رفتار با پیش خدمت ها شخصیت شما را فاش می کند
“میگویند، رفتاری که آدمها با مدیر عامل یک شرکت دارند هیچ چیز را نشان نمیدهد. اما رفتاری که با یک گارسون دارند مانند پنجرهای جادویی رو به روح آدمی است”- دل جونز، از USA Today

چنین اتفاق نظری باعث شده است که شیوهی رفتار آدمها با پیشخدمتها تبدیل به تاکتیکی در مصاحبه شود. ران شیچ یکی از بنیانگذاران کافههای زنجیرهای او بون پین، و مدیر عامل فعلی شرکت پانرا برِد (Panera Bread)، اشاره میکند که وقتی کاندیداها برای سمتهای اجرایی مورد مصاحبه قرار میگیرند او از دستیار خود میپرسد که چگونه با او رفتار کردهاند. بیادب و پر توقع بودن در این موارد اغلب نشان میدهد که چنین افرادی اهل فعالیتهای گروهی نیستند.
علاوه بر این، با توجه به دکتر فردریک نیومن از وبگاه روانشناسی امروز (Psychology Today)، طرز رفتار با پیش خدمت ها باید هنگام انتخاب شریک آیندهتان در نظر گرفته شود.
طرز رفتار آدمها میتواند تعداد زیادی از ویژگیهای شخصیتی آنها را نشان بدهد. هیچ شکی در این باره وجود ندارد. برای اینکه ویژگیهای شخصیتی را به طور کامل درک کنید، باید به دو انتهای مخالف این طیف نگاه کنید، آنهایی که رفتار خوبی با پیشخدمتها دارند و آنهایی که رفتار خوبی ندارند. از هر رفتار، صفات شخصیتی خاصی را میتوانیم دریابیم. این کار را میتوان با نگاه به شش مقوله انجام داد.
۱. حواستان به آدمهایی که یک نظام ارزش موقعیتی دارند، باشد
” حواستان به آدمهایی که یک نظام ارزش موقعیتی دارند، باشد، کسانی که میتوانند بسته به موقعیت فردی که با آنها در حال تعامل است، رفتارشان را تغییر دهند” – ریتون، مدیر عامل شرکت، بیل سوانسون
نظام ارزشی آدمها از طریق رفتار آنها آشکار میشود. ارزشها چیزی هستند که در نهایت رفتار را تعیین میکند و انتخاب آدمها را تحت تاثیر قرار میدهند. بسیاری از آدمها چیزی را دارند که به عنوان یک نظام ارزشی موقعیتی شناخته شدهاست. آدمها با چنین نظام ارزشیای با یک پیشخدمت رفتار بدی خواهند داشت به این دلیل که پیشخدمتها را در یک نقش فرعی میبینند. شخصیت آنها بر اساس موقعیت همواره در حال تغییر است. شخصیت آنها شرطی است.
از سوی دیگر، آدمهایی که یک نظام ارزشی موقعیتی ندارند، در هر موقعیت محتملی با آدمها خوب رفتار میکنند. رفتار آنها بی قید و شرط است. رفتار آنها به طور مداوم در حال تغییر نیست.
آنها قبول دارند که هر آدمی داستانی دارد. گارسون یا پیشخدمت ممکن است تنها نانآور خانواده باشد، یا شاید به طور همزمان دو شغل داشته باشد. شاید هم کار میکند تا هزینهی تحصیلاش را بپردازد. وضعیتشان هر چه که باشد، این نوع آدم نیز نسبت به این واقعیت که همهی انسانها برابر هستند، آگاهی دارد.
۲. قضاوت کردن در مقابل فهیم و باشعور بودن
کسانی که در اکثر مواقع رفتار بدی با پیشخدمتها دارند، دارای یک شخصیت قضاوتکننده هستند. آنها پیشخدمتها را به دلیل شغلشان پایینتر از خودشان میبینند. و با آنها به شیوهای خودپسندانه صحبت میکنند. شاید حتی برای صدا زدن پیشخدمتها بشکن بزنند.
کسانی که با پیشخدمتها خوب رفتار میکنند میدانند که هر کسی برای خودش داستانی دارد، کتاب را از روی جلد آن نباید قضاوت کرد. آنها ذاتا فهیم و باشعور هستند.
۳. آدمهایی که در برابر پیشخدمتها بیادب هستند، اهل فعالیتهای گروهی نیستند
کسانی که رفتار بیادبانهای با پیشخدمتها دارند و به شیوهای خودپسندانه صحبت میکنند اهل همکاری و مشارکت نیستند. آنها نمیتوانند در فعالیتهای گروهی شرکت داشته باشند.
رفتار برابر با پیشخدمتها و همیشه مهربان بودن نشانهای است بر اینکه آنها اهل فعالیتهای گروهی هستند. چنین آدمهایی رفتار تحکمآمیز با سایرین ندارند. آنها به همه احترام میگذارند و همین احترام را به نوبهی خود از دیگران دریافت میکنند.
۴. آدمهایی که در رفتار با پیشخدمتها بیادبی میکنند، رهبران بزرگی نیستند
بیادب بودن با یک پیشخدمت نشان میدهد که شخص نمیتواند به راحتی کسب احترام کند. در حالی که چنین فردی خو خواستار احترام دیدن است. این خصیصهای نیست که آدمها در یک رهبر پیشبینی میکنند.
برای کسانی که در سر دیگر طیف هستند، کسب احترام از سوی دیگران آسان است. به این ترتیب این افراد در موقعیت ایدهآلی برای رهبری کردن قرار میگیرند. در واقع طرز رفتار شما با پیشخدمتها در رستوران محلی شما چیزی است که عمیقا در مقالهی USA Today مورد بحث است، با اشاره خاص به اینکه رفتار آدمها با پیشخدمتها شاخصی برای نشان دادن توانایی آنها برای هدایت مردم است.
۵. آدمهایی که رفتاری از روی مهر با پیشخدمتها دارند، مهربان و همدل هستند
رفتار نامناسب با پیشخدمت نشانهای از عدم شفقت و همدلی است. بخش ثانویهی قضیه این است که رفتار مهربانانه با پیشخدمتها شفقت و همدلی بی قید و شرط فرد را نسبت به آدمها به طور کلی نشان میدهد. و اینطور نیست که رفتار آنها منوط به شرایط باشد.
۶. همهی آدمها با هم برابر هستند
رفتار با پیش خدمت ها و تعامل با گارسون ها، اینکه چگونه با آنها ارتباط برقرار میکنیم، و چگونه با آنها رفتار میکنیم، میتواند چیزهای زیادی را در مورد شخصیت ما فاش کند. این مهم است که نسبت به رفتار خود آگاهی داشته باشیم. همهی ما انسان هستیم. همه با هم برابر هستند، صرف نظر از موقعیتی که شغل یا نقششان به آنها دادهاست.
مطالب مرتبط:
شخصیت شناسی افراد توسط زبان بدن
شخصیت شناسی از روی شکل انگشتان دست شما
شخصیت شناسی با هندسه!
شخصیت شناسی از روی مدل دست دادن