کسب و کاری هایی که استارتاپ هستند

کسب و کاری هایی که استارتاپ هستند
با تمام ویژگیهای این مفهوم میتوان گفت: استارتاپ شرکتی است حاصل دورهم جمعشدن تعدادی جوان خلاق، باهوش و کارآفرین که برای دستیابی به کسبوکاری متمایز نسبت به کسبوکارهای اقتصادی موجود شکل میگیرد و با سرعت زیاد رشد میکند.
با این تعریف مدل کسبوکار باید بر پایه نوآوری در محصول یا خدمت تعریف شده باشد. معنی این رشد در بررسی اسـتارتاپهای موفق فناوری اطلاعات، رشد ۱۰درصدی در هفته است.
همه انتظار داریم استارتاپ معادل شرکتهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی دیده شود، ولی بهنظر من هر کسبوکار با ویژگی مذکور که در بخش صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و رسانه ایجاد شود، در دوران اولیه رشد خود یک اسـتارتاپ محسوب میشود.
اگر عمر شرکتی بیش از ۵ سال باشد و شکست نخورده باشد، دیگر اسـتارتاپ نیست. اگر افرادی شرکت را تاسیس کنند و در کسبوکار مشابهی که قبلا وجود داشته بهدلیل وجود تقاضا و سهم بازار سرمایهگذاری کنند، استارتاپ نیستند.
همچنین فراخوان دولت و یا کارفرما برای ایجاد یک کسبوکار که نیازهای تعریفشدهای را (مانند خدمات پیمانکاری) انجام میدهند، منجر به تاسیس اسـتارتاپ نمیشود. این ابهام درباره برخی از موسسات که ادعای ویسی، شتابدهی و یا کوچینگ و منتورینگ دارند هم صدق میکند.
گاهی در ایران این مفهوم با شرکتهای دانشبنیان، صنایع کوچک و متوسط فناور TSMEs معادل گرفته میشود، در حالیکه صحیح نیست و ممکن است در بین شرکتهای دانشبنیان تعدادی هم اسـتارتاپ وجود داشته باشد.
علیرغم وجود افراد و نهادهای فعال از قبیل شتابدهنده، ویسی، منتور و موسس اینگونه شرکتها، بهنظر میرسد هنوز برآورد دقیقی از تعداد، ویژگیها و شاخصهای بومی اسـتارتاپ وجود نداشته و صحبتها و مطالبی که مطرح میشود، بر اساس سلیقه و برداشت شخصی افراد است. این موضوع باید توسط بازیگران واقعی این حوزه که دارای عملکرد جدی بودهاند ساماندهی شود.
موضوع : کسب و کاری هایی که استارتاپ هستند
مطالب مرتبط :
بهترین راه ارزش گذاری اسـتارتاپ چیست؟
چگونه با اسـتارتاپ های تازه کار پول پارو کنیم؟
اسـتارتاپ هایی که در سال 2017 معرفی شدند
بسکتبالیستی که اسـتارتاپ راه اندازی کرد
اـستارتاپهای میلیاردی ایران
ِیک اسـتارتاپ موفق باید دارای چه شاخص هایی باشد ؟
برگرفته از شنبه