انتخاب نام کسب و کار اینترنتی مناسب
احتمالا هر شخصی به دلایل علایق و نیازهای خود روزانه به 3 الی 10 وب سایت سر می زند و اصولا وب سایت های محبوب، نام های مناسبی دارند که در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند و حالا شما هم دوست دارید یک نام مناسب برای خود داشته باشید تا در ذهن مخاطبان باقی بمانید.
داشتن یک نام مناسب که بتواند در ذهن مخاطبان باقی بماند یکی از کلیدهای موفقیت یک کسب و کار اینترنتی می باشد، همچنین نام مناسب بخشی از بازاریابی اینترنتی می باشد، زیرا نام مناسب می تواند در بازگشت مخاطب تاثیر فراوانی داشته باشد، بنابراین در این مقاله سعی می کنیم به نکاتی بپردازیم تا شما هم بتوانید نام مناسب خود را پیدا کنید.
- . از اسامی مخفف استفاده نکنید
- از اسامی طولانی استفاده نکنید
- از آندرلاین و خط فاصله استفاده نکنید
- از اعداد بی معنی و بی مورد استفاده نکنید
- نام شما باید همانطور که تلفظ می شود نیز تایپ شود
- در انتخاب نام به هیچ عنوان عجله نکنید
- نام شما به نام هیچ وب سایتی نزدیک نباشد
- از نام خود استفاده کنید
- نام دامنه با نام سایت یکی باشد
انتخاب نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی، بخشی از بازاریابی اینترنتی می باشد بنابراین از این اصول پیروی کنید
اسامی مخفف در کسب و کار اینترنتی
یک اسم مخفف مانند tkj.com به هیچ عنوان در ذهن مخاطب باقی نمی ماند، زیرا هیچ کس نمیداند این نام مخفف چه چیزی می باشد و تنها کسی که آن را ثبت کرده است معنی آن را می داند، در اینجا شما مهم نیستید بلکه مخاطب و کاربر شما مهم است که باید نام شما را به خاطر داشته باشد. نامهای مخفف به راحتی از ذهن مخاطبان پاک خواهند شد.
اسامی طولانی در کسب و کار اینترنتی
یک نام بلند مانند khazanbnadarjonob.com به هیچ عنوان نمیتواند در ذهن مخاطب بماند و به سادگی می تواند فراموش شود، اگر همین حالا به نامی که من نوشتم نگاه نکنید به سادگی نمیتوانید آن را به خاطر بیاورید، اگر نام شما اینچنین است در نام تجاری خود حتما تجدید نظر کنید.
اسامی طولانی دشمن شما هستند، زیرا کاربران اینترنتی افرادی هستند که اصولا به اسامی طولانی توجه خاصی نمی کنند، همچنین دوست دارند در وب سایت شما احساس راحتی کنند و نام طولانی آرامش آنها را بر هم می زند.
آندرلاین و خط فاصله در کسب و کار اینترنتی
فرض کنید نام وب سایتی iran_tejarat.com می باشد، همین آندرلاین ظاهر نام را زشت می کند و در ذهن مخاطب این موضوع را تداعی می کند که نام اصلی که احتمالا irantejarat.com می باشد قبلا ثبت شده است و در حال حاضر متعلق به یک کسب و کار اینترنتی معتبر می باشد، پس شما بذر بی اعتمادی را در دل مخاطبان خود می پاشید.
اسامی با اعداد در کسب و کار اینترنتی
نام های زیادی را دیدم که از اعداد به صورت بی مورد استفاده کرده اند و این اعداد می تواند همان تاثیر استفاده از آندرلاین و یا خط فاصله را در ذهن مخاطبان ایجاد کند مانند iran24.com، بنابراین سعی کنید از اعداد تا آنجا که می توانید استفاده نکنید. همچنین کاربران منظور شما را از این اعداد متوجه نمیشوند، مگر آنکه شما آنقدر خلاقانه عمل کنید که این عدد یک حرف یا موضوع خاص را در ذهن کاربر تداعی کند.
تلفظ و تایپ نام در کسب و کار اینترنتی
سعی کنید نامی را انتخاب کنید که تلفظ آن درست مانند تایپ کردن آن باشد، یعنی زمانی که تلفظ می شود مخاطب سردرگم نشود و بتواند به سادگی آن را تایپ کند، یک نام مانند kareman.com از دسته اسامی می باشد که تلفظ آن با تایپ آن یکی می باشد و زمانیکه مخاطب آن را میشنود به راحتی می تواند آن را تایپ کند، چنین نام هایی به راحتی در ذهن باقی می مانند.
همچنین هر زمان که شخصی از پشت تلفن و یا حتی حضوری نام وب سایت شما را بپرسد به راحتی می توانید نام وب سایت خود را بگویید و در اکثر مواقع شخص مقابل سریعا متوجه آن خواهد شد و دیگر نیاز ندارید آن را هجی نمایید.
