مجسمه سازی نوعی هنر است که از طریق آن قطعات هنری سه بعدی تولید می شود. چند ویژگی یکسان وجود دارد که اکثرا در مجسمه سازی به اشتراک گذاشته می شود. یکی این است که مجسمه سه بعدی است: مجسمه ها می توانند درون گرد باشند، به این معنی که به مواد پس زمینه متصل نیستند، یا می توانند نقش برجسته باشند، به این معنی که تا حدی به نوعی به مواد پس زمینه متصل هستند. به دلیل ماهیت سه بعدی مجسمه سازی، یکی دیگر از ویژگی های کلیدی مجسمه سازی این است که مجسمه سازان می توانند عنصر هنری فرم را بیش از هر شاخه دیگری از هنر کشف کنند.
مجسمه چیست؟
مجسمه ها آثار هنری سه بعدی هستند که از موادی مانند سنگ، فلز، سرامیک و چوب ساخته شده اند. مجسمه سازان از روش های مختلفی برای ساخت آثار هنری از جمله کنده کاری، ساخت، مدل سازی و ریخته گری استفاده می کنند.
مجسمه سازی چطور به وجود آمد؟
سالهاست که محققان و هنرمندان تلاش کردهاند تعریف کنند که چه چیزی مجسمه سازی را از سایر اشکال هنری جدا و متمایز میکند. یکی از منتقدان هنری معروف به نام گوتفرید لسینگ در سال 1766 کتابی نوشت که در آن به تجزیه و تحلیل آنچه که اشکال مختلف هنر را از هم جدا می کند و اشکال مختلف هنر در زندگی نشان می دهد، پرداخت. قبل از کار لسینگ، این نظر وجود داشت که هنرمند برای نشان دادن ویژگیهای خاصی مانند حرکت یا لحظهای در زمان، هنری را انتخاب میکند که به طور طبیعی آن ویژگی را نشان میدهد. به عنوان مثال، برای نشان دادن حرکت یا گذر زمان، یک شعر، آهنگ یا نمایشنامه مینوشت، اما برای نشان دادن یک لحظه ایستا در زمان، نقاشی یا مجسمهای میسازید که آن لحظه را به تصویر میکشد.
کلمه مجسمه از اوایل قرن 14 استفاده شده است و با گذشت زمان با زبان های مختلف تکامل یافته است. فرهنگ های باستانی از سراسر جهان شواهدی از مجسمه سازی به عنوان یک هنر دارند. در مصر باستان، صنعتگران مصری مجسمههای مختلفی از پیکرههای تزئینی کوچک گرفته تا آثاری مانند «نیمتنه نفرتیتی»، 1352 تا 1332 قبل از میلاد مسیح، تا نقشهای برجسته و کنده کاریهایی به بزرگی کوه میتراشیدند.
در چین، هزاران جنگجوی سفالی از مقبره اولین امپراتور چین، محافظت می کنند و قدمت آن به 221 قبل از میلاد می رسد. یونانیان و رومیان باستان به عنوان برخی از ماهرترین مجسمه سازان جهان تحسین شده اند و آثاری مانند ونوس میلو و برنز آرتمیسیون را خلق کرده اند. در دوران رنسانس اروپا، میکل آنژ، که بهعنوان یکی از مجسمهسازان مشهور تمام دوران شناخته شده بود، آثاری مانند دیوید را در سال 1504 پس از میلاد خلق کرد.
عناصر یک مجسمه
فرم: شاید مهمترین عنصر مجسمه سازی، فرم به عنوان یک شکل سه بعدی تعریف می شود. از آنجایی که مجسمه در طبیعت سه بعدی است، اکثر مجسمه ها، اگر نگوییم همه، می توانند به عنوان یک فرم تعریف شوند.
خط: از خط مجسمه سازی بسیار مشابه استفاده می شود زیرا در کارهای دو بعدی استفاده می شود. خط ارتباط بین دو نقطه است و ممکن است مستقیم یا منحنی باشد. خط برای ایجاد شکل استفاده می شود و به تعریف یک شکل مجسمه ای به عنوان مجزا از محیط اطرافش کمک می کند.
