گفتوگویی در مورد رازهای موفقیت اسنپ تاکسی
مدیریت مجموعه اسنپ بر عهده چه کسی است؟
شهرام شاهکار در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد فارغالتحصیل شد. او با بیش از ۱۰ سال تجربه مدیریت و توسعه کسبوکار بینالمللی در اروپا، شمال آمریکا و خاورمیانه، از توانایی بالایی در پیشبرد اهداف سازمانی برخوردار است. او پس از سالها مدیریت و تجربه موفق کاری در حوزه E-Commerce به عنوان مدیر عامل اسنپ مشغول به کار شد.
به صورت کلی اسنپ چه سازوکاری دارد و نوع تعامل اسنپ با رانندهها و مسافران به چه صورت است؟
اسنپ تاکسی ، اپلیکیشن درخواست خودرو روی گوشیهای هوشمند است که به عنوان پل ارتباطی بین کاربران مسافر و راننده عمل میکند و درخواست مسافر را به نزدیکترین کاربر راننده ارسال میکند. پس از قبول درخواست از جانب راننده، مسافران اطلاعات راننده را مشاهده کرده و زمانی که طول میکشد که راننده به مسافر برسد، برای مسافر مشخص میشود.
پس از سوارشدن مسافر در خودرو، امکان پرداخت آنلاین نیز برای مسافران مهیا شده و در پایان سفر امکان امتیازدهی به رانندگان فراهم میشود. تیم کنترل کیفی و پشتیبانی اسنپ به صورت ۲۴ساعته بر اساس امتیازات مسافران، اقدامات مختلفی را انجام میدهند؛ به عنوان نمونه بعضی از این اقدامات، منجر به آموزش مجدد رانندگان میشود.
اسنپ قرار نیست جایگزین دیگر سیستمهای حملونقل مسافر شود و اتفاقا مانند همه سیستمهای جدید که مبتنی بر تکنولوژی هستند، مزیتهای خود را دارد.
در خیلی از مواقع دسترسی به سیستمهای پیشین برای مخاطبان ایرانی مهیا نیست؛ چون بعضا مخاطبان در مناطقی از شهر حضور دارند که نسبت به آن آشنایی ندارند اما چون اپلیکیشن اسنپ را دارند، به راحتی میتوانند درخواست خودرو داشته باشند. از طرفی هزینه سفر قبل از شروع آن برای مخاطبان مشخص میشود و در صورتی که مورد رضایت آنها باشند، درخواست خودرو میدهند.
در این میان، مسافران و کاربران راننده درگیر چانهزنی قیمت نیز نمیشوند. سفر درونشهری با اسنپ الزاما قرار نیست با قیمت پایینی همراه شود اما مقرونبهصرفه است؛ چون عامل انسانی در اسنپ حذف شده است و قیمتگذاری مسیرهای مختلف از طریق الگوریتم نرمافزار و بر اساس مولفههای از پیش تعیینشده مانند مسافت، پیک ترافیک، دشواری دسترسی به مبدأ و… انجام میشود و سلیقهای نیست.
اسنپ چگونه توانست مورد اقبال مخاطب ایرانیای واقع شود که خیلی با استفاده از اپلیکیشن و اینترنت موبایل مانوس نیست؟
امروز در دنیا حدود ۴/۶ میلیارد وسیله برای اتصال به اینترنت از طریق موبایل، تبلت، لپتاپ و کامپیوتر وجود دارد. پیشبینی میشود تا چهار سال دیگر این تعداد به ۸/۲۰میلیارد وسیله افزایش یابد. فیسبوک بیش از یک میلیارد کاربر و اینستاگرام بیش از پانصد میلیون کاربر دارد.
در این میان قطعا میزان استفاده و نحوه استفاده کاربران ایرانی هنوز قابل مقایسه با بعضی کشورها نیست ولی ما در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر کاربران اینترنت در ایران بودهایم تا جایی که با نگاهی گذرا در مترو، تاکسی یا اتوبوس میتوانید میزان استقبال ایرانیان و کارکردن با اپلیکیشنهای موبایلی و اینترنت متوجه شوید.
ما در اسنپ چیزی را ساختیم که نیاز جامعه و شهری مانند تهران بود و آن چیزی نیست جز رفتوآمد آسان، سریع و بیدغدغه. یک سرویس باکیفیت و مشتریمدار که بر اساس نیاز مردم ساخته شده باشد میتواند مورد استقبال مردم قرار گیرد. مردم نیاز به سرویسی داشتند که به راحتی و با چند کلیک در موبایل خود درخواست خودرو دهند و از دغدغههایی مانند بحث در مورد کرایه و رفتار راننده و کیفیت خودرو آسوده شوند و ما آن را در اسنپ به وجود آوریم.
هماهنگی و تعامل بالایی که بین تعداد زیاد رانندگان و مسافران وجود دارد، چگونه به دست آمده است؟ سیستم کاری شما چگونه اداره میشود؟
تلاشهای بسیاری در ابتدا برای بالابردن و هماهنگی میان کاربران راننده و مسافر در اسنپ داشتیم تا به موفقیت حال حاضر برسیم. اسنپ از یک تیم چهار پنجنفره شروع به کار کرد و اکنون یک شرکت ۱۵۰نفره است که شامل تیمهای کاری مختلف میشود. تیمهایی که با هماهنگی بسیار خوبی در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند و همه با کمک هم باعث ایجاد سیستم حال حاضر در اسنپ شدهاند.
پس از موفقیت مجموعه اسنپ، چندین اپلیکیشن به تقلید از آن ایجاد شد. این اوضاع را چطور میبینید و چه تاثیری روی شما داشته است؟ چه برنامههایی برای رشد و توسعه در این محیط رقابتی برای خود متصور شدهاید؟
مجموعه اسنپ از ورود رقبا به این بازار بسیار خرسند است چون ورود رقیب به این بازار، باعث بزرگترشدن بازار میشود. از طرفی رقابت در هر بازاری به نفع مصرفکنندگان خواهد بود. در این میان اسنپ روی کیفیت تمرکز بسیار زیادی انجام داده و در تلاش است تجربه مناسبی را برای کاربران مسافر ایجاد کند و استراتژی اسنپ در هنگام ورود رقبای جدید، ممکن است تمرکز روی کیفیت خدمات خود باشد، اما این استراتژی متغیر است.
در هنگام عرضه این اپلیکیشنها در سراسر دنیا، تحول زیادی در زمینه برخورد راننده و امکانات ارائهشده در حملونقل شهری ایجاد شده است. اسنپ تا امروز چه برنامههای ویژهای برای مسافران داشته و در آینده برای ارتقای کیفی خدماترسانی رانندگان به مسافران چه ایدههایی را پیاده خواهد کرد؟
ارائه سرویسهای اسنپ فقط محدود به درخواست خودرو و فعالیت در تهران نخواهد شد. بلکه در بعد جغرافیایی، دیگر کلانشهرهای دیگر کشور که شرایط مشابه تهران را دارند و تعداد ماشینها و سفرها در آن شهرها زیاد است، قطعا به محصولات اسنپ نیاز دارند. با تجربهای که ما در توسعه اپلیکیشن در تهران پیدا کردهایم به راحتی میتوانیم این فرآیند را در دیگر شهرها نیز پیادهسازی کنیم و به زودی شاهد فعالیت اسنپ در شهرهای بیشتری خواهید بود.
از بعد دیگر نیز، توسعه محصول اسنپ صرفا به درخواست خودرو خلاصه نمیشود بلکه سرویسهای دیگر مانند خودروهای ویژه را میتوان برای برخی مخاطبان در نظر گرفت. به عنوان نمونه افرادی که جلسه کاری مهم و مهمان خاصی دارند و نیاز به خودرو ویژهای برای آنها احساس میشود، در آینده میتوانند از سرویسهای اسنپ استفاده کنند. از طرفی سرویسهای بسیارِ دیگری هم روی این پلتفورم امکان ارائه خدمات دارند.
شاید مهمترین نکتهای که باید یادآور شد این موضوع است که اسنپ تاکسی ، کسبوکار جدیدی بوده و با چالشهای مختلفی روبهرو است. در دو سال گذشته تلاش بر این موضوع شده که بازخوردهای مخاطبان مختلف را به خوبی دریافت کنیم و به آن توجه ویژهای داشته باشیم و فعالیتهای اسنپ تاکسی را بهبود دهیم.
به عنوان سخن پایانی ارزیابیتان از امروز و آینده اسنپ چیست؟
اسنپ حاصل فعالیت تیمی است. در طول دو سال گذشته اسنپ مانند هر کسبوکار دیگری شاهد فرازونشیبهای مختلفی بوده است و در طول این مسیر، این منابع انسانی و تیمهای مختلف اسنپ تاکسی بودهاند که با پشتکار و زحمات بسیار اسنپ را به اینجا رساندهاند و بدون آنها اسنپ به این نقطه نمیرسید. تیمی که از جوانان و نخبههای ایرانی تشکیل شده و به جرات میتوان گفت که تیم اسنپ به عنوان اولین و بزرگترین اپلیکیشن درخواست خودرو در ایران یکی از بهترین تیمهای استارتآپی در ایران است.
موضوع: گفتوگویی در مورد رازهای موفقیت اسنپ تاکسی
مقالات مرتبط:
استارتاپ هایی که در سال 2017 معرفی شدند
کسب و کار موفق در دوران رکود