مدیریت مشتریان اصلی و کلیدی چگونه است؟
مدیریت مشتریان اصلی و کلیدی از جمله اساسی ترین مشاغل بازاریابی و فروش، بویژه در خدمات B2B است. وظیفه اصلی این مدیران ایجاد زمینه ای مناسب برای مدیریت روابط با مشتریان کلیدی جهت هر گونه خرید یا درخواست ایشان است. منظور از مشتریان کلیدی ۲۰ درصد از مشتریانی هستند که ۸۰ درصد سهم فروش را به خود اختصاص می دهند. این مدیران، بسته به نوع صنعت، می توانند از یک تا صد مشتری را در اختیار داشته باشند. اگر نوع محصول یا خدمت برای سطوح بالایی از تعامل مشتریان باشد تعداد این مشتریان کلیدی به طبع کمتر خواهد بود.
این شغل یکی از چالشی ترین شغل های بازاریابی و فروش است و مسئول مربوطه موظف است از راه های ارتباطی گوناگون با این مشتریان ارتباط برقرار نماید.
مسئولیت های مدیریت مشتریان اصلی و کلیدی :
توسعه روابط مبتنی بر اعتماد با مشتریان کلیدی
دستیابی به درکی کامل از نیازها و احتیاجات مشتریان کلیدی
گسترش روابط با این مشتریان و ارائه راه حل های مستمر در جهت افزایش ماندگاری ایشان
حفط و توسعه روابط میان این مشتریان و تیم های داخلی سازمان
تنظیم و ارائه گزارش های منظم از پیشرفت روابط و پیش بینی و ارائه راه حل های هوشمندانه در حفظ این روابط
مهارتها :
مهارتهای ارتباطی قوی
تسلط بر Ms. Office به منظور ارائه های سازمانی و برون سازمانی
توانایی ارائه های فنی و تکنیکی محصول
توانایی کار تیمی
آشنایی با اصول مذاکره و چانه زنی
آشنایی با فرآیندهای فروش حضوری
تحصیلات :
معمولاً این مدیران فارغ التحصیل رشته های مدیریت بازرگانی در مقاطع لیسانس یا فوق لیسانس هستند. اما با توجه به نوع صنعت و یا بازار می توانند در رشته های مهندسی نیز تحصیل کرده باشند.
موضوع: مدیریت مشتریان اصلی و کلیدی چگونه است؟
برگرفته از: مارکتینگ ایران تلنت
مطالب مرتبط:
ابزارهای فناوری برای مدیریت روابط مشتری
۱۰ مهارت مدیریت روابط برای ارتقای سطح کار و تجارت
۴ دلیل برای اینکه اطلاعات مشتری را مدیریت کنید
۱۵ راه عالی برای حفظ مشتری که باید بدانید
مدیریت اختلاف با همکاران