هافمن مردی که لینکدین را آهسته بزرگ کرد
هافمن مردی که لینکدین را آهسته بزرگ کرد
وی در حال حاضر رئیس اجرایی لینکدین نیز هست و با داشتن 3.7 میلیارد دلار دارایی در فهرست فوربس، نفر 159 ثروتمندترین افراد دنیاست.
او را در سیلیکونولی به عنوان فردی میشناسند که بیشترین ارتباطات را دارد و پیش از این عضوی از گروه موسوم به «مافیای پیپال» بود؛ گروهی از کارکنان و بنیانگذاران سابق پیپال که شروع به پایهگذاری شرکتهای فناوری دیگری کرده و میلیونر یا میلیاردر شدند.
هافمن علاوه بر آنچه که در لینکدین انجام میدهد، به تعدادی از موسسات غیرانتفاعی نیز خدمات میدهد که شامل دانشگاه استنفورد، آکسفورد، موسسه موزیلا، عفوبینالملل و صلیب سرخ آمریکا نیز میشود.
هافمن که در منطقه پالوآلتو در کالیفرنیا متولد شده، پس از خاتمه مدرسه در سال 1990 مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه استنفورد بود.
او در این دانشگاه موفق به دریافت بورسیه موسوم به مارشال و جایزه Dinkespiel شد و درجه کارشناسی سامانههای نمادین و علوم شناختی را گرفت. پس از آن درجه کارشناسی ارشد فلسفه را در سال 1993 از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد.
هافمن از زمان تحصیل در دانشگاه مایل بود در زندگیاش کاری انجام دهد که به بهبود دنیا در مقیاس بزرگتری کمک کند.
او راهحلهایی برای رفع برخی مشکلات در سر داشت و مایل بود در موقعیتی قرارگیرد که نظراتش به روشنی شنیده شود. در ابتدا باور داشت که دانشگاه فرصتی است که به او کمک میکند تاثیر مورد نظرش را ایجاد کند.
طرح او این بود که استاد دانشگاه و روشنفکر باشد، اما دریافت که افراد دانشگاهی کتابهایی مینویسند که توسط تعداد کمی از افراد خوانده میشود، اما پیشزمینه کارآفرینی بود که برایش زیرساخت و منابع لازم برای کار مورد علاقهاش را فراهم ساخت.
با این دیدگاه و انگیزه اثرگذاری بر دنیا بود که هافمن تصمیم گرفت کار در حوزه تجارت و کارآفرینی را دنبال کند، اما برای اجرای این تصمیم نیازمند کسب تجربه بود، به همین دلیل در سال 1994 وارد شرکت اپل شد.
در آن شرکت مسئولیت هافمن مدیریت ارشد معماری تجارب کاربری بود و وظیفه طراحی و اجرای برخی طرحهای راهبردی از جمله eWorld Intenational و Classifieds و Global Access assistant و چند طرح دیگر را برعهده داشت. طرح eWorld در سال 1996 توسط AOL خریداری شد.
هافمن پس از ۲سال کار برای اپل به مدت یکسال و نیم برای شرکت نرمافزاری فوجیتسو در مقام رئیس مدیریت محصول کار کرد.
در سال 1997 او نخستین مشارکت در سرمایهگذاری راانجام داد و وارد social.net شد. طرح این شرکت از زمان خود جلوتر بود و هدفش این بود که افراد مختلف با علایق مشترک در یک محدوه جغرافیایی را با یکدیگر آشنا کند.
گرچه هافمن علاوه بر موضوع زمان نامناسب برای اجرای طرح متوجه شد به همان اندازهای که ساختن یک محصول عالی اهمیت دارد، برای دسترسی به میلیونها کاربر باید راهبرد روشن عرضه محصول هم داشت.
از آنجا که هافمن همزمان با کسبوکار خودش و در زمان پایهگذاری پیپال عضو هیات مدیره این شرکت بود، پس از تعطیلکردن کسبوکار خودش در سال ۲۰۰۰ به این شرکت ملحق شد و پیپال با شناختی که از توانایی هافمن برای کار در یک محیط بهشدت رقابتی داشت، او را مسئول همه ارتباطهای پیپال کرد که شامل امور زیرساختهای پرداخت، توسعه کسبوکار و ارتباط با دولت و بخشهای قانونی میشد.
هافمن در طی ۳ سال کار با پیپال مانند یک آتشنشان ارشد برای شرکت شناخته میشد و به موقعیت مدیر ارشد عملیات رسید.
او در جریان واگذاری پیپال به eBay که در سال 2 002رخ داد، در مقام معاون اجرایی بود. پس از این تاریخ بود که هافمن از پیپال خارج و دست به کار راهاندازی نخستین و بزرگترین شبکه ارتباطی حرفهایهای دنیا یعنی لینکدین شد.