فضا: فضا به عنوان مثبت و بخشی از طرح یا منفی تعریف می شود و بخشی از ترکیبی است که طرح را احاطه کرده است. فضا در کارهای سه بعدی مهم است زیرا استفاده از فضای منفی به تعریف شکل مجسمه کمک می کند. در بسیاری از سبکهای مجسمهسازی مدرن، الگوی تغییر تمرکز از فضای مثبت به فضای منفی وجود دارد و آثار بسیاری را شامل میشود که بهطور ترکیبی تمرکز مخاطب را بر فضای منفی ایجاد شده توسط فرم مجسمهسازی متمرکز میکند.
صفحه: هواپیماها در هنر و طراحی به عنوان اضلاع یک فرم تعریف می شوند. صفحات نمایانگر سطح یک ضلع یک فرم هستند و ماهیت صفحات در مجسمه سازی به تعریف شکل مجسمه کمک می کند.
جرم: جرم در طراحی مجسمه به عنوان مقدار مواد فیزیکی استفاده شده در یک مجسمه شناخته می شود. جرم تا حدی با نوع ماده استفاده شده در مجسمه و تا حدودی با مقدار فضایی که یک مجسمه اشغال می کند تعریف می شود.
حجم: حجم به جرم مربوط می شود زیرا برای تعیین مقدار استفاده می شود، اما به مقدار فضایی که یک مجسمه اشغال می کند به جای اینکه چقدر مواد فیزیکی استفاده شده است، اشاره دارد.
شکل: شکل یک شی دو بعدی است که با مرزها تعریف می شود. مرزها می توانند خطوط باشند، یا می توانند اشکال دیگری باشند. در مجسمه سازی، از شکل برای توصیف زاویه دوبعدی هنگام مشاهده یک مجسمه استفاده می شود، زیرا هر مجسمه، تصویری دو بعدی را به ذهن ارائه می دهد. مجسمه سازی توجه زیادی به خلق فرم هایی دارند که از همه جهات زیبایی شناسانه هستند.
رنگ: رنگ به همان شکلی که توسط هنرمندان دوبعدی توسط مجسمه سازان استفاده می شود. رنگ با استفاده از اصول تئوری رنگ برای ایجاد یک تم و حالت خاص استفاده می شود.
انواع مجسمه و مجسمه سازی
انواع مختلفی از مجسمه ها وجود دارد که هم در طول تاریخ و هم در عصر حاضر ساخته می شوند. چهار نوع مجسمه متداول عبارتند از: مجسمه سازی برجسته، مجسمه سازی افزودنی، مجسمه سازی کاهشی و مجسمه سازی ریخته گری. این انواع از نظر روش و محصول نهایی متنوع هستند، اما هر کدام یک روش محوری را تشکیل می دهند که توسط همه مجسمه سازان استفاده می شود.
مجسمه نقش برجسته نوعی مجسمه است که از یک طرف به مواد زمینه متصل می شود. مجسمههای برجسته به دلیل ترکیب هنر دو بعدی و سه بعدی شناخته شدهاند. از آنجایی که به پسزمینه متصل است، مجسمههای برجسته اغلب از یک منظر مانند نقاشیها مشاهده میشوند. با این حال، این یک شکل مجسمه سازی است، زیرا موضوعات مجسمه سازی می شوند و یک جزء بافتی را به کار ارائه می دهند.
مجسمه های برجسته به دو دسته اصلی مجسمه های برجسته و مجسمه های کمتر برجسته تقسیم می شوند. مجسمههای برجسته به مجسمههای برجستهای اطلاق میشود که عمیقتر در مواد سطح حک میشوند، در حالی که مجسمههای کمتر برجسته در عمق مواد حک نمیشوند. در فرهنگهای باستانی، مانند مصر باستان، آسیا، یونان و روم، مجسمههای برجسته معمولاً برای نشان دادن داستانها در کنارههای معابد و ساختمانها استفاده میشد. امروزه مجسمه های برجسته متنوع است و آثار استادانه بسیاری را در بر می گیرد.
