تقسیم کردن کارهای خانه اغلب می تواند محل اختلاف بین زوج ها باشد. اغلب ممکن است یک نفر احساس کند که بیشتر یا همه کارهای خانه را خودش بدون کمک زیاد از طرف شریک زندگی خود انجام می دهد. این می تواند منجر به رنجش و مشاجره شود. داشتن یک برنامه روشن قبل از اینکه از شوهرتان بخواهید کمک بیشتری در خانه داشته باشید، به شما کمک می کند تا از دعوا جلوگیری کنید و در نهایت انجام کارها را برای هر دوی شما کارآمدتر و راحت تر می کند. در این مقاله راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه را با هم مرور می کنیم.
چیزهایی که درباره راههای تشویق شوهرتان به کمک در کارهای خانه باید بدانید
فهرستی از کارهایی که باید در خانه انجام شود تهیه کنید. سپس برای راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه با شوهرتان صحبت کنید که چگونه می توانید کارهای خانه را به طور مساوی بین خود تقسیم کنید.
نقاط قوت و ضعف خود را با شوهرتان در میان بگذارید تا به تقسیم کارها و راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه کمک کنید. به عنوان مثال، اگر او بتواند چیزهای سنگین تری حمل کند، می تواند به بیرون آوردن زباله ها کمک کند. کارهای خانه را از قبل برنامه ریزی کنید تا شما و همسرتان بتوانید زمانی که همه چیز باید انجام شود برنامه ریزی کنید.
راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه
صحبت کردن با شوهر
مشخص کنید که چه کاری باید انجام شود. فهرستی از تمام کارهای هفتگی و افرادی که در حال حاضر کار را انجام می دهند، تهیه کنید.این یکی از راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه است. در تعریف وظایف اجباری، اولین مانع شوهرتان را در از بین بردن وظایف انجام نشده برطرف می کنید. علاوه بر این، شناسایی دقیق کارهای خانه می تواند به هر دوی شما کمک کند تا متوجه شوید که چه چیزی کار خانه را تشکیل می دهد. کارهای معمولی عبارتند از:
- مرتب کردن تمام قسمت های خانه
- لباسشویی (شستن، اتو کردن، تا کردن و کنار گذاشتن)
- خرید مواد غذایی، بهعلاوه بازدید از فروشگاههای دیگر
- آشپزی، شستن ظروف
- پرداخت قبض و مرتب سازی
- کارهای حیاط ، باغبانی و نگهداری
- سوق دادن کودکان به هرگونه فعالیت فوق برنامه، ویزیت پزشکی و غیره.
- مراقبت از حیوانات خانگی، از جمله نظافت، بازدید از دامپزشک، تغذیه و غیره.
با شوهرتان قرار بگذارید تا در مورد کارهای خانه صحبت کنید. این اولین قدم از راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه است. قرار خود را بعد از یک روز سرگرم کننده یا در پایان هفته کاری برنامه ریزی کنید فقط بلافاصله پس از مشاجره یا زمانی که مورد دیگری توجه شوهرتان را جلب کرد، از رزرو وقت خودداری کنید. مقداری نوشیدنی بگیرید، از بچه ها (و تلویزیون) دور شوید و لیست خود را به روز بیاورید.
در هنگام مشاجره یا شرایط پرتنش موضوع کمک در خانه را مطرح نکنید. شما هرگز کمکی را که نیاز دارید و سزاوار آن هستید دریافت نخواهید کرد.
از رفتار با شوهرتان مانند یک کودک یا رئیس بودن خودداری کنید. این فقط به مشاجره ختم می شود و چیزی تغییر نخواهد کرد و نمی تواند به راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه کمکی بکند. همچنین از قربانی نشان دادن خود خودداری کنید; تنها کاری که انجام می دهد این است که شما به سوزاندن درونی خود ادامه دهید، در حالی که همه به سادگی اذعان می کنند که شما آن را تحمل می کنید، حتی اگر مجبور به تحمل غر زدن باشند.
به شوهرتان بگویید که چقدر از کاری که او برای خانواده شما انجام می دهد قدردانی می کنید. به وظایفی که قبلاً انجام میدهد اشاره کنید و در مورد اینکه چگونه مشارکتهای او در نحوه عملکرد خانواده تفاوت ایجاد میکند صحبت کنید. سپس توضیح دهید که چون احساس میکنید بیش از توان خود را بر عهده میگیرید، دوست دارید او بیشتر کمک کند.
لیستی از وظایف را به او نشان دهید تا بتواند انبوه کارهای خانه را سیاه و سفید ببیند. به او بگویید که کمکهای او به حفظ سطح انرژی شما کمک میکند و به خانوادهتان زمان بیشتری برای انجام کارها میدهد، به جای اینکه حین اتمام کارهای خانه منتظر بمانند.
از فریاد زدن سر شوهرتان بپرهیزید. هیچ کس به خوبی به فریاد زدن پاسخ نمی دهد و کمکی به راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه نمی کند. اگر احساس کند مورد سرزنش قرار گرفته اند ممکن است باعث عقب نشینی او شود
قاطع باشید
حفظ خانه یک تلاش مشترک است. از اشاره به کارهایی که در مورد آنها به کمک بیشتری نیاز دارید نترسید.
اگر شوهرتان مقاوم است صبور باشید. ممکن است در ابتدا مجبور شوید مصالحه کنید. دو یا سه کاری را که واقعاً میخواهید او انجام دهد انتخاب کنید و ابتدا روی آنها کار کنید.
اگر فکر میکنید کارهای خاصی را میتوان بهطور مؤثرتر یا سریعتر با استعداد یا خلق و خوی خاص او انجام داد، به او اطلاع دهید.
تقسیم کارهای خانه
وظایف آسان، متوسط و دشوار را تعریف کنید. هر کار را با در نظر گرفتن اینکه چقدر وقت گیر است، چقدر سخت است و چند بار باید انجام شود، رتبه بندی کنید. به عنوان مثال، شستن کف ها ممکن است یک کار نسبتاً دشوار باشد، چه با تمیز کردن، جارو کردن، اپیلاسیون و غیره.
هنگام نوشتن لیست، مواردی را در نظر بگیرید که می توانند تمیز کردن را آسان تر کنند. به عنوان مثال، آیا می توانید جاروبرقی را ارتقا دهید یا مواد شوینده بهتری تهیه کنید؟ اینها می توانند وظایف بسیار خوبی برای محول کردن به شوهرتان و از راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه باشند. ایجاد احساس در او که اقلام را خریده است، می تواند حس غرور بیشتری در استفاده از آنها ایجاد کند تا ثابت کند که آنها کار را بهتر از اقلام قدیمی انجام می دهند!
از شوهرتان بخواهید لیست شما را مرور کند و ببیند چه کارهایی را انجام نمی دهد. او را تشویق کنید تا چند کار ساده و همچنین کارهای پیچیده تر را انتخاب کند تا بار کار خانه به طور مساوی تقسیم شود. اگر او تجربه یا دانش لازم برای انجام برخی از کارهای سخت تر را ندارد، در مورد اینکه چه زمانی می توانید به او بیاموزید که چگونه این کارها را انجام دهد، صحبت کنید.
نقاط قوت یکدیگر را بشناسید و از آنها یاد بگیرید
بخشی از مکالمه شما هنگام تقسیم کارها ممکن است این باشد که در مورد آنچه که هر کدام در آن مهارت دارید صحبت کنید. برخی از کارها ممکن است برای یکی از شما آسانتر یا کمتر استرسزا باشند، بسته به مجموعه مهارت و خلق و خوی شما. همچنین این فرصت خوبی است تا در مورد اینکه چگونه می توانید از یکدیگر بیاموزید صحبت کنید تا در آینده هر دوی شما در انجام هر کاری که در طول هفته پیش می آید، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
لیستی از کارهایی که احساس می کنید در آنها خوب هستید تهیه کنید و یادداشت ها را با هم مقایسه کنید.
فهرستی از کارهایی که واقعاً دوست ندارید انجام دهید و امیدوارید که شریک زندگیتان بتواند انجام دهد، تهیه کنید.
مشکل را با هم حل کنید اگر کارهایی وجود دارد که هر دوی آنها دوست ندارید، با هم همکاری کنید تا راهبردهایی برای تکمیل آسانتر آنها ارائه دهید. شاید اینها کارهایی باشد که تصمیم دارید با هم انجام دهید.
