حتی برندهای بزرگ ساعتسازی غیرسوئیسی مانند تئودور و پانرای از شهر موطن خود نقلمکان کرده و خود را به سوئیس رساندهاند تا عبارت ساخت سوئیس ارزش محصولات آنها را دوچندان کند.
کشورهای اندکی میتوانند ادعای انحصار در تولید محصول خاصی را داشته باشند، هرچند که همین کشورها هم در بهترین وضعیت تولید تقریبا انحصاری دارند؛ بهعنوان مثال ایتالیا حاکم مسلم تولید خودروهای سوپراسپورت جهان است، ولی برندهای غیرایتالیایی بوگاتی، پورشه و استون مارتین و بسیاری دیگر ناقض صفت مطلقا انحصاری سوپراسپورتهای ایتالیایی هستند. اما چه کشور یا برندی حاضر به منازعه با صنعت ساعتسازی سوئیس است؟ مطلقا هیچ.
در اوایل زمانی که ژاپنیها ساعتهای الکترونیکی کوارتزی را معرفی کردند و برندهای ژاپنی نظیر سیکو، سیتیزن، کاسیو و غیره شمار بالایی از مکانیسمها را برای ساعتهای خود ساختند، عامهی مردم به دلیل قیمت ارزان ساعتهای الکترونیکی و کوارتزی برای خرید آنها هجوم بردند. اما از حدود بیست سال پیش تب ساعتهای کوارتزی خوابید و استفاده از ساعت های مچی مکانیکی محبوبیت پیشین خود را دوباره بازیافت. اغلب طبقهی متوسط به بالا علاقه بسیاری به ساعتهای مکانیکی سوئیسی پیدا کردهاند، مخصوصا ساعتهای گرانقیمت جواهرنشان و چندعملکردی برندهای برتر بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. تولیدکنندگان ساعتهای سوئیسی از نظر قیمت هم برای خریداران ثروتمند ساعتهای سطحبالا و هم برای مشتریان طبقهی متوسط ساعتهای مکانیکی دارند، بهعنوان مثال با 110 پوند میتوان مدل Sistem51 سواچ را تهیه کرد.
با این وجود در زمانهای که به خاطر پیشرفتهای فناوری، تولیداتی چون ماشین تحریر، تلویزیونهای آنالوگ و غیره در یک چشم بههم زدن از رده خارج شدهاند، صنعت ساعتسازی مکانیکی سوئیس معجزه کرده که توانسته در برابر توانایی محاسبهی دقیقتر و قیمتهای ارزانتر ساعتهای کوارتزی نه تنها دوام بیاورد، بلکه حتی بازار خود را توسعهی بیشتری دهد. مانند این است که علیرغم تواناییهای فوقالعاده بیشتر DVD، نوار کاست رواج بیشتری یابد.
همانطور که در قرن نوزدهم، ساعتهای جیبی تولید انبوه آمریکایی بازار را از دست ساعتسازی انگلستان بیرون کشید و بعد از آن نیز صنعت ساعت آمریکا و انگلستان با ترکیبی از عدم نوآوری، غرور و حماقت خود سهچهارم از بازار ساعت قرن بیستم را به ساعتسازی سوئیس واگذار کردند، در سالهای دههی 70 و 80 قرن بیستم، ساعتهای کوارتزی ارزانقیمت از ژاپن رسید و بازار ساعتهای مچی مکانیکی سوئیس را برای چند دهه از آن خود کرد. برندهای ساعت آمریکایی یا از بین رفتند یا مانند همیلتون توسط سوئیسیها خریداری شدند. اما کمپانی Swatch با ساعتهای کوارتزی، پلاستیکی و ارزانقیمت خود نهایت بهره را از بازار ساعتهای ژاپنی برد و سرمایهی وسیعی برای خود جمع کرد که خود یکی از عوامل رشد بازار ساعتهای مکانیکی سوئیس شد، چراکه حالا سواچ یک کمپانی هولدینگ ساعت شده بود و با سرمایهگذاری در برندهای کوچک و مستقل سوئیسی باعث شکوفایی و گسترش ساعتسازی سوئیس شد.