در این اوضاع بد اقتصادی دنبال درآمد باشیم یا رشد؟

در این اوضاع بد اقتصادی دنبال درآمد باشیم یا رشد؟
آیا به دلیل اوضاع بد اقتصادی باید رشد را کنار گذاشت و روی درآمد تمرکز کرد؟ سرنوشت شرکتهایی که فقط بر روی درآمد تمرکز داشتهاند یا فقط بر روی رشد تمرکز داشتهاند به چه صورت است؟ در این مقاله به سؤالات شما پاسخ داده میشود.
حقیقت این است که در علم اقتصاد و مدیریت درآمد و رشد در نقطه مقابل هم نیستند.
مدل کسب و کار با تمرکز بر روی درآمد
در این مدل، کسبوکار در مدتزمان محدود باید بهاندازهای بازدهی داشته باشد که نقطه سر به سری را رد کند و سرمایه اولیه به سرمایهگذاران بازگردانده شود.
مدل کسب وکار با تمرکز بر روی رشد
استارت آپ به این معنا نیست که بهمنظور رشد همه پول سرمایهگذار خرج شود و چشمانداز و برنامهای برای بازدهی نداشته باشد. کسبوکارها همیشه باید بر روی درآمد و رشد تمرکز کنند. برخی از شرکتها که درآمدی ندارند، بازدهی نداشتن خود را به معنای رشد معرفی کردهاند؛ و بعد از مدتی که همه پول خود را برای رشد صرف کردهاند درباره تمرکز بر روی درآمد صحبت میکنند؛ و اینیک دیدگاه اشتباه است. برخی از شرکتهای ایرانی که در سالها قبل موفق نشدند به سوددهی برسند خود را بهاشتباه استارت آپ معرفی کردند و یکی از دلایل وضعیت فعلی ایران همین موضوع است.
مدل کسب و کار با تمرکز بر روی درآمد و رشد
در این مدل کسبوکار درآمد دارد، اما درآمد به شکل سود شناسایی نمیشود. کسبوکارها این توان رادارند که همه سودشان را دوباره وارد چرخه کسبوکار کنند و هیچ سودی بهصورت نقدی به سهامداران پرداخت نمیشود. این سود که وارد چرخه کسبوکار میشود باعث رشد خواهد شد. برخی از مدیران به دلیل عدم آشنایی با مدیریت مالی و عدم آشنایی با روندهای جدید مالی درک اشتباهی از این مدل کسبوکار دارند و معتقد هستند که این مدل کسبوکار سود ده نیست و کسبوکارها در این مدل مجبور هستند فقط هزینه کنند. البته در این مدل این ریسک هم وجود دارد که کل سرمایه از بین برود و فعالیتها نتیجهای نداشته باشد. این به معنی واقعی رشد به شیوه استارت آپی هست. این مدل کسبوکار بهترین مدل هست و نمونههای موفقی با این مدل کسبوکار که تمرکز بر روی درآمد و رشد داشتهاند وجود دارد که در ادامه به بررسی هرکدام از آنها میپردازیم:
اپل
اپل رشد خیرهکنندهای داشته است اما همراه با درآمد بوده است.
آمازون
آمازون یکی از ۵ شرکت مهم فناوری آمریکا است. آمازون از کسبوکارهایی بود که بر روی درآمد و رشد تمرکز داشت و دارد. استراتژی این شرکت به این صورت بود که بازدهی داشته باشد اما درآمدها را به شکل سود شناسایی نکنند؛ و سود حاصل از کار بهمنظور رشد بیشتر صرف عرصههای جدیدتر گردد. نتیجه این طرز تفکر یک کتابفروشی آنلاین شد که بهمرورزمان به یکی از مهمترین بازیگران تکنولوژی در آمریکا تبدیل شد. شاید اگر این سودها در کسبوکار هزینه نمیشد امروز آمازون یکی از مهمترین سرویسدهندههای زیرساختهای فناوری در آمریکا و جهان نمیشد.
نتیجهگیری
هر استارت آپ و کسبوکاری باید روی درآمد و سوده دهی و رشد همزمان باهم تمرکز داشته باشد؛ و سرمایهگذاری سود حاصل از کسبوکار در جهت رشد و البته با پذیرش ریسک از دست دادن سرمایه بهترین گزینه برای استارت آپ هست و این معنی واقعی کسبوکارهای نوپا به شیوه استارت اپی هست.
موضوع : در این اوضاع بد اقتصادی دنبال درآمد باشیم یا رشد؟
مقالات مرتبط:
۳ راه خیلی آسان برای رسیدن به شغل مناسب تان
این نکات برای تغییر شغل به دردتان می خورد
چرا افراد شغل شان را ترک می کنند؟
برگرفته از بهترین ایده