بین رسانه های اجتماعی و کسبوکارهای کوچک رابطهای شبیه رابطهی عشق و نفرت وجود دارد. دورههایی وجود دارد که نمیتوانید بدون یکدیگر زندگی کنید، اما دورههای دیگری هم هست که نمیتوانید با هم به زندگی ادامه دهید.
یک صاحب کسبوکار چه باید بکند؟
اگر شما صاحب یک کسبوکار کوچک هستید، شک ندارم از واکنشهای متفاوت رسانه های اجتماعی احساس ناامیدی و شکست کردهاید و حتی بینهایت خشمگین شدهاید.
باور کنید شما تنها نیستید.
خبر خوب این است که میتوانید احساس ناچاری و گرفتاری را از خودتان دور کنید و به اوضاع تسلط داشتهباشید و از انجمنهای برخطتان اطمینان کامل داشتهباشید. فقط کافی است بدانید چه کارهایی را نباید انجام دهید.
درست است. همه میگویند در یک رسانهی اجتماعی چه کارهایی را باید بکنید، اما امروز من میخواهم بگویم ۶ هرگز یا خطا درمورد رسانه های اجتماعی وجود دارد. از این ۶ خطا اجتناب کنید و حضورتان را پررنگتر کنید، و بدون اینکه انرژی، وقت، پول یا سلولهای خاکستریتان را تلف کنید از رسانه های اجتماعی بهرهی بیشتری ببرید.
به نظر خوب میرسد، اینطور نیست؟ پس بیایید شروع کنیم.
۱. بدون برنامهریزی وارد یک شبکه میشوید
عدم برنامهریزی یا نداشتن راهبرد مناسب، یکی از بزرگترین اشتباههای کسبوکاری است که یک صاحب کسبوکار میتواند درمورد رسانه های اجتماعی مرتکب شود. کسبوکارهایی که به محض آشنا شدن با یک شبکه در آن عضو میشوند، و چپ و راست پست میگذارند به مشکل مواجه خواهندشد.
چون پشت هر محتوا اندیشه وجود ندارد و نتیجهاش این است که در نهایت وقتتان را تلف کردهاید، هیچ سودی نبردهاید و احساس ناامیدی میکنید.
راهکار: یک راهبرد مناسب برای استفاده از رسانه های اجتماعی داشتهباشید. بدانید از هر شبکه چه انتظاری دارید و در پی چه هدفی هستید، و برای تحقق آن اهداف ی طرح قابل اجرا داشتهباشید.
۲. همیشه خودتان را ارتقا میدهید
آیا تا به حال صفحههای کسبوکاری را در فیسبوک دیدهاید، صفحههایی که در آنها هر پست لینکی به وبگاه آن کسبوکار دارد؟ بله، میدانم، من هم دیدهام.
این یک راه مطمئن برای بیچاره شدن و درماندگی است. دلیلی وجود دارد که رسانه های اجتماعی را اجتماعی نامیدهاند. باید روابطتان را با جامعهتان بسازید.
تصور کنید به یک میهمانی میروید، و میزبانتان یک کارت ویزیت به شما میدهد و ردتان میکند.
چه احساسی به شما دست میدهد؟ سردرگمی و ناراحتی؟ حتی احساس میکنید به شما توهین شدهاست؟
هنگامیکه افراد جامعهتان وارد صفحهتان میشوند و تنها چیزی که میخوانند پستهای”این را بخرید… آن را بخرید….” است، دقیقا همین احساس را دارند.
راهکار: راهبردتان باید دقیقا مشخص کند چه نوع محتوایی را میخواهید به اشتراک بگذارید. از دانش مخاطبانتان برای ساختن تقویم محتوایی استفاده کنید. این تقویم محتوایی هم باید جذاب و هم معطوف به نتیجه باشد.
۳. کاری را میکنید که همه میکنند
آیا میخواهید وقتتان را در رسانه های اجتماعی تلف کنید؟ کافی است از دیگران تقلید کنید.
صدای شما در جمعیت گم خواهدشد. اگر پیامی تکراری را به اشتراک بگذارید، هیچکس دست از کار نمیکشد تا پیامی را بشنود که قبلا هزاران بار شنیدهاست.