مدتی را به آموزش نحوه انجام کارهای خاص به یکدیگر اختصاص دهید. اگر شوهرتان روش خاصی برای شستن ظروف دارد که با روش شما متفاوت است، از او بخواهید که به شما نشان دهد. نقش دانش آموز را به عهده بگیرید و مایل باشید که مزایای انجام کاری را به روشی متفاوت ببینید. برای کارهایی که در آن احساس اعتماد به نفس دارید، نقش را تغییر دهید. از شوهرتان بخواهید قبل از پرسیدن سؤال یا پیشنهادهای دیگر فقط گوش دهد و در آن شرکت کند. این یکی از بهترین راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه است.
مایل به گوش دادن باشید. وقتی شریک زندگی خود را به شما نشان می دهد، صحبت خود را قطع نکنید. ذهن خود را باز نگه دارید. از شوهرتان بخواهید همین کار را برای شما انجام دهد.
چیزها را عوض کن
بخشی از دلایلی که هیچ کس دوست ندارد کارهای خانه را انجام دهد این است که آنها می توانند بسیار کسل کننده و خسته کننده باشند. اگر کار خاصی وجود دارد که هر دوی شما دوست ندارید آن را انجام دهید، سعی کنید روزها یا هفته ها را به طور متناوب با آن کار انجام دهید. به عنوان مثال، این هفته شما ظرف ها را می شستید و او لباس ها را می شست و هفته بعد شما تعویض می کنید. این حس شما را در تقسیم مسئولیت ها افزایش می دهد و در عین حال بخشی از یکنواختی ناشی از انجام کارهای روزمره مشابه را از بین می برد.
تلاش های شوهرتان را بشناسید و تشویق کنید. وقتی می بینید که شوهرتان یک کار طاقت فرسا انجام داده است، آن را تصدیق کنید. اعتماد داشته باشید که شوهرتان کارهای خانه را به بهترین شکلی که می داند انجام می دهد. پذیرای این واقعیت باشید که اگرچه او ممکن است روش متفاوتی برای انجام آنها داشته باشد، اما همچنان می تواند مؤثر باشد. اگر کارهایی وجود دارد که نیاز دارید یا می خواهید به روشی بسیار خاص انجام شود، خودتان آن ها را انجام دهید
کار به عنوان یک تیم
به شوهرتان بگویید چگونه و چه زمانی کار را انجام می دهید. به او نگویید که او باید کارها را یکطرفه و در یک روز مشخص انجام دهد، بلکه در عوض توضیح دهید که چگونه این کار را انجام می دهید و چه چیزی برای شما مفید بوده است. این از راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه است.
از صحبت کردن با شریک زندگی خود اجتناب کنید. سعی کنید این را به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود در نظر بگیرید، نه اینکه به شریک خود آموزش دهید که گویی او ناتوان است یا نمی خواهد. به جای گفتن جملاتی مانند «مطمئن شوید که این کار را انجام می دهید»، سعی کنید از جملات «من» مانند «من دوست دارم این کار را انجام دهم» استفاده کنید. به نظر من این بهترین نتایج را به من می دهد.»
پذیرای پیشنهادات باشید از عبارات "شما" برای پرسیدن سوال استفاده کنید. "آیا ایده ای در مورد چگونگی بهبود این فرآیند دارید؟" "در مورد انجام کار به این شکل چه احساسی دارید؟"
هر هفته زمانی را به انجام کارهای مشترک اختصاص دهید. صبح های شنبه می تواند زمان خوبی باشد اگر تعهدات دیگری وجود نداشته باشد، زیرا بقیه آخر هفته را آزاد می کند. در غیر این صورت زمانی را انتخاب کنید که مناسب باشد و به هر دوی شما اجازه دهد کارهای خانه را پشت سر هم انجام دهید.
با هم شام درست کنید. این می تواند زمان خوبی برای صحبت در مورد روزتان باشد و هر دوی شما با امتحان دستور العمل های جدید هفته ای یک بار، مهارت های جدیدی را یاد بگیرید.
بگذارید ظرف ها را در حالی که شما خشک می کنید بشویید. یا آنها را آبکشی می کنید و او ماشین ظرفشویی را پر می کند.
هنگام گردگیری اتاق نشیمن، موسیقی یا پادکست پخش کنید. هر کاری که می توانید انجام دهید تا کمی اوقات فراغت یا سرگرمی را با انجام کارهای خانه ترکیب کنید، می تواند کارها را کمتر دلهره آور به نظر برساند و در واقع آنها را به یک تجربه پیوند تبدیل کند.
