
نیازهای اصلی و اساسی انسان
واقعیت این است که همیشه کالاها و خدماتی وجود دارند که پس از ورود به بازار دارای عمر کوتاهی هستند و پس از مدتی جای خود را با کالاها و خدمات جدید عوض میکنند. این کالاها و خدمات با توجه به شرایط موجود در زمان خود ایجاد میشوند و لزوماً نمیتوانند برای همیشه به همان شکل ثابت دارای تقاضا باشند. این محصولات حتی ممکن است در دورهی کوتاه عمر خود فروش زیادی ایجاد کنند و نیاز افراد زیادی را نیز برطرف نمایند.
در قرن بیستویکم سرعت تغییرات جهان و رشد دانش بهشدت افزایش یافته است. اکنون در هر سال شغلهای بسیار زیادی از بین میرود و از طرف دیگر، مشاغل فراوانی به وجود میآید. افرادی که همراه با تغییرات جهان، خودشان نیز تغییر میکنند، برندگان این بازی هستند و هیچگاه از زندگی جا نمی مانند!
شما برای اینکه کسبوکاری دائمی داشته باشید، باید محصولات و خدماتی را بسازید و بفروشید که جزء نیازهای همیشگی و اساسی مردم باشد و با توجه به تغییر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، بتوانید آنها را با شکل جدید تقاضای مردم مطابقت دهید. اگر میخواهید یک کسبوکار همیشگی و درازمدت داشته باشید، باید نیازهای اصلی مردم را بهدرستی بشناسید و از تغییر شکل آنها بهخوبی آگاه باشید.
نکته بسیار مهم: نیاز مردم هیچگاه از بین نمیرود، بلکه تنها شکل آن تغییر میکند.
نیازهای اصلی و اساسی انسان شامل خوراک، پوشاک، مسکن، حملونقل، ارتباطات، بهداشت و دارو، رفاه و… است. همهی افراد این نیازهای مهم را دارند، اما شکل آنها در طول زمان تغییر میکند. هر کسبوکاری برای رسیدن به موفقیت باید هوشمندانه عمل کند تا شکل این نیازها را بهخوبی درک کرده و آنها را تأمین نماید.
مثال ۱: خوراک و مواد غذایی
در سالیان دور نوع خوراک و نحوهی پخت و نگهداری مواد غذایی بسیار متفاوت از این زمان بود. اکنون مردم برای نگهداری مواد غذایی از یخچال و فریزر و برای پخت غذا از اجاقگاز استفاده میکنند. قبل از لولهکشی گاز به منازل، شرکتها و مشاغلی بودند که کپسولهای گاز را در شهرها توزیع میکردند، اما حالا مشاغل دیگری وجود دارند که به توزیع گاز شهری از طریق لولههای گاز اشتغال دارند.
امروزه بسیاری از مواد غذایی بهصورت آماده و بستهبندیشده مثل کنسروها در اختیار مردم قرار میگیرد. دهها هزار شغل جدید ایجاد شده تا این شکل از نیاز مردم را برطرف نماید، ازجمله شرکتهای تولیدکننده، کارکنان شرکتها، بازاریابها، رانندهها، فروشگاهها و… . در این میان افراد آگاه توانستند با ایجاد کسبوکارهای جدید هم خودشان به ثروت خوبی دست یابند و هم تقاضای زیادی را جوابگو باشند.
مثال ۲: حملونقل
قبل از اختراع اتومبیل، مردم از اسب، شتر، درشکه و… برای حملونقل استفاده میکردند؛ بنابراین واضح است که در آن زمان مشاغل مربوط به خدمات و نگهداری این موارد رونق خوبی داشته است. بهروز نبودن و کهنهکاری اغلب افراد در این مشاغل باعث شد که بعد از اختراع اتومبیل، صدها هزار نفر در سراسر جهان بیکار شوند!
حالا با استفادهی زیاد از اتومبیل هم شرکتهای فراوانی با هزاران نفر نیروی کار در تمام جهان به ساخت اتومبیل مشغولاند و هم به مشاغلی مثل مکانیکی، صافکاری، باتریسازی و… نیاز است. در اینجا نیاز واقعی به حمل ونقل باقی مانده و تنها شکل آن تغییر کرده است.
مثال ۳: ارتباطات
دهها سال پیش مردم برای ارتباطات راه دور ابتدا از نامه و سپس از تلگراف استفاده میکردند. سالها بعد تلفن اختراع شد و با ایجاد مشاغل جدید فراوان، مشاغل قدیمی زیادی را از بین برد! حالا با وجود اختراعات جدید و پیدایش تکنولوژیهای پیشرفته، مردم در کنار تلفن، از لوازم ارتباطی قدرتمندی مثل تلفن همراه، اینترنت، ایمیل، رسانههای اجتماعی، اپلیکیشنهای ارتباطی و… بهره میبرند.
استفاده از تلفن همراه به حدی فراگیر شده که حتی کشورهای عقبمانده هم از آن استفاده میکنند و در برخی از کشورهای جهان ضریب نفوذ تلفن همراه بزرگتر از یک است، یعنی بهطور متوسط هرکس بیش از یک گوشی تلفن همراه دارد! در مورد خود تلفن همراه هم ابتدا گوشیهای ساده روانهی بازار گشت و سپس گوشیهای هوشمند و با امکانات فراوان عرضه گردید.
این تغییرات بزرگ باعث به وجود آمدن میلیونها شغل جدید گردید، اما مشاغل فراوان زیادی را نیز از بین برد! در اینجا نیز شرکتها و افراد بهروز و آگاه توانستند کسبوکار خود را باقی نگه دارند.
ساخت کسبوکار موفق
میتوان در هر زمینهای به هزاران مثال مختلف اشاره کرد که چگونه افراد هوشمند و توانمند با ساخت کسبوکارهای جدید برای خودشان ثروت آفریدند، برای عدهی فراوانی کارآفرینی و اشتغالزایی کردند و نیاز مردم زیادی را نیز برطرف نمودند.
نیازهای انسان هرگز تمامی ندارد و از بین نمیرود. برای اینکه کسبوکار موفقی (در ابعاد کوچک یا بزرگ) داشته باشید و از آن لذت ببرید، باید هدف داشته باشید، آگاه و بهروز باشید، دانش و اطلاعات خود را همیشه افزایش دهید، به تغییرات علم و تکنولوژی توجه نمایید، محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید، شرایط زمانه را در نظر بگیرید، به شکل و نوع نیازهای مردم دقت کنید، انگیزه و پشتکار داشته باشید و تلاش کنید تا کسبوکاری عالی بسازید که همیشه در حال رشد و پیشرفت باشد.