پیک فر چطور وارد رقابت با گتی و شاتراستاک شد؟
پیک فر چطور وارد رقابت با گتی و شاتراستاک شد؟
شرکتهایی همچون Getty و Shutterstock بازیگران بزرگی در عرصه فروش عکس هستند که اینک توسط یک بازار عکس به نام پیک فر به چالش کشیده شدهاند.
در واقع پیک فر این کسبوکار جدید در حوزه فروش عکس، با تشویق عکاسان به ارائه معاملهای منصفانه هر روز قیمتهای عرضه محصولات را بهنگام میکند.
کسبوکار نوپای پیک فر Picfair در لندن مستقر است و موفق شده ۳۵هزار عکاس را به خود جلب کرده و آثار آنها را به فروش بگذارد. این فروشگاه در واقع برای هر هنرمند عکاس یک فروشگاه مستقل عکس ایجاد میکند و مشتریانی هم که از این فروشگاه عکس خریداری میکنند، حق انتخاب مجوز نسخه دیجیتال یا نسخه قابل چاپ را دارند.
بنجی لانیالو که در گاردین روزنامهنگار بوده و بنیانگذار این فروشگاه برخط عکس است، میگوید: ما با ایجاد نسل جدید از فروشگاههای عرضه عکس در حال جابهجایی مرزهای این حوزه هستیم. با ایجاد فروشگاه، خدمات چاپ و بسیاری از کارهای دیگر در این زمینه، ما یک ایجاد میکنیم و در مرکز همه اینها قواعدی بنا نهادهایم که اجازه میدهد هرکس از عکسی که تولید کرده بهسادگی و به شکلی منصفانه درآمد کسب کند.
علاوه بر این، هر عکس در فروشگاه ویژه عکاسان در Picfair و بازار عمومی نیز در دسترس است که آنها را با هزاران تصویر دیگر در سراسر دنیا مرتبط میسازد.
بنجی معتقد است برای نخستینمرتبه ترکیبی از بازار با امکانات ساخت وبسایت در کنار هم قرار گرفته و در کنار اینها خدمات چاپ بر اساس تقاضای مشتری نیز گنجانده شده که مرز بین عکاسان آماتور و حرفهای را کمرنگ میکند. او در اینباره میگوید: ما همه چیز از کنترل روی سازنده وبسایت، ساختار تجاری یک بستر تجاری، امکان قرار گرفتن در یک بازار و امکانات کنترل قیمت و تفاوت عادلانه حق امتیاز را کنار هم قرار دادهایم.
شرکت پیک فر اخیرا یک نسخه با فناوری سادهتر اما ارزش تقریبا یکسان را به عنوان واحد آژانس عکس ایجاد کرده که مبتنی بر فروش عکس به رسانهها و شرکتهای تجاری است. این طرح از آنجا ریشه گرفت که تعدادی از موسسات شروع به تماس با آنها کرده و درخواست همکاری برای ارتباط با عکاسان از سراسر جهان را داشتند.
بنجی در اینباره میگوید: در ابتدا ما مثل احمقها عکاسان را به طور مستقیم با مشتریان مرتبط میکردیم. سپس شروع کردیم به شکلی عاقلانه عمل کنیم و خدمات خود را به عنوان یک موسسه یابنده عکاس ارائه دادیم. ما با تکیه بر یک فهرست ساده که از ۳۵هزار عکاس در سراسر دنیا داریم، توانستهایم با گوگل، ویزیتبرتین، اوگیلوی و تعدادی از شرکتهای بزرگ کار کنیم و نکته جالب اینکه همه این ارتباطات از بین جامعه خودمان آمده. بسیاری از عکاسان ما حرفهای نیستند و کارشان هزینه خلاقیتهایشان را پوشش میدهد، آنها افرادی خلاق از موسسات خلاق هستند و به این ترتیب بازاری که ایجاد کردهایم برای موسسه امکانات تازه خلق میکند.
در همین حال شرکت پیک فر موفق شده که 540 هزار دلار از محل سرمایهگذاریهای جمعی دریافت کند. آنها معتقدند که این سرمایهگذاری جمعی با حضور تعداد زیادی از عکاسان انجام شده که امکان شروع به کار این موسسه را فراهم ساختهاند و به این ترتیب شرکت در واقع متعلق به همه عکاسان است.
در ادامه همین مسیر آنها موفق شدهاند که مبلغ 1.5 میلیون پوند سرمایه دیگر را در سال گذشته جلب کنند. به این ترتیب یک بازیگر نوظهور در حوزه عکاسی خدمات فروش حاصل کار عکاسان آماتور و حرفهای، به رقیبی جدی و چابک برای بزرگان حاضر در این عرصه تبدیل شده.
موضوع : پیک فر چطور وارد رقابت با گتی و شاتراستاک شد؟
مطالب مرتبط:
3 اصل کلیدی برای رشد کسب و کار
۵ مدل نوآوری برای آینده کسب و کار
فرآیند ۶ مرحله ای ساده برای شروع یک کسب و کار کوچک
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
کسب درآمد از آموزش و مشاوره در زمینه کسب وکارتان
برگرفته از شنبه