آیا بازاریابی با تلگرام امکان پذیر است؟
ویژگی های منحصر به فرد تلگرام
افزایش کاربران تلگرام
یکی از مزیت های این شبکه اجتماعی پیام رسان این است که کاربرانش روز به روز در حال افزایش است. جالب است بدانید روزانه ۲۲۰ هزار نفر به تلگرام می پیوندند و چیزی حدود ۱۵ میلیادر پیام در روز بین کاربران رد و بدل می شود. بسیاری از متخصصان بازاریابی معتقد هستند تلگرام یک ابزار حرفه ای در بازاریابی اینترنتی است و نباید به هیچ وجه دست کمش بگیرید.
امنیت بسیار بالا
یکی از مواردی که تلگرام را از دیگر رقبایش متمایز کرده است امنیت بسیار بالاش است. در تلگرام می توانید از Secret Chat که یک رمز نگاری بسیار حرفه ای دارد برای چت کردن استفاده کنید. پیام های رد و بدل شده در تلگرام را می توانید با قابلیت Self-destruct تاریخ مصرف برایشان تعیین کنید. مثلا می توانید تعیین کنید بعد از یک روز یا یک هفته پیام ها از بین بروند و دیگر قابل روئیت نباشند. همین قابلیت برای بسیاری از بازاریابان اینترنتی خیلی کاربردی است. مثلا می توانید تاریخ انقضا برای کدهای تخفیف زمان دار خود که برای کاربرانتان ارسال می کنید تعیین کنید.
کانال تلگرام
یکی از قابلیت هایی که تلگرام به اپلیکیشن خود افزوده است ساخت کانال است. تلگرام از چت دو نفره و گروهی چیزی فراتر از آن را ارائه کرده است. از طریق کانال می توانید با تعداد بسیار زیادی از افراد ارتباط داشته باشید. از طریق کانال می توانید پیام خود را برای کاربرانتان ارسال کنید. از طریق کانال می توانید هر زمانی که دوست داشتید هر پیامی اعم از نوشته، عکس، لینک و … را برای کاربرانتان ارسال کنید و از دیده شدن لحظه به لظحه آن توسط کاربرانتان با خبر شوید. این یعنی یک ابزار فوق العاده برای بازاریابی اینترنتی.
یک ابزار حرفه ای برای بازاریابی دهان به دهان
تلگرام یک ابزار حرفه ای برای بازاریابی دهان به دهان است. توسط پست هایی که در این شبکه پیام رسان به اشتراک می گذارید می توانید آن را دست به دست بین کاربران زیادی بچرخانید. فرض کنید پستی را در کانال خود به اشتراک می گذارید که مورد توجه برخی از کاربرانتان است و در واقع از آن پست شما خیلی خوششان می آید. در این صورت آن پست شما که حاوی آدرس سایت یا کانل شما است را برای دوستانشان فوروارد می کنند و از این طریق افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا می شوند.
آیا از تلگرام می توان به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کرد؟
همانطور که برخی از ویژگی های این شبکه اجتماعی پیام رسان را برای شما عنوان کردم مطمئن هستم پی به قدرت آن در بازاریابی اینترنتی برده اید. شما از طریق تلگرام می توانید هزینه های بازاریابی خود را به حداقل برسانید. به عنوان مثال می توانید به جای اینکه پیشنهاد های خود را از طریق ایمیل به کاربرانتان ارسال کنید می توانید خیلی راحت همان پیشنهادها را از طریق تلگرام به دست آن ها برسانید. با این کار دیگر احتیاج به پرداخت هزینه برای سرور ایمیل مارکتینگ ندارید. البته قدرت ایمیل را به هیچ عنوان زیر سوال نمی برم. این فقط یک پیشنهاد است!
برای این کار باید کاربران سایت خود را ترغیب به عضویت در کانال تلگرام خود کنید. می توانید از بنرهای عضویت در کانال تلگرام خود در زیر تمام پست هایتان استفاده کنید. یا اینکه به جای اینکه ایمیل کاربر را در ازای هدیه ای از او بگیرید سعی کنید همان هدیه را در کانال تلگرام خود قرار دهید و از کاربرانتان بخواهید برای دریافت آن هدیه به کانال تلگرام شما مراجعه کنند. یا می توانید به واسطه دریافت کدهای تخفیف محصولاتتان آن ها را به تلگرامتان بکشانید. در کل باید دکمه های فراخوان یا CTA های سایتتان را به عضویت در کانال تلگرامتان ختم کنید.
جمع بندی و سخن آخر
سخن پایانی این است که از طریق این شبکه اجتماعی پیام رسان می توانید کسب و کار اینترنتی خود را به صورت ویژه ای گسترش دهید. به خاطر اینکه از این طریق می توانید مخاطبان دیگری از بازار هدف خود را شناسایی کنید و به سمت کسب و کار خود سوق دهید. ممکن است کسی که عضو تلگرام باشد در شبکه های اجتماعی دیگری فعالیتی نداشته باشد. خیلی از افراد را می شناسم که این گونه اند یعنی مثلا تلگرام دارند ولی اینستاگرام ندارند.
تلگرام ابزاری است که بسیاری از بازاریابان روی آن سرمایه گذاری کرده اند زیرا همان طور که گفتم از طریق آن می توان به افراد زیادی دسترسی داشت. ولی از این موضوع نباید غافل شوید که محتوایی که در تلگرامتان تولید می کنید باید خوب و جذب کننده باشد درست مثل محتوایی که برای سایت خود تولید می کنید. پس از این ابزار حرفه ای برای بازاریابی اینترنتی خود غافل نشوید و حتما از آن استفاده کنید. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.
موضوع: آیا بازاریابی با تلگرام امکان پذیر است؟
مطالب مرتبط:
همه چیز درباره برنامه تلگرام ، قابیلتها و ترفندهای آن
اطلاعاتی درباره ی ممبر های فیک تلگرام
عملیات نجات فایلهای شخصی در تلگرام
تفاوت های مدیران بازاریابی خوب با مدیران بازاریابی عالی
51 نوع استراتژی بازاریابی
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی