در ادامه با ۷ مرحله از چرخه عمر کارآفرینان آشنا می شوید.
مرحلهی ۱: تولد شرکت.
این مرحله در چرخهی عمر کارآفرین، پر از احساسات است، از هیجان گرفته تا ترس و عدم اطمینان. انگیزهی استقلال با یک ایده شروع میشود. شما چیزهایی را میبینید که دیگران نمیبینند و این شما را به انجام کاری دربارهی آن ایده وا میدارد. با این که ممکن است چندان برایتان واضح نباشد که چهطور باید این کار را شروع کنید، انگیزهای طبیعی برای شروع چیزی که وجود ندارد، کار را پیش میبرد. وقتی این گام را بر میدارید، به دنبال استقلالتان در دنیای کسب و کار میروید و برای دیگران این فرصت را فراهم میکنید تا به هدف و انتظار یا چشمانداز شما بپیوندند.
مرحلهی ۲: بقاء و رشد شرکت نوپا.
با فرض اینکه راهی برای راهاندازی موفقیتآمیز شرکتتان مییابید، حالا میخواهید به عنوان یک کسب و کار، به دنبال بقا باشید. بیشتر کارآفرینان میکوشند که استقلالشان را حفظ کنند، یا فورا سرمایهگذارانی بیابند که پول مورد نیاز برای بقایشان را تأمین کنند. با حفظ استقلالتان، کنترل بیشتری روی بروندادها یا ماحصل کارتان دارید، ولی با دریافت مشارکتهای مالی میدانید برای ساختن کسب و کارتان زمان دارید و میتوانید شبها راحتتر بخوابید. اسم بازی این مرحله، بقاء است.
مرحلهی ۳: جوانی و غرور.
در سالهای رشد کسب و کارتان هستید و شرکتتان به جوانیاش رسیده است. ولی برونداد یا خروجی تحت کنترلتان نیست. در این مرحله بسیاری از شرکتها و کارآفرینان به دردسر میافتند، آنها طعم موفقیت را چشیدهاند و فکر میکنند هیچ خطایی از آنها سر نمیزند. اگر باور دارید همه چیز را میدانید و همهی رقبا را نابود میکنید، درست در مرحلهای هستید که به یکباره غافلگیر میشوید. کارآفرینان به جای معیارگذاری و تمرکز بر خروجیهای مطلوبشان، از موفقیتهای مرحلهی جوانی لذت میبرند و آن را جشن میگیرند. بسیاری از شرکتها سالها بین مراحل نوپایی و جوانی میگردند و عنصر کلیدی حرکت به مرحلهی بعد را گم میکنند: دوام یا پایندگی. فقط زمانی که یک کسب و کار، پاینده است، میتواند به مرحلهی بعد صعود کند.
مرحلهی ۴: میانسالی.
این یک موفقیت بزرگ است و زمانی رخ میدهد که شرکتتان مراحل بقاء و پایندگی را گذرانده و به رشد قابل پیشبینیتری رسیده باشد. این مرحلهای است که میخواهید تا جایی که ممکن است در آن بمانید. در این مرحله کارآفرینان به دنبال وابستگی متقابل هستند. به این دلیل که افراد و شرکتهای مستقل و قوی دیرتر میتوانند کسب و کار شما را قویتر سازند. وابستگی متقابل به حفظ چرخهی رشد و جوانتر ماندن شرکتها کمک میکند.
مرحلهی ۵: سالخوردگی و زوال اولیه.
شاید شراکتهای وابستگی متقابل، آنطور که باید پیش نرود و یا برخی از هم تیمیهایتان تصمیم به خروج و ایجاد کسب و کاری مستقل بگیرند. اغلب اوقات، بازار با ایدهی عالی شما تسخیر میشود یا شخص دیگری راه بهتری را برای تحقق چشمانداز و هدفی که شما داشتید در پیش میگیرد. وضعیت هرچه باشد، کسب و کارتان(و شاید کل صنعتتان) از هم گسیخته میشود. در این مرحله، میتوانید خودتان به این تخریب کمک کنید و دوباره به اول راه برگردید یا میتوانید به راهتان ادامه دهید تا از فروپاشی چیزی را که ساختهاید با چشمانتان ببینید.
مرحلهی ۶: بیماری و زوال سریع.
اگر نتوانید با مشاهدهی علائم اولیهی بیماری، راهی برای پیشگیری آن بیابید، این مرحله فرا میرسد. این زوال با تیمی شروع میشود که مطمئن نیست در آینده به کجا میرود و چگونه مشکلاتش را حل میکند. انفعال موجب زوال سریعتر و مشکلات داخلی، ترس، عدم قطعیت و شک و شبهه میشود. در این مرحله بدون یک حرکت بزرگ، شرکت رو به سقوط میرود.
مرحلهی ۷: مرگ.
ما سخت کار میکنیم تا مطمئن شویم شرکتهایمان بعد از ما هم دوام میآورند، ولی نقطهای میرسد که کاملا روشن است این کسب و کار منجر به ورشستگی میشود یا به شدت تحت فشارهای مالی قرار میگیرد. خیلی بهتر است الان کرکره را پایین بکشید قبل از این که کسب و کار رو به زوال و سقوطتان همه را با خودش پایین بکشد.