بازار جهانی هنر و مجسمه سازی
بازار هنر و مجسمه در حال تبدیل شدن از ذهنیت کلکسیونی سنتی به ذهنیت سرمایه گذاری است و چندین شرکت سرمایه گذاری مشترکی را برای هنر و مجسمه راه اندازی کرده اند. این شرکتهای صندوق سرمایهگذاری مشترک پول مشتری خود را برای حدود چهار سال سرمایهگذاری میکنند و برای خرید آثار هنری سودآور سرمایهگذاری میکنند.
سپس این آثار هنری فروخته می شوند. این امر باعث افزایش فروش در بازار هنر و مجسمه سازی شده است. زیرا قدرت مصرف به طور کلی افزایش یافته است. بازار از بسیاری جهات غیرقابل تنظیم است. به عنوان مثال، مشاوران هنری، فروشندگان و گالریها برای فعالیت به گواهی یا مجوز نیاز ندارند. در عین حال، جعلها، تضاد منافع و کمیسیونهای فاش نشده یکی از نگرانیهای جمعآوران است. افزایش مقررات اغلب به عنوان ابزاری برای شفافتر کردن و حرفهای کردن بازار پیشنهاد میشود. اما تا آن زمان، فعالیت در بازار هنر و مجسمه سازی فراهم می کند. حضور خانه های حراج معتبر احتمالاً به بازار جهانی هنر و مجسمه سازی در آمریکای شمالی دامن می زند.
فارغ التحصیلان رشته مجسمه سازی چه بازار کاری دارند؟
مجسمه ها در بسیاری از مکان های عمومی و املاک شخصی به نمایش در می آیند. و درخواست ها برای آنها روز به روز افزایش می یابد. اگر به عنوان یک مجسمه ساز بتوانید توانایی های خود را ثابت کنید و آثار منحصر به فرد خلق کنید، به زودی مخاطبان و مشتریان خاص خود را پیدا خواهید کرد. برای ثابت کردن توانایی های خود از ابزار اطلاع رسانی گسترده مثل سبکه های اجتماعی و همچنین خصور در نمایشگاه ها می توانید استفاده کنید.
یکی از محرکهای اصلی بازار این است که خانههای حراج معتبر و حلقههای فروشندگان در جهان وجود دارند. این امر به جذب مشتریان مختلف برای سرمایهگذاری در هنر کمک میکند و از سوی دیگر به مردم برای سرمایهگذاری مطمئن و با احتمال کمتر تقلب اطمینان میدهد.
سیاست های مطلوب برای تشویق آثار هنری اهمیت بسیار زیادی برای بازار هنر دارد و از این رو از اکثر آثار هنری پرفروش منطقه از هنرمندان خارجی استقبال می کند که در منطقه گردش می کنند و تولید سرمایه ای برای بازار ایجاد می کنند.
به همین ترتیب، مجموعه داران زیادی در منطقه وجود دارند که به هر کشوری می روند. محدود به خرید اثر هنری که دوست دارند. نه تنها واردات، بلکه هنرمندان زیادی هستند که روی اشکال مختلف هنری کار می کنند و آثار هنری خود را در دنیا به فروش می رسانند. گاهی اوقات هنرمندان به سراغ خریدارانی می روند که معتقدند به هنر بیشتر نیاز دارند. فرصتی برای حرفه ای ها برای مستقر شدن به عنوان مشاوران هنری شایسته. مشاوران هنری کسانی هستند که به دلیل تخصص بالای خود در شناخت ارزش آثار هنری و مجسمه سازی می توانند همراه مجموعه داران در حراج های بین المللی و نمایشگاه ها شرکت کنند و با مشاوره در خرید آثار هنری درآمد بالایی کسب کنند.
منبع: وبسایت پی جو