موضوعی كه در مورد لباس مردانه و لوازم آن قابل توجه است عبارتست از اين كه تحولات اين بخش نمی تواند به ميزان تحولاتی باشد كه در بخش لباس زنان رخ ميدهد؛ و برخی اوقات هنگامی كه يك طراح مد لباس مردانه ريسك بزرگی ميكند و طرحی نو را در ابعاد وسيع به ميان می آورد، ممكن است از سوی مردان جهان كه به لباسهای فعلي خود خو گرفتهاند، چندان مورد استقبال قرار نگيرد. البته هميشه مردان شگفتآوری هستند كه همواره به دنبال آخرين مدها باشند، ولی حقيقت اين است كه بيشتر مردان به زحمت به يك سبك جديد روی خوش نشان ميدهند و حاضر می شوند از آن استفاده كنند.
و اینجاست كه ... كیف مردانه به میدان میآید. ممكن است برخی تصور كنند كه كیف مردانه یك شیء تزیینی است كه لازم است همهی مردان یكی داشته باشند البته در خانه و در كمد جا لباسی. ولی برخی دیگر به هر اتاقی كه وارد میشوند آن را به سختی در دست دارند. فرقی نمیكند كه شما از كدام یك از این دو دسته باشید. ما برآنیم كه به یك حقیقت آشكار اشاره كنیم و آن این است كه: كیف مردانه رسما مورد پذیرش عموم قرار گرفته و شما لاجرم باید آن را بپذیرید.
طراحان سراسر جهان به سختی كوشیدهاند تا ابزاری را برای مردان فراهم كنند كه چیزی فراتر از یك كیف اسناد یا یك چمدان كوچك باشد. ولی جالب اینجاست كه این ابزار با هر تركیب و شكلی به طرز شگفتآوری مورد پذیرش مردان جامعه قرار گرفته است. البته این سخن به معنای آن نیست كه مردان نیز چون زنان میخواهند كیفی بر دوش داشته باشند. همه میدانند كه كیف مردانه كاملا چیز دیگری است.
مفهوم كیف مردانه به سادگی قابل فهم است. چیزی كوچكتر از یك كیف اسناد است كه برای راحتی قابلیت آویخته شدن بر دوش را دارد ولی نه به گونهای كه كیفهای زنانه را بر دوش میاندازند. كیف مردانه به مراتب از نمونهی زنانهی خود كاربردیتر بوده و طراحی مردانهای دارد. همچنین مانع از آن میشود كه شما همچون دیوانهای به نظر برسید كه كیف پول و دسته كلید و تلفن همراهش از جیبهایش آویزان است. (و واقعا .... یك مرد چه چیز مهم دیگری ممكن است همراه خود داشته باشد؟)
كیف مردانه نیز میتواند تابع مد بوده و برای مردان بسیار مناسب است كه براساس نیاز روزانه آن را تغییر دهند. همراه داشتن چنین كیفی برای مردان در هر كجا كه باشند ضروری است. این وسیلهی مردانه قریب به صد سال پیش نخستین بار در قالب كیف اسناد عرضه شد تا وكلا بتوانند اسنادی را كه بر روی آنها كار میكردند با خود از خانه به دفتر كار و بالعكس ببرند. در گذر زمان، این كیفهای اسناد از ابزاری كه تنها در اختیار وكیلان قرار داشت به وسیلهای تبدیل شد كه همهی مردان در مسیر رفت و بازگشت بین خانه و محل كار به همراه داشتند.
با گذشت سالها اهمیت پیروی از مد روزافزون شد و طراحان مد لباسهای مردانه دریافتند كه مردان الزاما باید این وسیله را به همراه داشته باشند وبه این ترتیب كیف مردانه نیز وارد دنیای مد شد. طراحان آن را به عنوان ابزاری كاربردی كه اندكی از كیفهای حجیم اسناد كوچكتر بوده و مردان وسایل مهم مورد نیاز خود را به كمك آن حمل میكنند، به همه شناساندند. در ابتدا كیف مردانه نمونهای از همان كیفهای اسناد محسوب میشد كه اندكی كوچكتر شده و تنها دو نمونهی چرمی مشكی و قهوهای آن در دسترس قرار داشت. سپس طراحان شروع به طراحی الگوها، رنگها و زمینههای متنوعی ( مانند نمونههای “فندی”) از آن نمودند.
همچون زنان كه كیفهای زنانهی فصل مختص به خود را دارند، كیف مردانه نیز به ابزاری مختص مردان بدل شده است. این وسیله به شیوهی جدیدی بدل شده كه مردان به واسطهی آن بدون آن كه به ابزارهای متعددی متوسل شوند، سبك پوشش شخصی منحصر به فرد خود را به نمایش میگذارند.
