درباره برند لنوو چه می دانید؟

درباره برند لنوو چه می دانید؟
نام این برند برگرفته از دو واژهای است که در زبان چینی به معنای تداعی خلاقیت و نوآوری و در تعابیر دیگر همکاری مشترک از آن یاد میشود، اما به واقع ترکیبی از دو کلمه legend و new است که معنای «افسانه تازه» میدهد. برند لنوو این نام را از سال 2003 برای خود انتخاب کرد و برای برندسازی مجدد و شناساندن نام Lenovo به مردم دنیا حدود 32 میلیون دلار هزینه کرد. هرچند قدمت این شرکت به دهه ۸۰ میلادی بازمیگردد؛ زمانی که در جریان اصلاحات اقتصادی در کشور چین، دولت لیو چوانزی را استخدام کرد تا کامپیوترهای وارد شده به کشور را در بازار توزیع کند. در سال 1984 او اقدام به راهاندازی شرکتی کرد که امروزه تحت عنوان لنوو شناخته میشود؛ شرکتی که با 10 نفر کارمند آغاز به کرد و بودجهای که در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود، حدود 200 هزار یوآن بود. با کمک بودجه و وامهای دولتی این شرکت چینی به تدریج گسترش پیدا کرد، تا امروز که یکی از برترین برندهای فعال در حوزه تکنولوژی در جهان است.
- هزینههای تغییر نام یک برند
اگر قرار بر مرور فعالیتهای تولیدی لنوو باشد، میتوان گفت طی 20 سال اول حیاتش، این برند در دنیا تحت نام legend در بازار فعالیت میکرد و بیشتر کارش در بازار داخلی چین بود. در سال ۲۰۰۲ میلادی، یانگ یوانکینگ، مدیر عامل شرکت، تصمیم گرفت استفاده از نام برند legend را ممنوع کند تا بتواند دامنه کاریاش را در خارج از مرزهای کشور چین هم گسترش دهد. در این زمان بود که نام لنوو پیشنهاد شد و یوانکینگ با استفاده از رسانههای جمعی داخلی و خارجی و نصب پوسترهای تبلیغاتی در خیابانهای چین این نام را به مردم معرفی کرد.
در این دوران شرکت لنوو بالغ بر 18 میلیون یوآن برای تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی که به معرفی این نام تازه اختصاص داشت، هزینه کرد. این تبلیغات هر روز و برای مدت هشتهفته در تلویزیون پخش میشد و بیلبوردهای تبلیغاتی هم بیش از سهماه در خیابانهای پکن به چشم میخوردند. تا پایان سال 2003 لنوو بیش از 200 میلیون یوآن را صرف تغییر نام و معرفی برند جوانش به مصرفکنندگان کرد. این اولین پله برای موفقیت برند لنوو در بازار جهانی بود و بعد از این بود که دفتری در کشور آمریکا راهاندازی شد و به این ترتیب لنوو به خارج از مرزهای چین هم صادر شد.
- سهم تبلیغاتی یک برند برای جهان در حال توسعه
در سال 2009 لنوو اولین شرکت کامپیوتری بود که کشورهای دنیا را به دو دسته بازارهای در حال گذار از قبیل چین و هند و برزیل و بازارهای اشباعشده از قبیل آمریکا و ژاپن و اروپا تقسیم کرد. بعد از این تقسیمبندی لنوو استراتژیهای متفاوتی را برای هر یک از بازارهای هدفش تعریف کرد و با در پیش گرفتن همان استراتژی خاص توانست سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد. در سال 2012 این برند چینی تلاش زیادی کرد تا سهم بازارش را در کشورهای در حال توسعه افزایش دهد و در جهت تحقق این هدف بودجه بیشتری را برای تبلیغات و توسعه بازار هدف این کشورها اختصاص داد. با وجود اینکه در مورد میزان هزینه این شرکت در بخش تبلیغات در دورههای زمانی مختلف اطلاعاتی در دست نیست، ولی مدیر اجرایی لنوو درباره هزینه تبلیغات شرکت در همین سال میگوید که مبلغی حدود 248 میلیون دلار برای بازاریابی برند در سال 2012 هزینه شده که نهایتا این هزینهها توانست سهم لنوو از بازار تکنولوژی جهانی را 26 درصد توسعه دهد و درآمد فروش محصولات این برند در کشورهای در حال توسعه 6.9 درصد افزایش پیدا کند.
عنوان بهترین مدیرعامل جهان، لقبی است که نشریه بارونز در سال 2013 به یانگ یوانکینگ مدیرعامل و مدیر اجرایی شرکت لنوو میدهد. از جمله موفقیتهای او در دوره ریاستش در لنوو را میتوان تبدیلکردن این برند به پرفروشترین برند کامپیوترهای شخصی چینی از سال 1997 میلادی تاکنون دانست. در سال 2001 هم بیزینسویک او را به عنوان یکی از بزرگترین ستارگان آسیایی معرفی کرد که تحول بزرگی در عرصه صنعتی و اقتصادی شرکت لنوو ایجاد کرده است. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این مدیرعامل، روحیه او در حمایت از کارکنان لنوو است. در سال 2012 او به پاس تلاشهای پیگیر در جهت رشد درآمد و سودآوری شرکت 3میلیون دلار پاداش دریافت کرد که آن را بین 10 هزار کارگر شرکت تقسیم کرد.
موضوع : درباره برند لنوو چه می دانید؟
مطالب مرتبط:
3 اصل کلیدی برای رشد کسب و کار
۵ مدل نوآوری برای آینده کسب و کار
فرآیند ۶ مرحله ای ساده برای شروع یک کسب و کار کوچک
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
کسب درآمد از آموزش و مشاوره در زمینه کسب وکارتان
برگرفته از شنبه