این یک خطای بزرگ است که بسیاری از کسبوکارهای کوچک مرتکب میشوند، چون ممکن است رسانه های اجتماعی اینگونه باشند. شما رقیبتان را میبینید که تبلیغات فیسبوکی دارد و فورا سراغ فیسبوک میروید. یک نفر دیگر مسابقه برگزار میکند، شما هم تصمیم میگیرید یک مسابقه داشتهباشید.
راهکار: آهستهتر اقدام کنید و از پایه شروع کنید. چرا آدمها باید شما را بشناسند؟ چهچیزی شما را از سایرین متمایز میکند؟ از برای ساختن یک گفتوگو استفاده کنید. اجازه بدهید صدایتان و ارزشهایتان جلوه کنند.
۴. همهی ایدههای محتوا را در اینترنت پیدا میکنید
گوشیهای هوشمند و تبلتها باعث شدهاند همیشه به آسانی به اینترنت متصل شویم، برای همین فراموش میکنیم برای یافتن ایده به اطرافمان نگاه کنیم.
اگر بیشتر وقت کاریتان صرف این میشود که در اینترنت جستوجو کنید و چیزهای جالبی برای اشتراکگذاری پیدا کنید، دارید وقتتان را تلف میکنید.
راهکار: ایدههایتان را برای محتوا از دنیای واقعی پیدا کنید. از مقالهای که واقعا خواندهاید، مکانی که دیدهاید، ایده بگیرید. به عنوان یک کسبوکار کوچک افراد جامعهتان را به دنیای خودتان دعوت کنید. این نهتنها باعث میشود در زمان صرفهجویی کنید، بلکه کمکتان میکند روابطتان را با افراد جامعه بسازید.
۵. برای رشد سریعتر به خریدن دنبالکننده فکر میکنید
خدای من! این یک اشتباه بزرگ است که اغلب درمورد آن صحبت نمیشود. اما من میخواهم درمورد آن صحبت کنم. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که یک حساب کاربری بزرگ را ببینید و با خودتان بگویید اوه سالها طول میکشید تا من به اینجا برسم. بگذار فقط چندهزار تا دنبالکننده بخرم. اجازه بدهید شما را همین حالا متوقف کنم.
هرگز، هرگز، هرگز برای اینکه یکشبه حضور مجازیتان را رشد دهید، دنبالکننده یا هوادار نخرید.
این کار نهتنها شدیدا غیراخلاقی است، بلکه ممکن است باعث مسدود شدن حسابتان شود و اعتبارتان را در برابر مشتریان و مراجعانتان از بین ببرد.
بهعلاوه، اغلب حسابهایی که میخرید جعلی هستند. بنابراین یک مجموعهی دنبالکنندهی بزرگ بدون هیچ فعالیت و مشارکتی خواهیدداشت. این ایدهآل نیست، درست است؟
راهکار: شما(خوشبینانه! ) باید بدانید مشتریانتان چه کسانی هستند. با توجه به شبکهی اجتماعی که در آن هستید، از هر طریقی که مناسبتر است با آنها ارتباط برقرار کنید. محتوای جالب بسازید و به اشتراک بگذارید. صبور باشید و بدانید اگر ممارست داشتهباشید دنبالکنندهها به سویتان خواهندآمد.
۶. پروفایلی دارید که بهروز نیست
این اشتباه بزرگ دیگر است. اگر پروفایلی دارید که یک عکس یا لوگوی حرفهای و واضح و توصیفی درخور و کامل ندارد، باید آن را درست کنید.
وقتی دنبالکنندههای جدید وقتی به پروفایل رسانهی اجتماعی شما میآیند اغلب اوقات این نخستین چیزی است که میبینند. شما باید با توصیف خودتان و آنچه درموردش صحبت میکنید، آنها را جذب کنید.
راهکار: این راهکار را بلد هستید. بروید و پروفایلهایتان را بهروز کنید و کاری کنید که شخصیتتان را به جلوه بگذارد. یک تقویم محتوایی ایجاد کنید، و از ابزارهای زمانبندی رسانه های اجتماعی کمک بگیرید تا بتوانید پستهای جدید و مرتبط بگذارید.
شما در کسبوکار کوچک خودتان کدامیک از این خطاها را مرتکب شدهاید؟
منبع: Business Insider