5. (Diesel) ديزل 190 تا 300 دلار
یك نمای اسپرت برای یك مرد جوان اسپرت پوش. “دیزل” كیف مردانه را برای بازارهای هدف خود كاملا از نو طراحی كرده است. این شركت با قرار دادن پیچهایی اسپرت بر روی نیمرخهای تاریك همچون صورتكها و اجزاء متقاطع، مجموعههایی را بوجود آورده كه در استفاده از رنگهای روشن و تیره راه افراط را پیمودهاند و با آمیختن رنگهای سنتی چرم و افزودن عبارتهایی چون “برای زندگی موفق” به عنوان شناسهی خود كیفهای مردانهی خود را برای مشتریان متمایز كرده است. این شركت محصولات خود را با افزودن جیبهای فراوان مناسب حال جوانان زودرنج و كج خلق درآورده و با توجه به جزییات نشان داده كه به آنچه یك مرد از كیف همراه خود میخواهد اهمیت میدهد.
4. (Fendi) فندی 750 تا 2000 دلار
فندی با استفاده از رنگهای جورواجور البته متناسب با فصل همچون هنرمندی كه شیوهی جدیدی را در خلق آثار هنری خود در پیش گرفته، مفهوم جدیدی از كیف مردانه را به میان آورد و رنگهای شاد را به بخش مقبول لوازم همراه یك مرد تبدیل نمود. این شركت با حفظ كلیهی ویژگیهای مردانه در طراحیهایی با زمینهای از بافت تنباكویی توفانی در تولید لوازم مردانه به وجود آورد. شكلهای صاف و صیقلی با رنگهای متنوع و شاد و طرحهای اسپرتی كه فصل به فصل نو میشوند در هیچ مردی تردید باقی نمیگذارد كه یكی از كیفهای فندی را در دست داشته باشد.
3. (Prada) پارادا 620 تا 2450 دلار
پارادا با انقلابی كه در طراحی كیفهای مردانه به وجود آورد همه را حیرت زده نمود. آنها ایدهی تولید كیف مردانه را به درستی دریافت كرده و آن را دنبال نمودهاند. آنها با تركیبی از طراحیهای بسیار باشكوه و امكاناتی كه غالبا از جنس نایلون بوده و نظم و ترتیب خاصی در قرار گرفتن آنها مشاهده نمیشود، جلوهی جدیدی به كیف مردانه دادهاند. مدلهای آنها از نمونههای فانتزی و ناب تا برخی تركیبهای خشن و یا حتی نقشهای گلدار، تصاویر ساحل و نقش درختان گرمسیری را دربرمیگیرد. در واقع آنها در مجموعهی خود از هرچیز نمونهای را فراهم آوردهاند تا بتوانند خرسندی هر مردی را با هر سلیقه حاصل كنند. چه آنهایی كه مدلهای صاف و صیقلی را میپسندند، چه آن دسته كه از طرحهای سادهی نامه رسانی خوششان میآید و چه آنهایی كه مدلهای صلیبی را ترجیح میدهند. اگر شما مردی هستید كه به دنبال یك كیف مردانه میگردد كه ممتاز بوده و هنگامی كه آن را در دست میگیرید سرها به سوی شما بچرخد، پس تلاش خود را با خرید یك كیف پارادا آغاز كنید.
2. (Bottega Veneta) بوتگا ونتا 2450 تا 3780 دلار
بوتگا ونتا كه پیشتر با لوازم چرمی با طرح بافته شده برای مشتریان شناخته شده بود، لوازم مردانه را نیز با همین سبك سنتی خود به میان آورده و كیف مردانه را با همان بافت نوارهای چرمی به بازار عرضه كرده است. این نشان تجاری با تولید همه چیز اعم از كیفهایی با بندهای بافته تا كیفهای حمل مدارك با همان قالب سنتی هرگز از فعالیت بازنایستاده و نا امید نشده است. با به دست گرفتن كیفی كه چند حباب و نوار به رنگ آبی روشن بر آن نقش بسته و زیر آن عبارت بوتگا ونتا نقش بسته هرگز از این كه آن را به شیوهای مردانه در دست گرفته و در حین راه رفتن به حركت در آورید، تردید نخواهید كرد.
1. (Valentino) ولنتينو 3750 تا 4525 دلار
طراح ایتالیایی ولنتینو گراوانی نخستین بار در سال 1962 با طراحیهای ظریف توری شكل، نیمرخهای زنانه و بخصوص سایهی قرمز باطراوتاش بازگشت دوبارهی خود را به طور جدی اعلام كرد. در این فصل به منظور جبران گذشته به سراغ تولید مردافزارها رفته و با رعایت همهی نشانههای جنس مذكر در كیفهای مردانهی مجموعهی استتارش این فرصت را بالاخره برای مردان فراهم آورده تا اندكی از نوآوریهای طراحی در كنار سبكهای سنتی كیفهایشان لذت ببرند. این كیفها به طرز سنتی از بالا باز نمیشوند بلكه به طرز ظریفی از بافت رنگهای استتاری درآمیخته با بافت پارچه و چرم ساخته شده و در نهایت با آرم همیشگی ولنتینو راكاستادز متمایز میشوند.
منبع : ایران لوکس