مدیر توسعه بازار باید از مهارتهای ذیل برخوردار باشد:
فرصتیابی در بازار و پیگیری فرصتهای تازهی کسب و کاری و برقراری جلسات و ملاقاتهای مستمر کاری
هموارسازی مسیر برای ارتقای عملکرد فروش
برنامهریزی بازاریابی
انتقال تجربیات و روندهای جاری در خصوص توسعهی محصولات جدید به مشتریان بالقوه
سرکشی در بازار و مطالعه پیرامون مطالب جدید و روندهای تازه در ادبیات علمی بازاریابی
تحلیل مسائل و گزارش نویسی
ارائه نتایج و بازخورد به مدیریت
مبانی شغلی مدیریت توسعه بازار
چنانچه میز کار را محلی کوتاه برای رصد بازار میبینید، مدیریت توسعه بازار شغلی مناسب برای شما خواهد بود. مدیران توسعه بازار میبایست مدت زیادی از وقت خود را صرف سرکشی و ملاقات و جلسه با مشتریان و برگزاری رویدادهای مختلف در شبکهی ارتباطات خود کنند.
اگر به شغلی نیازمندید که بسترساز رشد و بالندگی کاری شما باشد، متخصصان شغل مدیریت توسعه بازار را توصیه میکنند. ضمن آنکه یادگیری مهارتهای مدیریت پروژه، و مهارتهای تعاملی و مذاکره و فروش در دورههای پرورش مدیر توسعه بازار، مهارتآموزان را در مشاغل مختلف تقویت میکند.
نقاط قوت و ضعف شغل مدیریت توسعه بازار
شغل مدیریت توسعه بازار سمتی چالشی است و مستلزم بهرهمندی از مهارتهایی چند اعم از شمّ کسب و کار و برنامهریزی مالی، مهارتهای بازاریابی، و مهارت ایجاد و پیادهسازی استراتژی است.
این شغل نیازمند تفکری خلاق و فرصتیاب است تا بتواند به ما در گسترش سریع و حسابشده قلمروی بازار خود کمک کند.
اما یکی از معایب و یا دشواریهای پیش روی مدیران توسعه بازار تنشهای موجود کاری است که میتواند گاهی در روند کار ایجاد اختلال کند. با این همه مهارت مدیریت استرس میتواند تا حد زیادی از تنشهای کاری بکاهد.
چه کسانی مستعد پذیرش این شغل هستند :
افراد دارای هوش کسب و کار و شمّ تجاری مناسب
افرادی که درکی عمیق نسبت به اصول بازاریابی دارند
افرادی که دارای مهارتهای مناسب در تعامل و مذاکره هستند
افرادی که مثبتنگر باشند
افرادی که بینشی خلّاق و راهکارساز دارند
افرادی که جستجوگر هستند