در این نوشتار ۴ نوع آدم منفی را میبینید که باید از آنها دوری کنید:
۱. آدمهای سودجو
این نوع شخصیت ذاتا خودخواه است. او استاد دوز و کلک است که با استفاده از فریب و نیرنگ و بدون توجه به احساسات دیگران آنچه را میخواهد بهدست میآورد. آدمهای سودجو اغلب برای اینکه کارهایشان معنا داشته باشد، دلیلتراشی میکنند تا رفتارشان را منطقی جلوه بدهند. آنها همچنین هر جا که پای منفعتشان وسط باشد، نقش یک قربانی را ایفا میکنند. ما انسانها اغلب توسط احساساتمان سردرگم میشویم. آدمهای سودجو از کسانی که مهربان و حساس هستند، سوء استفاده میکنند. آنها ضعیفکش و زورگو هستند. هنگامی که آنچه میخواهند بهدست بیاورند، طرف مقابل را ترک میکنند تا خودش به تنهایی آسیبهای مالی، احساسی، یا هر آسیب دیگری را درمان کند. سودجوها توفان خاموشی هستند که با قدرت ویرانگری سهمگینی از زندگی ما عبور میکنند. آنها با ارعاب و توهین آنچه میخواهند بهدست میآورند. اگر شما در میان این نوع از آدمها هستید بهترین کاری که میتوانید انجام بدهید این است که جسور باشید، سعی کنید درگیر نمایش آنها نشوید، و بین خودتان و آنها مرز تعیین کنید. آدمهای سودجو واژهی ؛نه؛ را دوست ندارند. آنها از کسانی که میدانند نفعی برایشان دارند، سوء استفاده میکنند.
” آدم موفق از دیگران استفاده نمیکند، این آدمهای دیگر هستند که از یک آدم موفق استفاده میکنند، چون موفقیت ناشی از خدمترسانی به دیگران است” ~ مارک کین ”
۲. آدمهای شایعهساز.
آدمهایی که عاری از اعتماد به نفس هستند، شایعات و اراجیفی را در مورد دیگران پخش میکنند. آنها با این کار احساس بهتری پیدا میکنند. آدمهای شایعهساز در هر جمعی که باشند، مانند یک ریسمان سمی هستند. آنها از بدبختی و اشتباهات دیگران جان میگیرند، و اغلب اوقات واقعیت را بزرگتر از آنچه هست نشان میدهند. آنها از هر منبعی که برای جلب توجه نیاز دارند، استفاده میکنند. این جماعت از روی بیحوصلگی داستان سرایی میکنند، و این داستان سرایی ممکن است برای داشتن قدرت و کنترل باشد، یا در اثر حسادت، انتقام یا حتی کسب محبوبیت. بهترین کاری که میتوانید انجام بدهید این است که وارد داستانهای آنها نشوید. از آنها سوالی نپرسید. درست در لحظهای که صحبت کردن دربارهی دیگران را شروع میکنند، مانعشان شوید. آدم شایعهساز با حرفهایاش به سه نفر لطمه میزند: خودش، کسی که در حال گوش دادن صحبتهای اوست، و کسی که در موردش صحبت میکند. اگر شما داستان سراییهایی آنها را متوقف نکنید، نفر بعدی در برنامهی کار آنها خودتان خواهید بود.
“ذهنهای برتر از ایدهها سخن میگویند، ذهنهای متوسط از رویدادها و ذهنهای ضعیف از آدمها.” ~ سقراط
۳. آدمهای ملامتگر.
شما این یکی را خیلی خوب میشناسید. همهی ما یک آدم ملامتگر در میان اطرافیانمان داریم. ویژگی چنین آدمهایی این است که دیگران را قربانی میکنند. آنها مسئولیت کمی برای هر کاری که انجام میدهند بر عهده میگیرند. و انگشت اشاره را به سمت هر کسی که در اطرافشان است دراز میکنند. آدمهای ملامتگر فاقد قدرت خویشتنداری هستند و عزت نفس بسیار پایینی دارند. آنها هر کاری که از دستشان بربیاید انجام میدهند تا نکوهش را از خودشان دور و به سمت شخص دیگری منحرف کنند. اگر شما در میان این نوع از آدمها هستید بهترین کار این است که بحث را عوض کنید، با سوال کردن در مورد چیز دیگری کنترل گفتوگو را در دست بگیرید، یا دوباره تاکید کنید که درکجا آنها باید پاسخگو باشند. شما به جز خودتان مسئول هیچ شخص دیگری نیستید. اجازه ندهید این شخص با احساس عدماطمینانی که نسبت به خود دارد از شما سوء استفاده کند. هر آدمی اشتباه میکند و درست در همین زمان است که شخص ملامتگر طوری برنامهریزی میکند که مشکلات بر گردن هر کسی غیر از خودش بیفتد.
“سرزنش دیگران فعلی است که برای از سر باز کردن مسئولیت صورت میگیرد. وقتی آدم نمیتواند واقعیت یا حقیقت را بپذیرد، به جای پذیرفتن مسئولیت، فرد یا موقعیت دیگری را سرزنش میکند. “~ دی دی آرتنر
۴. آدمهای همیشه شاکی.
آیا شما یکی از این آدمها را در دفتر کارتان دارید؟ شما آنها را میشناسید به این دلیل که آنها به طور چشمگیری در حالت غم و اندوه و پریشانی هستند. مقابله با این نوع آدمها مستلزم گوش دادن به حرفهایشان و درخواست روشن شدن موضوع از آنها است. آنها ممکن است احساس کنند که شما قصد سرزنش کردن آنها را دارید اما این تنها راهی است که میتوانید به طور موثر به علت اصلی شکوه و شکایت او برسید. شما نباید با شخص شاکی موافقت کنید. همچنین نباید از او عذرخواهی کنید. شما باید در عین حال که جدی هستید، رفتاری حمایتگرانه داشته باشید و اصلا خودتان را وارد مسئله نکنید. کنار کشیدن از آدمهای همیشه شاکی باعث میشود که آنها بیش از قبل شکوه و شکایت کنند. دست خودشان نیست، فقط به توجه نیاز دارند، نیاز دارند اطمینان حاصل کنند که باقی آدمها نیز با چندین داستان منفی دست و پنجه نرم میکنند.
“شکایت کردن به عنوان یک استراتژی کار نمیکند. همهی ما زمان و انرژی محدودی داریم. بعید است زمانی را که صرف ناله کردن میکنیم، به ما کمک کند که به اهدافمان برسیم. و ما را شادتر نخواهد کرد. “~ رندی پاش، آخرین سخنرانی
برخی از آدمها تمام تلاششان را میکنند که آدمهایی دردسرساز باشند. شخصیت ما توسط تجارب ما شکل میگیرد. دکتر ناندو پلوسی، در وبگاه سایکالاجی تودی (Psychology Today) میگوید، “مقاومت در برابر تلههای تعیین شده توسط آدمهای مقرض سادهتر است اگر شما بدانید که به راحتی ممکن است آسیب ببینید و سپس احساس خشم کنید.” اگر کسی میخواهد سمی و منفی باشد، شما مجبور نیستید هدف او باشید. تنها کاری که از عهدهی شما برمیآید این است که وارد نمایش آنها نشوید.