ِیک استارتاپ موفق باید دارای چه شاخص هایی باشد ؟
ِیک استارتاپ موفق باید دارای چه شاخص هایی باشد ؟
به عنوان کارآفرین برای شروع و راه اندازی یک استارتاپ ، درنظر گرفتن یک سری شاخص ها شما را در رساندن به یک استارتاپ موفق نزدیکتر خواهد کرد.بدین منظور اینفوگرافیکی را که در ادامۀ این مطلب خواهید دید،که آنا ویتال (Anna Vital) طراحی و جمعآوری کرده است. این اینفوگرافیک معیارها و شاخصهای حیاتی برای موفقیت استارتاپها را شامل میشود.
در گذشته یکی از چالشهای کلیدی برای کارآفرینانی که قصد راهاندازی استارتاپی در حوزۀ تکنولوژی را داشتند این بود که نمونههای چندانی برای الهام یا الگو گرفتن و درک موضوع وجود نداشت.
- چطور اندازۀ یک تجارت را مشخص میکنید؟
- چطور میتوانید مقیاسهای رشد و هزینه را اندازهگیری کنید؟
- آیا این کسبوکار مقیاسپذیر است؟
- و… .
بدون شک افراد زیادی در این اکوسیستم تکنولوژی حضور داشتند که پاسخ این قبیل پرسشها را میدانستند و دربارۀ این مسائل آگاهی داشتند. برای مثال، سرمایهگذاران کسبوکارهای گذشته که در کار خود موفق بودند، اما دسترسی به آنها دشوار است و بهعلاوه بسیاری از تئوریهای آنها هنوز رواج نیافته است.
مقاله پیشنهادی : اسـتارتاپ چیست ؟ - روش های موفق شدن اسـتارتاپ ها چیست اند؟
شاخصهای کلیدی برای استارتاپها
در این اینفوگرافیک ۳۴ شاخص برای استارتاپها جمعآوری شده است؛ اما سرمایهگذاران تازهکار باید روی کدامیک از این شاخصها تمرکز بیشتری کنند؟ از کدامیک از نوزده کانال کشش میتوانند بیشترین خروجی را بگیرند؟ در ادامه به معرفی سه مورد از مهمترین این شاخصها که امروزه باید به آن توجه شود، میپردازم.
۳ مورد از شاخصهای یک استارتاپ موفق
۱- شاخص رشد ارگانیک ماهانه
برای اکثریت استارتاپها این شاخص یکی از شاخصهای بسیار مفید است که به پایه و اساس استارتاپ بستگی دارد. وجود ۲۰تا۵۰ درصد رشد میتواند عدد بسیار خوبی باشد. برای اندازهگیری این شاخص معمولاً نرخ حفظ و نگهداری و نرخ ریزش و ارجاع را نیز محاسبه میکنیم.
آلیین لی، مؤسس کاوبوی ونچیرز میگوید: «از زمانی که استارتاپهای یونیکورن گسترش پیدا کردهاند، این شاخص از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار شدهاند.»
۲-شاخص نرخ تبدیل
معیار نرخ تبدیل، تمامی جنبههای مهمی مثل طراحی سایت، عملکرد، راحتی، اثربخشی تبلیغات و رضایتمندی مشتری را که در یک واحد اندازهگیری به دست آیند، دربر میگیرد.
- پائول گراهام، مؤسس وای کامبینیتر میگوید: «انتخاب شاخص مناسب برای سنجش، به استارتاپ شما و مرحلهای که در آن قرار گرفتهاید، بستگی دارد. اگر شما به درآمدزایی رسیدهاید، رشد میتواند شاخص مناسبی برای شما باشد؛ اما اگر هنوز به نقطۀ سربهسری نرسیدهاید، شاید میزان رشد کاربر، شاخص مناسبتری برای شما باشد.»
۳- شاخص میزان رشد درآمد یا تعداد کاربران فعال
بهترین چیز برای اندازهگیری، نرخ رشد درآمد است و یکی دیگر از بهترین نرخهای اندازهگیری برای شرکتهای نوپا، تعداد کاربران فعال است. کاربران فعال نمونۀ خوبی برای رشد درآمد است. همچنین هر زمان که استارتاپی شروع به درآمدزایی کند، سرمایۀ اصلی آنها احتمالاً کاربران فعال ثابتشان خواهد بود.
پائول گراهام افزود: «همچنین باید گفت که مناسبترین شاخص برای هر کسبوکار، بستگی به مدل کسبوکار شما دارد. برای مثال، درآمد مکرر ماهانه و نرخ ریزش برای شرکتهای Saas ارزشمند است، درحالیکه میزان کاربران فعال ماهانه برای شرکتهای رسانهای آنلاین مهمتر است.»
مقاله پیشنهادی : چالش ها و راه حل های استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک چیست ؟
ناصر غانمزاده، مدیر شرکت سرمایهگذاری جسورانۀ اُپاتان و بنیانگذار گروه استارتاپهای ایران میگوید:
«بسیاری از استارتاپها از مشکلی ریشهایتر رنج میبرند: اینکه در دور قبلتر، ایده و مدل کسبوکار خود را بهخوبی اعتبارسنجی نکردهاند. بیشتر استارتاپها بدون اینکه به ̕همخوانی مسئله/ راهحل(Problem/Solution Fit) ̔ برسند، شروع به جذب سرمایه و رشددادن خود کردند. یعنی مسئله (Problem)، نیاز، درد یا کاری را پیدا نکردهاند که آنقدر ̕جدی و مهم̔ باشد که اگر استارتاپ آن را حل کند، بخشی از مشتریان که این مسئله را دارند، حاضر باشند آنقدر پول بابتش پردازند که برای استارتاپ جذاب باشد.»
موضوع : ِیک استارتاپ موفق باید دارای چه شاخص هایی باشد ؟
مطالب مرتبط :
بهترین راه ارزش گذاری استارتاپ چیست؟
چگونه با استارتاپ های تازه کار پول پارو کنیم؟
استارتاپ هایی که در سال 2017 معرفی شدند
بسکتبالیستی که استارتاپ راه اندازی کرد
استارتاپهای میلیاردی ایران