کسب و کار فریلنس خود را شروع کن
کسب و کار فریلنس خود را شروع کن
با توجه به توصیههای لورا درمورد کسبوکار فریلنس، تصمیم گرفتیم درباره مراحل اولیه فریلنسرشدن برایتان بنویسیم. واقعیتی که نباید از یاد ببریم این است که در بسیاری از کشورها فریلنسر بودن قصه تازهای نیست اما در کشور ما این مسئله قدمت چندانی ندارد.
در دهههای گذشته کمتر کسی از وبلاگش درآمد داشت ولی حالا اکثر بلاگرها در شبکههای اجتماعی مختلف از این راه کسب درآمد میکنند. مهمترین چیز برای شروع یک کسبوکار فریلنس اعتماد به نفس و دانستن گامهای مناسب برای پیمودن ادامه مسیر است.
فریلنسرشدن چند مرحله کلیدی دارد. این مراحل شامل تحقیق درباره بازار، ساخت نمونههای اولیه منحصربهفرد و ایجاد برنامه بازاریابی کسبوکار میشود.
همانند دیگر تجارتها، بدون دانستن نیاز بازار نمیتوانید فریلنسر یا نویسنده آزاد شوید. ممکن است شما تمام شور و اشتیاق را در دنیا برای نوشتن در مورد یک موضوع بسیار جذاب داشته باشید، اما اگر موضوع مورد علاقه شما مشتری نداشته باشد، فریلنسرشدن در آن موضوع بخصوص بعید به نظر میرسد.
انجام تحقیق درباره بازار شما را از صنایعی که خواستار فریلنسرها هستند، آگاه میکند. به عنوان مثال، صنعت گردشگری بیشترین فریلنسرها را به خود اختصاص داده است. با گفتوگو با کسانیکه پیش از شما به این کار رو آوردهاند، میفهمید مشتریان چه نیازهایی دارند و به چه چیزهایی اهمیت میدهند.
به شدت توصیه میشود که به برخی از آگهیهای مرتبط با فریلنسرها نگاه کنید، زیرا با نگاه به آگهیهای مرتبط میتوانید دستهبندی درستی از حوزههایی که میخواهید در آن فعالیت کنید، داشته باشد.
فرایند تحقیق بسیار ارزشمند است و به شما ایدهای اصلی در مورد شرکتهایی که قرار است با آنها کار کنید، میدهد. به یاد داشته باشید که همه شرکتها به استخدام فریلنسر علاقهمند نخواهند بود .
ایجاد نمونه اولیه و منحصربهفرد
شما باید نمونه اولیه منحصربهفردی داشته باشید. در چنین شرایطی است که توجه مشتریها را به خود جلب میکنید. در صورتیکه نمونههای اولیه شما کپیبرداری از دیگر فریلنسرها باشد، کار شما دیده نخواهد شد.
کیفیت نمونه اولیه شما برای مشتریان ارزشمند است. علاوه بر کیفیت بالا، باید تمایزتان با دیگر فریلنسرها را نشان دهید. مثلا اگر شما هر بار کارتان را بهموقع تحویل میدهید یا در حوزهای که در آن مینویسید ۲۰ سال تجربه داشته باشید، توجه مشتری ناخودآگاه جلب میشود.
نمونههای اولیه شما باید توانایی نویسندگی شما را نشان دهد و با نوع پروژههایی که مشتری به دنبال استخدام فریلنسر در آن است، همسو باشد .
برنامه بازاریابی همیشه گامی است که باید پس از ایجاد نمونههای اولیه انجام شود. باید عددی در ذهنتان داشته باشید و تعداد اهدافی که قرار است هر هفته به سرانجام رسانید را بدانید.
برای مشتریانتان تعداد ساعاتی که برای کسبوکار خود صرف میکنید را ارسال کنید یا از مشتریانتان بخواهید تعداد ساعاتی که باید برایشان کار انجام دهید را به شما بگویند.
چند نکته برای تهیه یک برنامه بازاریابی وجود دارد. برنامهریزی کنید تا با افراد بسیار بیشتری ارتباط برقرار کنید. کار خود را تبلیغ کنید و برند شخصی خود را بسازید. ساعاتی را در تقویم خود برای کار بازاریابی کنار بگذارید.
توصیه لورا پنینگتون برای کسانیکه بهتازگی کسبوکار فریلنس خود را راهاندازی کردهاند، ۵ تا ۱۰ ساعت در هفته است. به اهداف خود پایبند باشید و خود را مسئول بدانید.
اهداف هفتگی خود را یادداشت کنید و روی میزکارتان بگذارید، البته میتوانید از فایل اکسل برای منظمتر شدن کارهایتان استفاده کنید. تا جایی که میتوانید درباره نکات بازاریابی در پلتفرم انتخابی خود تحقیق کنید. به عنوان مثال، بازاریابی در لینکدین با اینستاگرام متفاوت است و مشتریان در این پلتفرمها نیازهای متفاوتی دارند.
موضوع : کسب و کار فریلنس خود را شروع کن
مطالب مرتبط:
3 اصل کلیدی برای رشد کسب و کار
۵ مدل نوآوری برای آینده کسب و کار
فرآیند ۶ مرحله ای ساده برای شروع یک کسب و کار کوچک
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
کسب درآمد از آموزش و مشاوره در زمینه کسب وکارتان
برگرفته از شنبه