بازار برون سپاری جهانی در ۲۰۱۵ بالغ بر ۸۸.۹ میلیارد دلار بود که طبق Statista به طرز قابل ملاحظهای از ۱۰۴.۶ میلیارد دلار در ۲۰۱۴ پایینتر بود. هند، چین، و مالزی سه کشور نخستی هستند که شرکتها به آنها برون سپاری میکنند. اما این به آن معنی نیست که شرکتها مجبور هستند کسب و کار را به بیرون از ایالات متحده بفرستند- برون سپاری تنها به سپردن کار برای انجام بهدست کسی که کارمند کسب و کارتان نیست اشاره دارد.
شاید رایجترین خدمت برون سپاری شده در دههی ۲۰۱۰ خدمات مشتریان تلفن است، که شرکتهای سهامی عمده به شرکتها در هند برونسپاری کردند چون بها کسری از آنچه بود که شرکتهای امریکایی مطالبه میکردند. اما برونسپاری در مقیاسی کوچکتر هم میتواند رخ دهد.
آیا نمیخواهید یک مدیر روابط عمومی تمام وقت استخدام کنید؟ کار روابط عمومی خود را به یک پیمانکار مستقل یا یک شرکت روابط عمومی بدهید که بر اساس کار انجام شده پول دریافت میکنند. آیا از این که کارکنان مسئولیت تحویل به مشتریان را انجام بدهند متنفر هستید؟ یک شرکت تحویل محلی را استخدام کنید تا این کار را برایتان انجام دهد.
در مقیاسی بزرگتر، یک طراح لباس ممکن است تولید کمربند را به شرکتی برون سپاری کند که در زمینهی چرم تخصص دارد. یک تولید کنندهی وسایل الکترونیکی ممکن است مونتاژ بعضی از قطعاتش را به شرکت دیگری برون سپاری کند.
برون سپاری یا برون نسپاری
برون سپاری فقط وقتی معنی دارد که بهای خرید کالاها و خدمات از یک فروشندهی بیرونی بسیار پایینتر از بهای تحویل خدمت یا تولید محصول در داخل شرکت باشد. با وجود این، بسیاری از شرکتها هنگام ارزشیابی برون سپاری به عنوان یک استراتژی دریافتهاند که بها تنها معوض نیست.
درحالیکه بسیاری از فروشندگانِ آن سوی آبها میتوانند کالاهای کم بهاتر تحویل بدهند، همیشه کیفیتشان یکسان باقی نمیماند. بعضی از خردهفروشان برخط که حمایت فنی را به یک کشور غیر انگلیسی زبان برون سپاری کرده است دریافته است که مشتریانشان در برقراری ارتباط با اپراتورهای تلفن مشکل دارند که نارضایتی را به وجود آورده بود که آن خرده فروشان انتظارش را نداشتند. در نتیجه، بعضی از کسب و کارها کارها، به رغم بهایای بیشتر، کار را به ایالات متحده بازپس میفرستند.
معایب برون سپاری
درحالیکه برون سپاری میتواند راه زیرکانهای برای کاهش مخارج داخلی باشد، نقصهای بالقوهای نیز وجود دارد. با انتقال مسئولیت بخشی از عملیاتتان به شرکتهای دیگر، تواناییهای نیروی انسانیتان محدودتر خواهد شد. یعنی، در میان پرسنلتان بیشتر متخصص خواهید داشت تا کارمند عمومی. این امر اگر بازار تغییر کند، منعطف ماندن را چالشبرانگیزتر میکند. همچنین خلاقیت را تحلیل میبرد.
فقط همین نیست، بلکه برون سپاری، اگر چیز فاجعهباری در مکان فروشندهتان رخ دهد، میتواند باعث خرابی و زیان محصولتان شود. به همین دلیل، بهترین کار این است که بیش از حد به یکی از فروشندهها متکی نباشیم. و نگهداشتن جنبههای اصلی کسب و کارتان در داخل میتواند شما را از شکست خوردن مصون بدارد.