مفهوم بازاریابی چیست ؟
مفهوم بازاریابی چیست ؟
براساس مفهوم بازاریابى راه حل رسیدن به اهداف سازمانى این است که براى کامل و یکپارچه کردن فعالیت هاى بازاریابى به منظور تشخیص و تأمین نیازها و خواسته هاى بازارهاى هدف ، از رقبا بهتر و مؤثرتر عمل کنیم. مفهوم بازاریابى به صورت هاى مختلفى بیان شده است.
مقاله پیشنهادی : تاریخچه بازاریابی چیست ؟
اشکال متفاوت مفهوم بازاریابی
- ” تأمین نیازها به صورت سودآور “
- ” خواسته ها را دریابید و به آن ها پاسخ دهید “
- ” به جاى عرضه ى کالا به مشترى محبت بدهید “
- ” مطابق میل شماست . ” ( برگر کینگ )
- ” شما خود همه کاره اید . ” ( یونایتد ایرلاینز )
- ” اولویت با مردم است . ” ( بریتیش ایر ویز )
- ” همگى در سودآورى شریک هستیم . ” ( میلیکن )
پروفسور تئودور لویت از هاروارد بین مفاهیم فروش و بازاریابى تفاوت قائل شده است . توجه کنید :
فروشندگى به نیاز فروشنده توجه دارد ، در حالى که توجه بازاریابى به نیازهاى خریدار معطوف است. فروشندگى درگیر نیاز فروشنده در مورد تبدیل کالا به پول نقد است ، در حالى که موضوع بازاریابى تأمین نیازهاى مشترى است ؛ آن هم با کالایى که عرضه مى کند ، همراه با مراحل مختلف ایجاد ، ارائه و مصرف آن.
چهار اصل مفهوم بازاریابی
مفهوم بازاریابى بر چهار اصل استوار است. این چهار اصل عبارتند از :
- بازار هدف ،
- نیازهاى مشترى ،
- بازاریابى یکپارچه و
- سودآورى .
مفهوم فروشندگى از درون به بیرون مى نگرد. بدین ترتیب که از کارخانه شروع مى شود ؛ به محصولات فعلى شرکت توجه دارد و براى انجام فروش سودآور ، به فروشندگى و تبلیغات گسترده اى نیازمند است.
برعکس ، مفهوم بازاریابى نگاهى از بیرون به درون دارد. این مفهوم از یک بازار کاملاً تعریف شده آغاز مى شود ؛ به نیازهاى مشترى توجه مى کند ؛ تمام فعالیت هایى را که بر مشتریان تأثیر مى گذارد ، یکپارچه مى سازد و با تأمین رضایت آنان ، سود مى آفریند.
موضوع : مفهوم بازاریابی چیست ؟
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط:
استفاده از بازاریابی سنتی و آنلاین به صورت هم زمان
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی