روانشناسی آرایش کردن : اسرار شگفت انگیز درباره آرایش

مطالعهی جدیدی که در ژورنال پرسپشن (Perception) درباره روانشناسی آرایش کردن منتشر شده، نشان میدهد که از نظر مردان، زنانی که آرایش میکنند باپرستیژتر هستند، در حالی که از نظر زنان، آن دسته از زنانی که آرایش میکنند، سلطهگر و همچنین بیبندوبارتر هستند.
این نتیجهگیری حاصل تلاشِ یک تیم از محققان به سرپرستی ویکتوریا آر. میلوا از دانشگاه استرلینگ اسکاتلند است. میلوا و همکاران وی دو آزمایش انجام دادند که در آن مقدار استانداردی از لوازم آرایشی را روی چهرهی زنان با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری به کار بردند. سپس از تعداد انگشت شماری از شرکتکنندگان مرد و زن خواستند که به چهرههای این زنان بر اساس میزان جذابیت، پرستیژ، و سلطهگر بودن، رای بدهند.
در اکثر موارد، زنان و مردان شرکتکننده در مورد سطح زیبایی و جذابیت زنان آرایش شده اتفاق نظر داشتند. اما در قضاوت دربارهی پرستیژ و سلطهگری نظر زنان و مردان متفاوت بود. میلوا و همکاراناش اینطور گزارش دادند که، “فقط زنان معتقد بودند که چهرهی دارای آرایش بالاترین حد سلطهگری را دارد. در حالی که تنها مردان معتقد بودند که زنان دارای آرایش پرستیژ بالاتری دارند.”
در مورد روانشناسی آرایش کردن محققان آزمایش دیگری را هدایت کردند برای بررسی اینکه “آیا برداشت زنان در مورد سلطهگری زنان دیگر از حسادت ناشی میشود یا نه.” جای تعجب نیست که نتایج نشان دادند که “زنان نسبت به زنان دیگری که آرایش میکنند حسادت دارند.” علاوه بر این، میلوا و همکاراناش دریافتند که زنان چهرهی آرایششدهی زنان دیگر را به عنوان نشانهای میدیدند از اینکه او از نظر مردان “جذابتر و بیقیدتر است.”
ممکن است زیبایی در چشم بیننده باشد، اما مطابق با یافتههای جدید میلوا و همکاراناش ریشهی فرضیاتی که ما درباره شخصیت یک زن میسازیم نیز همینطور است- دقیق باشد یا نباشد…
در یک مصاحبهی مطبوعاتی، میلوا اشاره کرد که یافتههای او به ویژه در حوزهی اشتغال قابل اجرا هستند. در مصاحبههای کاری، کم یا زیاد بودن آرایش ممکن است به نفع یا علیه خانمی استفاده شود که برای بر عهده گرفتن یک پست تحت بررسی است.
بنابراین خانمی که عمدتا با کارکنان زن برای یک موقعیت زیردست مصاحبه میکند، ممکن است بخواهد سایهی چشماش را کمرنگتر بزند. اما اگر کسی در پی ارتقاء است یا قرار است ظاهر او مورد تاییر قرار بگیرد، شاید یک رژ لب بنفش پررنگ و قدرتمند یا خط چشم کمی ضخیمتر بتواند تاثیر مثبت زیادی داشته باشد (به خصوص اگر مدیر استخدام یا رئیس یک مرد ظاهربین است، هر چند به احتمال زیاد اکثر خانمها، در حال حاضر این موضوع را یاد گرفتهاند).
البته، درمورد شخصیت یک زن (و میزان جذابیت او) چیزهای بسیار بیشتری از ظاهر وجود دارد. و این یک بد شانسی است که چگونه به نظر رسیدن زنان هنوز هم تاثیر زیادی بر سطح مهارت، تسلط، مطلوبیت، و حتی بی بندوباری که دیگران به آنها نسبت میدهند، دارد. اگر ما میخواهیم در بازار کار ماندگار شویم، قطعا تلاش و کوشش، مهارت واقعی، هوش، و تجربه ویژگیهای به مراتب مهمتری در مقایسه با چنین و چنان بودن ابرو و پرجلوه بودن برق لبمان هستند (امیدوارم که اکثر کارفرمایان در حال حاضر این موضوع را بدانند)، چیزهایی که باید برای پرورششان وقت صرف کنیم.
اما تا زمانی که ظاهر زنان تا این حد روی برداشت دیگران تاثیر دارد، بدون شک میتوانیم بگوییم که استفاده از یک کمی رژگونه به نفع خودتان، اصلا مایهی خجالت نیست. فقط به یاد داشته باشید که، چنانچه این مطالعه روشن میسازد، در مورد زمانی که باید آرایشتان را پاک کنید یا حداقل کمی آن را ملایمتر کنید، نیز آگاهی داشته باشید.
موضوع: روانشناسی آرایش کردن : اسرار شگفت انگیز درباره آرایش
مقالات مرتبط:
روانشناسی ارتباط چشمی و هرآنچه از آن باید بدانید
مدل پاها چه چیزی درباره شخصیت شما می گوید
کرم پودر مناسب پوست شما کدام است؟