محتوا همان چیزی است که لحظات را میسازد
محتوا همان چیزی است که لحظات را میسازد
همیشه محتوا را نمیپذیرند و در زمانی که به آن نیازی ندارند از کنار آن به سادگی عبور میکنند. آنها در آن لحظات خاص با انگیزههای مختلف به جستوجوی محتوا میپردازند، احساس غالبی بر آنها چیره شده است و در پی مواجهه با محتوا، پیامدهای رفتاری از آنها سر میزند. اگر بازاریابان محتوا در استراتژی خود به دنبال تولید محتوایی باشند که لحظات مخاطب را میسازد، به اثربخشی قابل توجهی دست خواهند یافت. پژوهش انجام شده توسط مؤسسه محتوایی AOL بر اساس دریافت حجم بالایی از دانش و تجربه بازاریابان در سراسر دنیا نشان داده است که بهترین و بیشترین موفقیت بازاریابی محتوا را محتواهایی به دست آوردهاند که توانستهاند در لحظه با مخاطب ارتباط مفید و مؤثر برقرار کنند.
- لحظههای سرنوشتساز محتوا
اما سوال اساسی این است که چه چیزی باعث پدیدآمدن لحظاتی میشود که مخاطب در آن با محتوا ارتباط برقرار میکند؟ برای پاسخ به این سوال باید دقت داشت که هر مخاطب طی فرآیندی با محـتوای دیجیتال برخورد کرده و از آن استفاده میکند:
مرحله 1: قبل از برخورد با محـتوا (موضوع محـتوا و انگیزه استفاده از آن). انگیزه مخاطب از استفاده از یک محتـوا بسیار مهم است. در حقیقت مخاطب از ابتدا تا انتهای یک محـتوا میآید، اگر موضوع پرداخته شده به آن در محتوا برای او جذاب بوده یا پیگیری این محـتوا بنا به دلیل وجود انگیزه خاصی در مخاطب برای او جذاب باشد.
مرحله 2: در طول استفاده از مـحتوا (برانگیختهشدن احساسات مخاطب). وقتی بهاندازه کافی درگیر موضوع محتـوا بشود، احساسات او توسط محـتوا به جهت دلخواه بازاریاب هدایت میشود.
مرحله 3: در زمان پایان محتوا (نتیجه حاصل از استفاده از محـتوا)این درست زمانی است که مخاطب با احساسی که در او تحریک و تقویتشده است محتوا را به پایان میرساند. سؤال این است که آیا محتوا بهاندازه کافی برای اینکه مخاطب به سمت هدفی پیش رود، تحریکآمیز بوده است؟
رفتار مصرفکننده، مخصوصا آن دسته از افرادی که به دنیای دیجیتال دسترسی بیشتری داشته و از این فضا برای انتخاب محصولات مورد نیاز خود در هر زمینهای استفاده میکنند، شیوههای قدیمی و سنتی مواجهه با محتوا را تغییر داده است. مخاطبان در یک لحظه خاص به دنبال محتوا میگردند؛ اما همیشه محتوا را نمیپذیرند و در زمانی که به آن نیازی ندارند از کنار آن به سادگی عبور میکنند. آنها در آن لحظات خاص با انگیزههای مختلف به جستوجوی محتوا میپردازند
- طبقهبندی محتوای لحظهساز
بر اساس نتایج تحقیق AOL در سال 2017 مخاطبان معمولا به دنبال موضوعاتی خاص هستند که در هشت طبقه کلی قرار دارد. آنها انگیزههای مشخصی دارند که منجر به برقراری ارتباط و تعامل با محتوا میشود. در حین برقراری ارتباط با محتوا احساسی بر آنها غلبه میکند و منجر به پیامد رفتاری خاصی میشود. در طرح زیر طبقهبندی محـتوا، برخی موضوعات هر طبقه، انگیزهها، احساسات و پیامدهای رفتاری مخاطب ارائه شده است:
هماکنون در دوران جدیدی از ارتباطات هستیم؛ دورانی که نیازمند همکاری عمیق بین ایدهپردازان، بازاریابی و دانشمندان این عرصه است. تنها به این ترتیب میتوان محتـوایی تولید کرد که با مخاطب ارتباط برقرار کرده و برای او و کسبوکار مفید باشد. بنابراین قبل از تولید محـتوا بهتر است اقدامات زیر را در نظر داشت:
1- لحظهای که محـتوا باید برای مخاطب بسازد را شناسایی کنید.
لازم است هدف و داستان محتوای خود را به گوش مصرفکننده برسانید، بهجای آنکه از او انتظار داشته باشید به سمت شما بیاید. این کار با انتخاب بهترین لحظاتی که مخاطب میتواند با برند ارتباط برقرار کند، امکانپذیر است.
2- متن محـتوا را تغییر دهید.
موضوعاتی که برای بازاریابی محـتوا روی آنها کار میشود باید متفاوت بوده و در لحظات مختلف محـتوای گوناگون را در قالبهای متفاوت به مخاطب ارائه کنید.
3- برای هر نتیجه حاصل از تأثیر محتـوا روی مخاطب حاضر باشید.
بعد از درگیرشدن مخاطب با محـتوا به هر حال نتیجهای حاصل میشود. به عنوان مثال، مخاطب تصمیم میگیرد کاری را انجام دهد یا احساس آرامش میکند. شما باید این نتایج را پیشبینی کرده و برای اتفاقات بعد از آن مثل خرید آنلاین یا ارسال اطلاعات بیشتر آماده باشید.
4- از دادهها برای بالا بردن خلاقیت استفاده کنید.
از هر هشت مورد بازاریابی محـتوا برای الهامگرفتن در بخش هنری تولید محـتوای خود استفاده کنید و کمپینهایی را راهاندازی کنید که با انگیزههای مخاطبان هماهنگ باشد.
موضوع : محتوا همان چیزی است که لحظات را میسازد
مطالب مرتبط:
51 نوع استراتژی بازاریابی
بازاریابی دهان به دهان چیست ؟
عملکرد بازاریابی چریکی یا پارتیزانی Guerrilla Marketing
تغيير و بازاريابی در کسب و کار
نمایش محصول در بازاریابی یعنی چه؟
۹ روش مطمئن و کم هزینه برای بازاریابی موفق
برگرفته از شنبه