در هر سازمانی چند نوع آدم وجود دارد که میتوانند به نحو خاصی مفید باشند. مدیران استخدام، بیان میکنند اینها پنج نوع همکار هستند که همه در اداره به آنها نیاز دارند.
همکار رویایی شمارهی ۱: ادغامگرها
ادغامگرها نوعی هستند که توسط شرکت مشاوره و حسابرسی کسب و کار دیلوئیت، که الگوهای شخصیتی را شناسایی میکنند، توصیف میشوند. ادغامگرها اغلب دروندادها را جمع میکنند و نظرات مختلف را مورد ملاحظه قرار میدهند، آن وقت قادر خواهند بود پیش از حرکت به جلو روشی را به کارهای اجتماعی تخصیص دهند. آنها نوعا میخواهند که بخشی از گروه باشند، اما بعضی از آنها به درون متمرکزتر هستند و به مدت زمانی آرام و بیسر و صدا نیاز دارند تا آن چه را در اطرافشان میگذرد پردازش کنند. ادغامگرها دوست دارند ارتباط برقرار کنند و حسی قوی نسبت به همدلی و تفاوتهای دقیق و ظریف داشته باشند، بنابراین آنها در خواندن ذهن آدمها و درک نیازهایشان مهارت دارند. این همان شخصی است که شما میخواهید تیمتان را تشکیل دهد و به آن انگیزه ببخشد.
همکار رویایی شمارهی ۲: مبتکرها
رابین مارکز، دستیار مدیر تیم برنامهریزی و مشاوره در مرکز خدمات شغلی دانشگاهِ دلاوِر، جایی که او چند نوع کارمند کلیدی را مشاهده کرده است که اغلب در محل کار خوب خدمت میکنند، میگوید مبتکرها همیشه به دنبال راههای جدیدی برای تکمیل امور هستند. مبتکرها مجموعهای از نگرشهای تازه را نسبت به موقعیتهای مختلف جلب میکنند و به دنبال راههایی برای بهبود و کارآمدتر کردن آنها هستند. این شخصی است که شما میخواهید برای خودکار کردن امور، یا ساده و موثر کردن سیستمی که خوب کار نمیکند برایتان به دنبال راههای بهتری بگردد.
همکار رویایی شمارهی۳: مدافعان
همهی ما به کسی نیاز داریم که هوایمان را داشته باشد. مارکز میگوید مدافعان، در صورتی که احساس کنند شما نیازمند و مستحق چیزی هستید که به آن دست پیدا نمیکنید، از این که به نفع خودشان- یا به نفع شما- حرف بزنند نمیترسند. مدافعان آنچه را اعضای تیم لازم است به خوبی انجام دهند و به آن متعهد باشند شناسایی میکنند و آن وقت برای برآورده کردن آن منابع یا شرایط تلاش میکنند. او میگوید آنها میخواهند که کار درست را برای آدمهایی که کنارشان کار میکنند انجام دهند و نوعا وقتی تقاضاهای آنها به رضایت کارکنان یا خدمات مشتری مربوط میشود، نهایت تلاششان را بکنند.
همکار رویایی شمارهی۴: پُلها
نوع دیگری از همکاران ارزشمند پلها هستند، یکی از “واسطهها”ی شناسایی شده در کتابِ اقتصاد واسطهها: چگونه دلالان، کارگزاران، سوداگران، و میانجیهای هر روزه خلق ارزش و سود میکنند، نوشتهی مارینا کراکفسکی، پلها مجراهای ارتباط و اطلاعات هستند. کراکوفسکی میگوید اینها به خاطر شبکههای بزرگ و گوناگونشان، برای بررسی بخشهای مجزا بسیار عالی هستند. پلها مجبور نیستند مدیران ارشد باشند- آنها میتوانند هرجایی در یک چارت سازمانی قرار بگیرند. اما در یک توانایی مشترک هستند و آن توانایی ارتباط شما با آدمها و اطلاعاتی است که نیاز دارید.
او میگوید، “شما میتوانید این شخص را یک دلال دانش، یا یک بازرگان اطلاعات در نظر بگیرید. تمام آنها اساسا این ایده را از کسی که اطلاعات مفید را از یک مکان که به طور خاصی در خور آن اطلاعات نیست میگیرد، چون با آنها آشنا است و آنها را به محیطی که جدید و ارزشمند است انتقال میدهد، در ذهن تصور میکنند.”
همکار رویایی شمارهی ۵: پیشگامها
ایدههای جدید نیاز دارید؟ پس به یک پیشگام نیاز دارید. یک نوع دیگر شناسایی شده توسط دیلوئیت، این متفکران آسمان آبی در زمینهی سازگاری با محیطهای متعدد و دیدن چشماندازهای متفاوت خوب عمل میکنند. آنها میتوانند جنبههای مختلف یک پروژه یا مسئله را در نظر بگیرند و برای بر طرف کردن یا حل آن به راههای جدیدی برسند. فقط این که به پیشگامهای عادی تکیه نکنید که جزییات انجام امور آزارشان میدهد. اما اگر عاشق هیجان مفرط هستید، آنها میتوانند مقدار زیادی از آن را به ساعات کار روزانهتان بیفزایند.
کیم کریستفورد، مدیر ملی مرکز رهبریِ مشتریان دلوئیت، میگوید، “اگر نیاز دارید که لنزِ طریقهی نگاه کردنتان به چیزی را عوض و چیز کاملا جدیدی را امتحان کنید، اینها کسانی هستند که عاشق ابتکارات بکر هستند.”
اگر احاطه شدن با آدمهایی که به ایدههای بینظیری میرسند، با هم کار میکنند و آمادهی خدمت به یکدیگر هستند محیطی عالی برای کارکردن به نظر میرسد، به دنبال چنین همکارانی بودن میتواند قدمی در مسیر درست باشد.