نحوه بازاریابی شرکت مارلبرو
رقبای MARLBORO
رقبای اصلی مارلبرو عبارت بودند از :
برند Mild Seven از دخانیات ژاپن
Winston و Camel از J. Reynolds
استراتژی های آمیخته بازاریابی مارلبرو
نقش محصول در آمیخته بازاریابی مارلبرو
مارلبرو برندی بود که بوسیله فیلیپ موریس به خوبی تثبیت شده بود :
Fresh Line شامل سیگارهای طعم دار
Gold line شامل سیگارهای سبک
Flavor Line سیگارهای اصلی طعم دار و خط قرمز
Silver بسیار سبک
Blacks نسخه ای جسورانه از سیگارهای معمول
Edge ترکیبی شیرین تر و خفیف تر
Southern Cut خوشمزه و آسمانی
۲۷
Heatsticks
فیلیپ موریس در سال ۲۰۱۴ این محصول را به کشورهایی همچون ژاپن و ایتالیا معرفی کرد. در سال ۲۰۰۶ فیلیپ موریس بین المللی محصول جدیدی که بعداً با نام برند Rooftop فروخته شد، در کانادا راه اندازی نمود.
نقش مکان در آمیخته بازاریابی مارلبرو
برای محصولاتی مثل سیگار توزیع نقش حیاتی دارد. مارلبرو کانال توزیع بسیار گسترده ای در بیش از ۱۰۰ کشور دارد. شبکه توزیع مارلبرو دارای تعداد زیادی نماینده فروش به منظور دستیابی به فضای رقابتی مفید است. با وجود این شبکه توزیع، محصولات برند مارلبرو در هر فروشگاهی به سادگی در دسترس هستند.
نقش قیمت گذاری در آمیخته بازاریابی مارلبرو
برند مارلبرو یکی از محبوب ترین برندهای صنعت سیگار است و مشتریان آن وفاداری خاصی نسبت به این برند دارند، حتی اگر کمی گرانتر از محصولات مشابه باشد . در استراتژی قیمت گذاری مارلبرو محصولات گرانتر مربوط به مشتریان وفادارتر و محصولات با قیمت متوسط به عنوان جذب کننده سهم بازار استفاده می گردد.
محصولات مربوط به دخانیات به طور متوسط دارای طول عمر نزدیک به ۸ ماه هستند و لذا مارلبرو در این راستا دو اقدام انجام می دهد : سیستم توزیع سریع و سیستم تخفیف قیمت برای محصولات با تاریخ انقضاء نزدیک تر.
نقش ترفیعات در آمیخته بازاریابی مارلبرو
مارلبرو در فعالیت های ترفیعاتی خود بر این باور است که بایستی بر یک کمپین موفق بر روی محصول تمرکز نماید. به عنوان مثال هنگامی که مارلبرو تصمیم به تغییر استراتژی خود مبنی بر تمرکز بر بازار مردانه گرفت، از تصاویر مردانه برای در اختیار گرفتن سهم این بازار استفاده کرد، مثل تصاویر کاپیتان دریا، کارگران ساختمانی و مواردی از این دست. شاید بهترین نمونه تأثیر این کمپین ها استفاده از تصویر مرد کابویی بود که باعث شد سهم کمتر از ۱% این برند را تا چهارمین برند فروشنده در صنعت سیگار ارتقاء دهد.
این برند در برنامه های ترفیعاتی خود به تنوع فکر می کند، مثلاً در فروشگاه ها فعالیت های تبلیغاتی آن شامل قیمت گذاری ویژه با تخفیف است. این برند همچنین حامی مالی مسابقات فرمول یک در سال ۱۹۷۲ بود. در سال ۱۹۷۴ حامی تیم مک لارن (McLaren) و در سال ۱۹۹۷ حامی مالی فِراری (Ferrari) بود.
نکته بازاریابی
مارلبرو نشان می دهد در صنعتی که نمی توان تبلیغات سایر صنایع را داشت و مداوم از سوی متخصصین سلامت مورد حمله قرار می گیرند چگونه با استراتژی بازاریابی مناسب می توان پایداری در کسب وکار را تضمین نمود.
موضوع: نحوه بازاریابی شرکت مارلبرو
برگرفته از: Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
مواردی که باید درباره بازاریابی و فروش یاد بگیرید
درباره چارچوب بازاریابی بدانید
بازاریابی مستقیم چیست؟
مدیریت بازاریابی راهنمایی برای بازاریابی
درباره بازاریابی ابری(Cloud Marketing) بدانید.