فروش تلفنی و بازاریابی تلفنی
فروش تلفنی و بازاریابی تلفنی
مقاله پیشنهادی : بازاریابی و فروش کنارهم
در سال های اخیر ، صنعت فروش تلفنی (telesales) و بازاریابی تلفنی (telemarketing) شهرت نسبتاً بدی به دست آورده اند. بسیاری از مردم از تماسهای گاه و بی گاه فروشندگان تلفنی و یا بازاریابان تلفنی متنفر هستند. این امر به خاطر بکار گیری استفاده از تکنیک های فروش سطح پایین و تهاجمی توسط مدیران بازاریابی و فروش است.
با این حال، زمانی که عملیات فروش تلفنی به صورت درست، و کارآمد بکار گرفته شوند، می تواند برای هر کسب و کاری سودآور باشد. استفاده از تکنیک های اصولی و حرفه ای در این زمینه همچنین منجر به افزایش درآمد و پورسانت فروش تیم های فروش خواهد شد.
نکته بازاریابی
بر خلاف آنچه در تصور صاحبان کسب و کار وجود دارد ، بازاریابی و فروش تلفنی در هر دو حوزه B2B و B2C قابل استفاده است. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها در ایران معتقدند که در حوزه B2B فقط بایستی از روش های حضوری استفاده کنند. در حالی که بکار گیری حرفه ای تکنیک های بازاریابی و فروش تلفنی می تواند به بسیاری از این شرکت ها کمک نماید.
تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی در چیست ؟
بسیار مهم است که تفاوت میان بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی را بدانیم . در گذشته ، این دو اصطلاح قابل تعویض بودند. با این حال، در دنیای امروز ، متخصصان بازاریابی بین فروش تلفنی و بازاریابی تلفنی تفاوت قائل هستند. امروزه موضوع فروش تلفنی کاملاً مرتبط با واحد فروش بوده و تنها برای فروش و تا اندازه ای بحث پژوهش های بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که بازاریابی تلفنی به طور کامل بر شناسایی و جذب بازارها متمرکز است.
Telemarketing عمدتاً تکنیک هایی برای ایجاد علاقه در مشتریان به یک محصول و یا خدمت را مورد استفاده قرار می دهد. در واقع تله مارکتینگ ابزاری برای کشف فرصت ها در بازار است. در حقیقت ، فروش تلفنی بخشی از تجارت تلفنی است که مستقیماً با فروش کالا یا خدمت مرتبط است.
مقاله پیشنهادی : فروش تلفنی
مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت در بازاریابی و فروش تلفنی
اما مهارتهای مورد نیاز در بازاریابی و فروش تلفنی کدامند ؟ برای کار در بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی ، هیچ مدرک تحصیلی خاصی نیاز نیست. با این حال، برای موفقیت در بازاریابی و فروش تلفنی بایستی مهارتهای زیر را در نظر بگیرید :
- مهارتهای ارتباطی بسیار حرفه ای و عالی
- پر انرژی
- دارای رفتار حرفه ای و دوستانه
- توانایی بالا در شنود موثر
- خلاقیت بالا در مواجه با چالش های بازاریابی و فروش
مقالات بازاریابی پیشنهادی : موفقیت در بازاریابی تلفنی با بکارگیری نکات و تکنیک های مختلف
چه سازمانهایی به تیم بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی نیاز دارند ؟
کمپین های فروش تلفنی (telesales) و بازاریابی تلفنی (telemarketing) برای فروش انواع کالاها و برقراری ارتباط با انواع مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند. شما ممکن است بسته های تلفن همراه و یا خدمات مربوط به انرژی را به فروش رسانید یا ممکن است تحقیقات بازار را برای یک شرکت انجام دهید. بسیاری از موسسات خیریه و یا موسسات خدمات آموزشی از تکنیک های طلایی بازاریابی و فروش تلفنی استفاده می کنند.
نکته بازاریابی
فرقی نمی کند در چه صنعتی فعالیت می کنید یا مشتریان شما چه رفتار خریدی دارند ، شما به راحتی می توانید رفتار خریداران در صنایع مختلف را با بکار گیری روش های اصولی در بازاریابی تلفنی تغییر دهید.
وظایف فروشنده تلفنی و بازاریاب تلفنی
اما نکته مهم این است که یک فروشنده تلفنی یا یک بازاریابی تلفنی چه شرح وظایفی دارند. مسئولیت های فردی ممکن است بسته به نوع بازاریابی یا فروش تلفنی کمی متفاوت باشد. با این حال ، ♦اکثر کسب و کارها ترکیبی از تماس سرد ( یعنی بازاریابی و فروش محصولات به مشتریانی که انتظار تماس شما را ندارند.) و تماس گرم ( یعنی بازاریابی و فروش پایگاه داده ای از مشتریان که قبلاً ثبت شده اند.) استفاده می کنند.♦
اغلب این افراد ملزم به استفاده از یک چارچوب مشخص در محدوده فروش خود هستند. این افراد موظف اند با یک پایگاه داده مشخص تماس بگیرند. گاهی ممکن است متخصصان بازاریابی تلفنی یا فروش تلفنی از مشتریان موجود برای دریافت اطلاعات مشتریان جدید استفاده کنند. گاهی اوقات فروشندگان یا بازاریابان تلفنی موظف هستند که در مورد بررسی رضایت خرید مشتریان اطلاعاتی را جمع آوری نمایند.
نکته بازاریابی
فروش و بازاریابی تلفنی می تواند نسبتاً تکراری و یکنواخت باشد. با این حال ، این کار برای افراد با انرژی بالا و جاه طلب می تواند لذت بخش و چالش برانگیز باشد.
موضوع : فروش تلفنی و بازاریابی تلفنی
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مقالات بازاریابی پیشنهادی : تماس سرد و بازاریابی تلفنی چه تفاوتی دارد؟