در انتخاب نام کسب و کار اینترنتی خود عجله نکنید
ساخت یک نام مناسب زمانبر می باشد و به هیچ عنوان در انتخاب یک نام عجله نکنید، انتخاب نام چیزی نیست که در چند ساعت و یا 2 الی 3 روز اتفاق بیفتد، ممکن است چندین روز یا حتی بیش از 1 ماه طول بکشد، این یک امر طبیعی و عادی است، اصولا نام مناسب، درست زمانی به ذهن شما خواهد رسید که به صورت مسقیم به آن فکر نمیکنید، مخصوصا هنگام تفریح کردن، بنابراین در انتخاب نام مناسب عجله نکنید.
برای انتخاب یک نام مناسب حتما برای خود یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و هر نامی که به ذهن شما میرسد را درون آن بنویسید و مقابل آن یادداشت کنید که این نام چگونه می تواند با کسب و کار شما و فعالیت شما ارتباط داشته باشد، سپس این نام ها را در اینترنت هم جستجو کنید تا در انتها نامی را انتخاب کنید که مشابه نداشته باشد.
فقط به نوشتن 4 الی 5 اسم بسنده نکنید، اسامی بیشتری بنویسید، در انتها هر کدام که به نظرتان زیاد مناسب کارتان نمی باشد را حذف کنید تا بهترین ها باقی بمانند، حتی می توانید از دیگران هم کمک بگیرید و ببینید کدام نام رای بیشتری می آورد.
انتخاب یک نام مناسب یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، کمی صبور باشید و از ترفندهای گفته شده استفاده کنید، یک دفترچه برای اسامی که به ذهنتان می آید تهیه کنید.
شباهت نام کسب و کار اینترنتی شما
اگر نامی را انتخاب می کنید ابتدا آن را بررسی کنید که آیا قبلا توسط کسی ثبت شده است یا خیر، همچنین در گوگل به فارسی نام خود را جستجو کنید و ببینید چه نام هایی مشابه شما وجود دارد و اگر وب سایتی نام فارسی آن به شما نزدیک است، بنابراین آن نام را انتخاب نکنید.
زیرا کاربران عادت دارند گاهی اوقات برای پیدا کردن وب سایت شما در موتورهای جستجو نام فارسی شما را وارد کنند و این باعث خواهد شد هر دو وب سایت را ببینند و این زمانی برای شما نامناسب خواهد بود که فعالیت هر دو وب سایت به هم نزدیک باشد.
همچنین اگر تمایل داشته باشید که به یک نام تجاری تبدیل شوید این موضوع می تواند این فرصت بزرگ را از بین ببرد، زیرا ایجاد یک نام تجاری مناسب و خوب می تواند منجر به افزایش مشتریان وفادار در کسب و کارتان شود.
انتخاب نام شخصی برای کسب و کار اینترنتی
گاهی اوقات شما می توانید از نام خودتان برای کسب و کارتان استفاده کنید، البته به شرط اینکه نام شما تمام قواعد گفته شده بالا را رعایت کند، اصولا از نام خانوادگی برای چنین وب سایت هایی استفاده می شود، از نام هایی مانند وب سایت من و برادرم و شرکاء به شدت اجتناب کنید !
در حال حاضر چه در ایران عزیزمان و چه در خارج از ایران وب سایت های زیادی هستند که با نام خانوادگی موسسان آن اداره می شوند و به راحتی تبدیل به نام های تجاری معروفی شده اند، اما همه آنها اصول گفته شده در این مقاله را رعایت کرده اند.
نام دامنه و نام کسب و کار اینترنتی
اگر شما یک نام دامنه برای وب سایت خود انتخاب می کنید که حتما با حروف انگلیسی می باشد، سعی کنید با نام فارسی وب سایت شما یکی باشد، اگر دامنه شما با نام وب سایت یکی نباشد از دید مخاطب یک چیزی ناقص است و نگذارید کاربر نسبت به شما چنین حسی را داشته باشد.
حرف آخر
انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی بسیار مهم و ضروری می باشد و می توان گفت یکی از ارکان اصلی بازاریابی اینترنتی شما محسوب می شود، بنابراین فقط برای اینکه بتوانید سریعتر کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید و مشغول کسب درآمد شوید از این مرحله به سادگی عبور نکنید.
اگر از این مرحله به سرعت و به سادگی عبور کنید در آینده برای ماندگار شدن در ذهن مخاطبان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد، به صورت مثال زمانی که می خواهید از پشت تلفن نام وب سایت خود را بگویید و یا حتی حضوری، نام وب سایت شما به خوبی و به راحتی منتقل نخواهد شد.
موضوع : انتخاب نام کسب و کار اینترنتی مناسب
مطالب مرتبط:
چگونه در خانه کسب درآمد اینترنتی کنیم؟
5 استراتژی مورد نیاز کارآفرینان در بازاریابی اینترنتی
برگرفته از فکر آبی