموتورز، پای تویوتا به غرب باز شد.
- آینده باارزشترین برند خودروسازی جهان
تویوتا یک شرکت معمولی تولید خودرو نیست؛ از همان ابتدای راهاندازی شرکت، اصول و مبانی بکر مدیریتی در شرکت اعمال شد. این همان زمانی بود که کیشیرو تویودای جوان در کارخانه ریسندگی پدر، با ایده استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ تولید موتور گازوییلی کوچکی را با کمک مهندسان جوان دیگر راهاندازی کرد. جریان تولد شرکت جدید تولید خودرو در گوشه کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، اندیشه ساده و جمعوجور کار کردن، بیریختوپاش بودن و آراستگی محیط کار را در ذهن و دل کارکنان شرکت جدید جای داد و بدین شکل، شرکت خودروسازی تویوتا مدل سیستم تولیدی خاص خود را به جهان ارائه کرد. اساس سیستم تولید تویوتا، فلسفه حذف کامل اتلافها است و کیشیرو اعتقاد داشت شرایط ایدهآل برای تولید، زمانی بهوجود میآید که ماشینآلات و افراد با هم کار کنند تا بدون هیچگونه اتلافی، ارزش افزوده ایجاد شود.
اکنون تویوتا در سراسر ژاپن 12 کارخانه تولید خودرو دارد و بازار خارجی تویـوتا 170 کشور و منطقه را شامل میشود. شرکتهای تولیدی خارجی سازنده تویـوتا، 52 شرکت هستند و در 27 کشور جهان پراکنده شدهاند. آخرین دستاورد فناوری تویوتا، تولید خودرو هیبریدی سینرژی است، متشکل از دو منبع قدرت موتور الکتریکی و موتور گازی – بنزینی، که در این فناوری امکان صرفهجویی در مصرف سوخت، صدای کمتر و رانندگی بهتر در نظر گرفته شده است. تویـوتا چشمانداز جهانی خود را در سال 2013 بیان کرد؛ این چشمانداز، تصویر جدیدی برای تویوتا در آینده را به تصویر میکشد: ایجاد خودروها و جامعه ماشينمحور که در آن افراد قادرند بهآسانی و ایمن رانندگی کنند. این برند همچنین اعلام کرده که تا سال 2020 خودرویی خواهد ساخت که تمام بدنهاش مجهز به حسگرهای تصویری خواهد بود.
موضوع : زندگی شرکت اتومبیل سازی تویوتا
مطالب مرتبط :
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
بازاریابی همراه برند سازی وتبلیغات
برند سازی احساسی چیست ؟
برگرفته از شنبه