خودتان را یک تیم بنامید. به خود و شریک زندگیتان به عنوان یک تیم فکر کنید و کارهای خانه را به عنوان یک بازی که با هم کار می کنید تا برنده شوید. نمودار امتیازی برای تیم خود نگه دارید. هنگامی که تمام وظایف خود را به پایان رساندید، با یک ساعت تلویزیون یا یک لیوان شراب به خود پاداش دهید.
نظافت را از قبل برنامه ریزی کنید. وقتی آخر هفته می رسد برای تمیز کردن خانه، ذهن و روحیه او را برای درگیر شدن آماده کنید. این کار را با هم انجام دهید و زمان را محدود کنید تا خانواده شما تمام روز را صرف تمیز کردن نکنند. هدف این است که شوهرتان را درگیر کنید. اگر خیلی زیاد شود، ممکن است دیگر نخواهد این کار را انجام دهد و این به راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه کمکی نمی کند. از کارهای کوچک شروع کنید و از آنجا بسازید.
با هر کار لیست شده و زمانی که باید انجام شود، یک نمودار کارهای سخت تهیه کنید.این کار در میان راههای تشویق همسر به کمک در کارهای خانه بسیار موثر است.
در سایر فعالیتها مانند پیادهروی یا استراحت برای مطالعه برنامهریزی کنید تا با انجام دادن کارهای روزمره، روز را درگیر نکند.
یک سیستم پاداش ایجاد کنید. این باید از هر دو طرف پیش برود. وظایف و پاداش های متناوب را امتحان کنید. هرکسی که این هفته حمام را تمیز می کند باید انتخاب کند چه فیلمی را در شب فیلم تماشا می کنید. هرکسی که یخچال را تمیز میکند، بیست دقیقه قبل از خواب میگیرد.
عادت کنید از یکدیگر تشکر کنید که خانه را به خوبی اداره می کنید. هر دوی شما به هماهنگی خانه کمک می کنید، بنابراین هر دوی شما باید هر از گاهی این را تصدیق کنید. هر چه بیشتر قدردانی خود را به یکدیگر نشان دهید، بیشتر به یک عادت خوب تبدیل می شود.
از شریک زندگی خود برای کارهای خاص تشکر کنید. «از اینکه کف آشپزخانه را تمیز کردید متشکرم. فوق العاده به نظر می رسد!» می توان به راحتی کارهایی را که هر هفته انجام می دهند آغاز کرد.
به شوهرتان یادآوری کنید که چقدر از او قدردانی می کنید
از یکدیگر برای انجام کارهای اضافی تشکر کنید. مهم نیست چقدر تلاش میکنید، هفتههایی پیش میآید که زندگی به خانوادهتان میرسد و یکی از شما بیشتر از دیگری کارهای خانه را انجام میدهد. این بخشی از شریک بودن در یک رابطه است. وقتی می بینید که شریک زندگی تان کارهای بیشتری را انجام می دهد تا مقداری از فشار چیزهای دیگری را که ممکن است در زندگی شما در جریان است از بین ببرد، حتماً به آن اشاره کنید. مایل به انجام همین کار باشید.
به خود یادآوری کنید که تغییر زمان می برد. انعطاف پذیر و صبور باشید. تغییر روال ها و عادات قدیمی به زمان نیاز دارد، به خصوص زمانی که برای تمیز نگه داشتن خانه به یک نفر اعتماد شده است. ممکن است یادآوریهای ملایم و متقاعد کردن اضافی لازم باشد، اما تا زمانی که در خانواده شما عادی شود ادامه دهید. و از حفظ امتیاز خودداری کنید. او احتمالاً می لغزد و شما هم همینطور. فقط به آرامی پایان معامله را به او یادآوری کنید که وقتی موفق به انجام آن نشد.
چک هفتگی داشته باشید. کمی وقت بگذارید و در مورد چگونگی انجام کارهای هفته صحبت کنید. از سرزنش یکدیگر بپرهیزید. برنامه هر کس متفاوت است و هیچ هفته ای دقیقاً مشابه هفته قبل نیست. با صحبت در مورد آنچه خوب پیش رفت به جای اینکه چه چیزی کارساز نبود شروع کنید. تمرکز بر نکات مثبت، زمانی که شروع به پرداختن به چیزهایی می کنید که آنطور که هیچ کدام از شما انتظار داشتید پیش نمی روند، آسان تر می شود.
منبع: وبسایت پی جو
منبع: https://www.wikihow.com/Get-Your-Husband-to-Help-out-Around-the-House