هافمن برای راهاندازی لینکدین جمعی شامل 2 نفر از همکاران سابقش در Social.net و یکی از همکاران از فوجیتسو و یک همکلاسی دوران دانشگاه را تشکیل داد و کارش را از ماههای پایانی سال 2002 شروع کرد.
لینکدین یک خدمات شبکه اجتماعی است که در اصل برای ایجاد ارتباط بین حرفهایها شکل گرفت.
این شبکه بعدا به نحوی تغییر یافت که بستر کاری چندجانبهای شود که برای گروههای مختلف کاربران، راهحلهای مختلفی ارائه کند.
در واقع الگوی کاری لینکدین برای هرکس چیزی در خودش دارد به نحوی که همه را راضی نگه دارد. کاربرد پایه این شبکه به کاربران اجازه میدهد که نمایه شخصی ایجاد کنند، شبکه ارتباطی حرفهای برای ارتباط و ترغیب دیگران به تماس با یکدیگر تشکیل دهند، به دانش و دیدگاههای به اشتراک گذاشته شده دسترسی یابند، فرصتهای شغلی مناسب را بیابند و ...
علاوه بر این، لینکدین به کاربران اجازه میدهد که با داشتن عضویت ممتاز هویت حرفهای خود را در این شبکه مدیریت کنند.
در کنار همه اینها اعضای لینکدین به راهحلهایی همچون «استعدادها» و «مشاغل» و «عضویت» و «آگهیها» دسترسی دارند. منابع درآمدی لینکدین از ۳ محل میآید که شامل «استعدادها» و «راهحلهای بازاریابی» و «حق عضویت کاربران ممتاز» است.
لینکدین همچنین خدماتی به عنوان InMail دارد که کاربران به ازای میزان استفاده، برای آن هزینه پرداخت میکنند.
لینکدین در سال 2003 شروع به کار کرد در حالیکه سرمایه اولیه را 2 نفر از شرکای هافمن به نامهای پیتر تییل و کیات رابویس فراهم کردند.
آنها هم مانند بسیاری از کسبوکارهای دیگر شاهد رشدی آهسته بودند. در ابتدا تعداد کاربرانی که ثبتنام میکردند به حدود 20 نفر در روز میرسید تا اینکه در سال 2003 و ابتدای 2004 امکان بارگذاری فهرست نشانیها برای کاربران فراهم شد که سرعت رشد را افزایش داد.
سپس امکان تشکیل گروه و اتصال به امریکن اکسپرس هم اضافه شد که برای صاحبان کسبوکارهای کوچک جذاب بود.
در ۲سال بعدی لینکدین امکانات جدید مانند مشاغل و عضویت برای کسبوکارها و نمایههای عمومی را معرفی کرد.
در سال 2006 شرکت بالاخره به سوددهی رسید و تا سال 2010 به یک موجودیت جهانی با تعدادی دفتر بینالمللی و درآمدی حدود 2 میلیارد دلار رسید.
در سال 2011 و پس از دریافت سرمایهای بالغ بر 110 میلیون دلار از طریق سرمایهگذاران جدید و تعدادی سرمایهگذار اروپایی، لینکدین مسیر تبدیلشدن به یک شرکت سهامی عام را طی کرد.
در آن زمان ارزش سهام هافمن معادل 2.34 میلیارد دلار برآورد شد. در همان سال لینکدین از محل آگهیها موفق به کسب درآمدی معادل 154.6 میلیون دلار شد که بسیار بیشتر از درآمد توییتر بود.
در طی چندین سال لینکدین تبدیل به بزرگترین شبکه ارتباطی حرفهایها در دنیا شد و امروز بیش از 400 میلیون کاربر از 200 کشور دنیا را به خود جلب کرده.
این در حالی است که بیشترین تعداد کاربران در آمریکا با ۹۳میلیون، هندوستان با 24 میلیون، برزیل با 16 میلیون و انگلستان با 14 میلیون است.
بر اساس گزارشهای منتشرشده در سال 20014 ، لینکدین تعداد 7.600 کارمند در 30 شهر دنیا دارد و درآمد سالانه شرکت حدود 2.21 میلیارد دلار است.
همچنانکه لینکدین شبکه ارتباطی معروف و مورد اعتماد حرفهایهاست، هافمن نیز در بین بسیاری از افراد درگیر در کسبوکارهای سیلیکونولی به عنوان یک سرمایهگذار مخاطرهپذیر در دهه گذشته شناخته شده، او را همچنین فردی میدانند که پیش از شروع هر کسبوکاری باید با وی مشورت کنید.
موضوع : هافمن مردی که لینکدین را آهسته بزرگ کرد
مقالات مرتبط:
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
۴۰ مهمترین ویژگی های کارآفرینان را بشناسید
چرا بهترین کارآفرینان معتاد موفقیت هستند
خصوصیات کارآفرینان موفق از دید برایان تریسی
کارآفرین چگونه هدفش را مدیریت کند؟
اصول کارآفرینی : 8 درسی که کارآفرینان میتوانند از کشاورزان بگیرند
برگرفته از شنبه