ماتل راز سالی 6 میلیارد دلار عروسک فروختن!

ماتل راز سالی 6 میلیارد دلار عروسک فروختن!
در دنیای اسباببازیها برندهای مشهوری وجود دارند که اکثرا با یکی از اسباببازیهای خود که بیشتر نیز عروسکهای معروف هستند، شناخته میشوند و شاید کمتر کسی با نام اصلی این برندها آشنا باشد، در این میان یکی از عروسکهای محبوب و دوستداشتنی برای بسیاری از کودکان امروزی، عروسکهای باربی است که با پیشرفت روزافزون فناوری، انیمیشنهای آنها نیز ساخته شده است؛ جالب است بدانید که کمپانی تولیدکننده این عروسکهای معروف و دوستداشتنی، ماتل (Mattel) نام دارد که در سال 1945 تأسیس شده و هماکنون علاوه بر عروسکهای باربی، حجم متنوعی از برندهای اسباببازی مختلف را تولید میکند و در صدر موفقترین نامهای تجاری در حیطه کاری خود قرار دارد و با شرکتهای بزرگی مانند هازبرو، لگو و … برابری میکند، جالب است بدانید که درآمد سالانه کمپانی ماتل به بیش از 6 میلیارد دلار رسیده و این مبلغ نیز به خوبی جایگاه این برند را در دنیای اسباببازی نشان میدهد.
- ماتل بازارهای جهانی را هدف قرار داده است
با توجه به اینکه در هر سه ثانیه یک عروسک باربی در جهان فروخته میشود، میتوان دقیقا به این موضوع پی برد که بازاریابی برندی مانند ماتل در سطح بینالمللی اتفاق میافتد و این برند، قوانین بازاریابی خود را در سطح جهانی پیاده میکند؛ به این معنا که با تولید هر اسباببازی جدید، شبکههای مختلف تلویزیونی در سراسر جهان، کمپینهای تبلیغاتی مربوط به اسباببازی مذکور را پخش میکنند؛ ضمن اینکه سایر کمپینهای بازاریابی این برند در فضای مجازی نیز به صورت گستردهای مخاطبان جهانی این نام تجاری را با خود همراه میکنند. فعالیتهای بازاریابی برند ماتل در مقیاس جهانی به اندازهای است که بیش از 80درصد از محصولات این شرکت به مخاطبان جهانی ارائه میشوند و شاید تنها چیزی کمتر از 20درصد از محصولات تولید شده این شرکت باشند که در کشورهایی خاص و برای مخاطبانی خاص به نمایش درمیآیند؛ بر این اساس باید گفت که برند ماتل به خوبی بازار دنیا را شناخته و علایق و سلیقههای کودکان جهان را با توجه به تفاوتهای فرهنگی آنها در نظر داشته و محصولاتی مطابق با نیازهای بازارهای جهانی ارائه میکند.
با توجه به اینکه محصولات برند ماتل برای کودکان طراحی شدهاند، این نکته به خودی خود میتواند یک اصل مهم بازاریابی را برای این برند در پی داشته باشد، چراکه نزدیکترین افراد به کودکان، والدین آنها هستند و با تأکید بر رابطه عاطفیای که بین والدین و فرزندان وجود دارد، میتوان یک بازاریابی درست و دقیق را انجام داد. در همین راستا نیز کمپینهای تبلیغاتی برند ماتل به گونهای طراحی شدهاند که با استفاده از رابطه عاطفی پدر و مادر با کودکانشان، روند هدیه دادن آنها را کنترل میکنند؛ به این معنا که از طریق نشان دادن علاقه کودکان به اسباببازیهای مورد نظر، والدین آنها را به سوی هدیهدادن این اسباببازیها ترغیب میکنند. نشان دادن خوشحالی کودکان مختلف در رابطه با اسباببازیهای این برند، در نهایت والدین آنها را به صورت ناخودآگاه به سوی خرید محصولات مذکور ترغیب میکند.
- انتخاب درست دایره مخاطبان
یکی از مراحل ضروری و مهم در هر برنامه تبلیغاتی، انتخاب مخاطب است، به این معنا که تبلیغ مورد نظر در نهایت باید روی چه افرادی تأثیر بگذارد، تیم بازاریابی ماتل نیز به خوبی بر این نکته واقف بوده و مخاطبان خود را بهدرستی انتخاب کرده است. در وهله اول شاید اینطور به نظر برسد که مخاطبان اصلی این برند، کودکان هستند، اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که در نهایت آن کسی که برای کودک اسباب بازی را میخرد، والدین و بزرگترهای وی هستند و بر این اساس، در طراحی یک برنامه تبلیغاتی، بهتر است که در درجه اول والدین آنها را مد نظر قرار داد. برند ماتل مخاطبان اولیه خود را مادران بین 25 تا 45 سال در نظر گرفته و پدر، پدربزرگ و مادربزرگ نیز در درجه دوم قرار دارند. در واقع این برند با انجام مطالعات گسترده اجتماعی به این نتیجه رسیده که نقش مادرها به عنوان تصمیمگیرنده نهایی در انتخاب اسباببازی بیشتر بوده و پدرها نیز در درجه دوم قرار دارند. همچنین این برند از نقش پدر بزرگ و مادر بزرگ نیز غافل نشده است، چراکه این افراد نیز با توجه به علاقهای که به نوههای خود دارند، اسباببازیها را به عنوان یکی از هدایای انتخابی خود به آنها در نظر میگیرند.
عروسکهای باربی برند ماتل جزء مهمترین محصولات این برند هستند که تقریبا در تمام نقاط جهان شناخته شده بوده و کودکان زیادی به آنها علاقه دارند، بر همین اساس نیز برند ماتل روی این محصول خاص خود تأکید بیشتری نشان داده است؛ باید گفت این برند به خوبی متوجه جایگاه عروسکهای باربی در سطح بینالمللی شده است و بنابراین با هدف نزدیککردن این عروسکها به فرهنگهای مختلف جوامع، در ساختار آنها تغییراتی را به وجود آورده است. این نکته غیرقابلانکار است که یک اسباببازی باید با فرهنگ کودکی که آن را به کار میبرد، حداقل در شکل ظاهری، تا حدی همخوانی داشته باشد، بنابراین برند ماتل در یکی از جدیدترین ویدئوهای تبلیغاتی خود با عنوان «چه کسی باربی است؟» یک انیمیشن جالب از گروه مختلف عروسکهای باربی را نشان میدهد که هر یک خصوصیات متفاوتی دارند و به رنگها و پوششهای گوناگونی عرضه میشوند. هشت رنگ پوست مختلف، 18 رنگ چشم، 23 رنگ مو و … از جمله تفاوتهای آشکاری است که نشاندهنده نزدیکشدن تقریبی این اسباببازی به فرهنگهای جهانی است.
موضوع : ماتل راز سالی 6 میلیارد دلار عروسک فروختن!