معرفی و تاریخچه ساز بونگوس
تاریخچه:
منشاء بونگو تا حد زيادي نامشخص است. استفاده از اين ساز اولين بار در ناحيه شرقي كوبا، ايالت اورينته (Oriente) در اواخر قرن 19ام ثبت شده است كه در انجا اين ساز در موسيقي پاپ سبكهايي همانند ننگون (nengon)، چانگويي (changui) و سبك تأثیر پذیرفته از آنها كوبن سون بكار گرفته شد.بسياري از منابع تاريخچه فرهنگي آفريقايي- كوبايي استدلال ميكنند كه بونگو از درامهاي مدل آفريقاي مركزي برجسته (كونگو/بانتو) گرفته شده است. همچنين تصور ميشود تأثيري از سانتريا از فرهنگ يوروبايي در درامهاي سمبوليك جفتي داشته است. حضور قوي تاريخي آفريقایيها از ناحيه كونگو/آنگولا در كوباي شرقي (كه اولینبار بونگو ديده شد) چنين تأثيري را محتمل ميسازد. علاوه بر اين، تأثيرات آفريقا/كنگو مركزي نيز در ژانر موسيقي كوبان سن شامل چانگوي ثبت شده است و در ابتدا توسعه بونگو درام نيز به موازات اين ژانرها پيش رفت. از روی چنين مدلهاي مفهومی آفريقايي، بونگو در كوبا توسعه يافت و برخي مورخان معتقدند که ترکیب دو درام ابداعی ديرتر بود كه در كوبا رخ داد.

تكامل و رواج ساز بونگوس (Bongos):
اگرچه بونگوس به عنوان «سازی آفريقايي در مفهوم كوبايي آن» به عنوان مثال توسط ند سابلته تعريف مي شوند، برخي موريشها (ساكنان شما افريقا) – اندلسي ها يا نمونههاي اروپايي نيز بونگوها را در طي زمان تغيير دادهاند. از نظر ريشه لغوي كلمه بونگو، سابلته منشاء كلمه بونگو را به كلمه بانتو با استفاده چندگانه ميداند.بونگوهايي كه در چانگويي استفاده ميشوند به عنوان بونگو د مونته (bongo de monte) شناخته ميشوند، بزرگتر هستند و پائينتر از همتايان مدرن خودشان كوك ميشوند و به جاي سر قابل تنظيم، سرهاي آنها با پونز يا ميخ سفت شده است و به روشي مشابه با درام كونگاي ليد (كوئينتو) و ساير بخشهاي درام ليد فولكوريك نواخته ميشوند.بونگو در اواخر سالهای قرن بيستم زمانيكه ژانر سون (son) وارد هاوانا پايتخت كوبا شد به كوباي غربي راه يافت. با رواج ژانر سون كوبان كه توسط باند بزرگ كوبايي، اين نوع موسيقي بطور بينالمللي رواج يافت، بونگو كوبايي به سراسر دنيا صادر شد. امروزه بونگو يكي از رايجترين درامهاي دستي است.
معرفی ساز:
بونگوس (به زبان اسپانيايي بونگو bongo) يك ساز پركاشن آفريقايي-كوبايي است كه از يك جفت درام كوچك با انتهاي باز در دو اندازه متفاوت تشكيل شده است. در زبان اسپانيايي درام بزرگتر همبرا (hembra) به معناي مؤنث و درام كوچكتر ماچو (macho) به معناي مذكر است. با كونگا (conga) يا توبادورا (tumbadora) و به ميزان كمتر باتا درام (bata drum) بونگوس در درامهاي دستي كوبايي بسيار رايج هستند و ژانرهايي همانند سون كوبايي (Cubanson)، سالسا (salsa) و جز آفريقايي-كوبايي (Afro-Cuban jazz) است.اغلب كلمه بونگو به اشتباه براي توصيف انواع مختلف درامزهاي دستي شامل كنگاس و دجمبس مورد استفاده قرار ميگيرد ولي بنگوها بطور خاص يك جفت درامز كوچك هستند كه يكي كوچكتر از ديگري است كه از كنار به يكديگر متصل شدهاند. اين سازها معمولا با دستها نواخته ميشوند ولي با استفاده از استيكها صدايي متفاوت ايجاد ميشود. بطور سنتي اين سازها از چوب و پوستهاي دباغي نشده ساخته ميشوند، ولي انواع مختلف مواد طبيعي و مصنوعي نيز ميتوانند مورد استفاده قرار بگيرند.هيچكس نميتواند دقيقاً منشاء اين نوع درام را مشخص كند. در سراسر آفريقا سنتها و سبكهاي مختلف موسيقيايي بونگوهايي در شكلها و مواد مختلف مينوازند. بونگوهاي سراميكي به طرف شمال و شرق در خاورميانه و آسيا گسترش يافتند در حاليكه بونگوهاي چوبي با تجارت برده وارد غرب شدند. بردگاني كه به كوبا و ديگر نقاط كارائيب رسيدند به شدت به بونگوها علاقهمند بودند، بنابراين اين ساز نقش مهمي در موسيقي آن نقاط داشت. كوبائيها بعدها سخت افزار كوك را اختراع كردند كه روي بسياري از بنگوهاي مدرن متداول است.

در اويل نيمه قرن بيستم، ريتم هاي آفريقايي-كوبايي تأثير قوي روي موسيقي رايج رقص و جز در سراسر دنيا داشتند. اين امر سبب ورود بنگوها به واژگان فرهنگي از بيت نيكس تا مامبو تا احياي حال حاضر موسيقي فولكوريك كوبايي شد. ساز بونگو بخشي از فرهنگ موسيقي آمريكاي جنوبي است كه ريشه در آفريقا دارد. اين ساز توسط بردگان آفريقايي كه سه درام به نام درامهاي بونكو در وطنشان كامرون و نيجريه مينواختند به جهانیان معرفی شد. آباكوا يكي از انجمنهاي مخفي مردان آفريقايي- كوبايي از درامهاي بونكو استفاده میکرد. اعتقاد بر اين است كه اين بونكوها، خلق و نواختن بونگوها را در امريكاي جنوبي تحت تأثير قرار داد. بونكوها هنوز در كوبا توسط آباكوا نواخته ميشوند و لازم به ذكر نيست كه بسيار شبيه بونگوس هستند.صداي بونگو زير و بمي بالا را انتقال ميدهد و همانطور كه ذكر شد يك بيت سريع و نه ناگهاني را بكار مي گيرد. درامها در بين زانوهاي نوازنده قرار داده شده و همبرا (hembra) معمولاً در سمت راست قرار ميگيرد. كوك بونگو به روشهاي مختلفي با براشها، استيكها، كف دستها يا انگشتان ايجاد ميشود. در واقع روي ريتم بونگو قوياً در موسيقي آمريكاي لاتين تأكيد شده است چرا كه اين ساز به شدت در رقصهايي همانند كنگا (conga)، مامبو (mambo) و سالسا (salsa) استفاده ميشود.
منبع: ملودایو
مطالب بیشتر:
معرفی ساز پیانو و آشنایی با انواع آن
معرفی ساز کیبوردی ارگان
معرفی انواع سازهای کوبه ای