۱- ارزان زندگي کنيد: مطالعه خاطرات کارآفرين هاي موفق که تقريباً از صفر آغاز کردند نشان مي دهد امکان صرفه جويي هم در هزينه هاي زندگي و هم شرکت کاملاً وجود دارد. خريد هوشمندانه، ثبت موارد هزينه هاي زندگي و کار، شناسايي اولويت ها براي هزينه کردن پول و برنامه ريزي هزينه از مهم ترين عوامل ارزان زندگي کردن هستند. اجازه ندهيد تجهيزات يا اسباب لوکس و گران قيمت شما را وسوسه کند. مطمئن باشيد پس از به سود رسيدن کسب و کار به تدريج توان خريد اين اسباب و تجهيزات را پيدا خواهيد کرد.
۲- از روش هاي خلاق تامين مالي بهره ببريد: امکان يافتن سرمايه گذار يا گرفتن وام ها با بهره بالا وجود دارد اما هر چه کمتر از اين نوع منابع مالي استفاده کنيد، بهتر است. از سرمايه اي که خود جمع کرده ايد يا کمک مالي اعضاي خانواده يا دوستان استفاده کنيد. در اين حالت مجبور نيستيد بهره بپردازيد يا در مهلت مشخص پول را بازگردانيد و نيز از جاه طلبي هاي شما کاسته خواهد شد.
۳- کوچک آغاز کنيد: هر چه اولين خط توليد شما بزرگ تر باشد پولي که براي راه اندازي آن بايد هزينه کنيد، بيشتر است. هرگز تصور نکنيد در آغاز کار بايد با گستردگي توليد خود بازار را متعجب کنيد. در آغاز کار بر تعداد قابل مديريت کالاها و خدمات تمرکز کنيد. منظور تعداد کالاها و خدماتي است که شما با پولي که نقداًً در اختيار داريد، مي توانيد براي مدتي منطقي توليد کنيد. آهسته برويد تا بتوانيد هميشه به فعاليت خود ادامه دهيد.
۴- منابع مالي را صرف عناصر درآمدزا کنيد: استفاده صحيح از منابع مالي محدود کليد راه انداختن کسب و کار با بودجه محدود است براي مثال صرف هزينه براي کارکنان با ارزش و سودآور و خريد تجهيزات حياتي جزء اين موارد هستند.
۵- از روش هاي ارزان اما موثر بازاريابي استفاده کنيد: ترتيبي دهيد که ديگران براي شما تبليغ کنند. کار را با دادن آگهي در نشريات و بولتن هاي محلي آغاز کنيد. اولويت نخست تبليغ در جايي است که مخاطبان اصلي شما حضور دارند. بايد آن ابزارهاي رسانه اي را که هواداران زيادي بين مخاطبان اصلي شما دارند، بيابيد. بسياري از کارشناسان معتقدند شرکت ها بايد بخش بزرگي از سود خود را صرف تبليغ کنند، اين به معناي ولخرجي در تبليغات يا تبليغ در رسانه هاي کم طرفدار نيست.
۶- هوشمندانه استخدام کنيد: با توجه به ساختار فعاليت شرکت، اگر امکان دارد از نيروي کار نيمه وقت استفاده کنيد. در اين حالت نيروهاي متخصص و ارزشمند مجبور نمي شوند تمام وقت خود را صرف حضور در محيط کار شما کنند. در بسياري از موارد اين اجبار آن ها را از همکاري با شما بازمي دارد. هم چنين به ياد داشته باشيد که در آغاز کار در حوزه هايي که توانايي داريد براي انجام آن ها از نيروي کار خارج شرکت استفاده نکنيد. در حال حاضر بسياري از شرکت ها در كشورهاي توسعه يافته داراي کارکناني هستند که در خانه مسئوليت هاي شغلي خود را انجام مي دهند. اين روند رو به افزايش است و باعث کاهش هزينه زيرساخت براي کسب و کارها مي شود.
۷- بهترين قراردادها را منعقد کنيد: آن چه بسياري از کارآفرين ها نمي دانند اين است که درباره هر چيز مي توان مذاکره کرد. از هزينه تجهيزات تکنولوژيک گرفته تا صورت حساب هايي که طراح سايت شما فرستاده است. صرفاً به اين دليل که روي صورت حساب نوشته شده قيمت مقطوع به اين معنا نيست که نمي توان چانه زد و مذاکره کرد. بدترين حالتي که در پايان مذاکره ممکن است رخ دهد پاسخ منفي فروشنده است اما در بسياري موارد مذاکره جواب مي دهد. هرگز تصور نکنيد چانه زدن ارزش اش را ندارد. رقم تخفيف چند خريد را جمع کنيد، آن گاه متوجه خواهيد شد با مذاکره چه ميزان در هزينه ها صرفه جويي کرده ايد به ويژه هنگامي که قصد داريد به طور نقد پول کالا را بدهيد، در چانه زدن در موقعيت بسيار بهتري قرار داريد.
۸- تجهيزات ارزان بخريد: از نرم افزار گرفته تا دستگاه فکس يا مرکز تلفن سانترال، بسياري از تجهيزات فني مورد نياز کسب و کارهاي جديد در بازار وجود دارد فقط بايد براي يافتن آن ها تلاش کنيد. براي آن که اين ابزارها نقص نداشته باشند، هنگام خريد آن ها را آزمايش کنيد و از فروشنده ضمانت بخواهيد. قيمت دستگاه هاي الکترونيک دست دوم گاه تا 50 درصد پايين تر از دستگاه هاي نو است. تصور نکنيد فقط شرکت هاي کوچک از اين روش براي خريد استفاده مي کنند. همه شرکت ها با اندازه هاي مختلف طبق نيازي که دارند به خريد چنين دستگاه هايي مي پردازند.