نیروی فروش چیست؟

در مورد انواع نیروی فروش بیشتر بدانید …
سفارش دهنده وظیفه پاسخگویی به مشتریان وفادار متعهد را بر عهده دارند ، خلق کنندگان سفارش به طور مستقیم سفارش دریافت نمی کنند ، بلکه بیش از آنکه به دنبال صحبت کردن با خریدار باشند با فردی که نقش مهمی در خرید یا تسریع کننده خرید ها وقت صرف می کند و سفارش گیرنده برای متقاعد کردن خرید آموزش می بیند. هر یک از فروشندگان مواردی دیگر تقسیم می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.
الف- سفارش گیرنده :
فروشنده پشتیبانی کننده :
۱-۱ فروشنده به شرکت یا سازمان جدید
وظیفه اصلی فروشنده متقاعد کردن سازمان یا شرکت جدید به خرید از محصولات پیشنهادی فروشنده می باشد.
۱-۲- فروشنده سازمانی
مهمترین وظیفه فروشنده برقراری و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان سازمانی است. معمولاً در این گونه فروش ها ، فروشنده توسط متخصصان فنی و مالی حمایت می شود.
۱-۳- فروشنده مصرفی
شامل فروش به مصرف کننده و متقاعد کردن وی به خرید است. فروش محصولات فیزیکی شخصی نظیر ماشین بیمه ، شیشه دو جداره و … از جمله این محصولات هستند.
فروشنده خط مقدم :
۲-۱- فروشنده فنی
در مواقعی که یک محصول از نظر فنی پیچیده بوده و نیازمند مذاکره می باشد ، فروشنده معمولاً توسط متخصصان محصول و مالی شرکت حمایت می شود. این افراد برای ارائه توضیحات کامل و ارائه اطلاعات مفصل فنی به مشتری با مشتری مذاکره می کنند. بنابر این گاه یک تیم فروش به جای فروشنده به فرآیند فروش فروش کمک می کنند.
۲-۲- کاسب ( معامله گر ) Merchandiser
این فروشندگان برای فروش به خرده فروشان آموزش می بینند. سفارش ممکن است توسط مذاکره افراد ارشد دو سازمان مشخص شده باشد. اما فروش به افراد توسط فرد معامله گر پشتیبانی شود. این افراد معمولاً به ارائه مشاوره در زمینه نحوه طراحی و اجرای راهبرد های ترفیعی فروش و تماس دائم و مستمر با مدیران این فروشگاه ها می پردازند.
ب- خلق کننده سفارش
فروشنده مبلغ :
در برخی صنایع نظیر دارو سازی ، تصمیم گیرنده نهایی مصرف کننده نیست. بلکه افراد مطلع و موافق نظیر پزشکان نوع خرید مصرف کننده را مشخص می کنند. در این صنایع برای متقاعد کردن افراد مطلع و صاحب نفوذ به توصیه یک کالا ، فروشنده تلاش می کند. بنابر این در این نوع صنایع – نظیر ساختمان سازی که معمار و طراح ساختمان – نقش مهمی در فرآیند خرید مصرف کننده دارند ، فروشنده تلاش خود را بر متقاعد کردن آنها برای خرید یا توصیه به مصرف کننده قرار می دهد.
ج – سفارش دهنده
سفارش دهنده داخلی
این فروشنده همکار خرده فروشی است. در این روش خریدار آزاد است هر کالایی را که می خواهد بدون دخالت فروشنده انتخاب کند و در نهایت ، خرید را حساب کرده و کالا را تحویل دهد. روش دیگر دریافت سفارش از طریق تلفن می باشد.
سفارش دهنده خارجی
بر خلاف فروشنده داخلی ، این روش مشتری فروشنده مشتری را ملاقات می کند اما تنها مطابق درخواست وی عمل می کند. به جای اینکه مشتری را متقاعد کند تا کالایی را بخرد. بر خلاف فروشنده توزیع کننده ، در این روش فروشنده فعالیتی در جهت توزیع کالا انجام نمی دهد.
سفارش دهنده توزیع کننده
مهمترین وظیفه فروشنده توزیع محصولات است. مثلاً در انگلیس روزنامه ، مجله و شیر به صورت خانه به خانه توزیع می شود. تلاش کمی نیز برای افزایش میزان سفارش توسط این فروشنده ها صورت می گیرد زیرا تأثیر چندانی بر میزان سفارش ندارد.
موضوع: نیروی فروش چیست؟
مطالب مرتبط:
بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی(Network Marketing or Multi-Level Marketing) چیست؟
51 نوع استراتژی بازاریابی
آیا شما شرایط بازاریابی در بازار جهانی را دارید؟
با این 5 ترفند سریعتر و هوشمندانه تر بفروشید
درباره بازاریابی ابری(Cloud Marketing) بدانید.
جایگاه بازاریابی در فروش کسب وکار