درباره برندینگ اجزا بدانید

درباره برندینگ اجزا بدانید
برندینگ اجزا ( یا برندینگ ترکیبات ) یکى از استراتژى هاى مهم براى شرکت هاى فعال در حوزه بازاریابى صنعتى تجارى مى باشد . همچنان که از عنوان به ذهن مى رسد ، در این شیوه از یک جزء یا قسمت محصول در برند استفاده مى شود .
برندینگ مشترک
برندینگ اجزا ، شکل خاصى از برندینگ مشترک است .
- برندینگ مشترک عبارت است از نمایش دو یا چند برند بر روى یک کالا یا خدمت .
دلیل به کارگیرى رویکرد برندینگ مشترک بسیار متنوع است و از تلاش هاى ترفیع براى محصولات موجود تا ادغام بین شرکت ها براى تولید محصولات جدید را شامل مى شود . البته رویکرد برندینگ مشترک در محصولات مصرفى بسیار متداول است ، در حالى که در بازارهاى صنعتى تجارى به نسبت محدود مى باشد . در ادامه به چگونگى کارکرد برندسازی اجزا و جایگاه آن در بازاریابى و فروش مى پردازیم .
زیر بناى برندینگ اجزا
زیر بناى برندینگ اجزا مفهوم اصل کشش مى باشد . بر طبق این مفهوم ، تولید کنندگان اجزا ، ارتباطات بازاریابى خود را ( تبلیغات ، پیشبرد فروش و …) در مشتریان نهایى متمرکز مى نمایند و بدین ترتیب تولیدکنندگان کالاى نهایى را دور مى زنند . ایده اصلى عبارت است از ایجاد تقاضا در سطح خرده فروش ، تا خرده فروش ها کالا را از کانال توزیع مطالبه کنند و بدین ترتیب تولیدکنندگان مراحل میانى مجبور به استفاده از اجزا و مواد سازنده شوند . از طرفى در بسیارى از موارد ، این امکان هست که وجود جزء سازنده ، به استاندارى براى آن گروه کالا تبدیل گردد .
استراتژی کشش و استراتژی فشار در بازاریابی

برندینگ اجزا
شکل بالا استراتژی کشش و استراتژی فشار در بازاریابی را نشان مى دهد . یک استراتژى فشار بدین معنى است که تولید کننده اجزا ، تلاش ها و اقدامات بازاریابى خود را در تولید کنندگان کالاى نهایى متمرکز نماید . در حالى که استراتژى فشار تلاش دارد تا حمایت اعضاى کانال را به دست آورد ، استراتژى کشش به مشتریان کمک مى کند تا اهمیت و منافع برند ترکیبى را دریابند .
الزامات و محدودیت های برندسازی اجزا
هدف هاى عمومى و کلى رویکردهاى برندینگ اجزا ، مواد ساخته شده و قطعات هستند . زیرا این کالاها به کالاى نهایى ، که داراى برند است ، اضافه مى شوند ولى مشترى از آن ناآگاه مى ماند . براى رهایى از این گمنامى و مخفى ماندن ترکیبات ، تولید کنندگان تلاش دارند تا با استفاده از برند اجزا ، ترجیح و آگاهى کالاهایشان افزایش یابد .
البته هر قطعه یا ماده سازنده اى نمى تواند در برند اجزا موفق باشد . آیا واقعاً کسى به اینکه روغن موتور ماشین مورد علاقه اش چیست ، توجهى دارد ؟ البته کسى بدین موضوع توجهى ندارد . بنابراین واضح است که در بکارگیرى استراتژى برندینگ اجزا ، باید الزامات و محدودیت هایى را مد نظر قرار دهیم .
مهمترین نکته این است که جزء سازنده ، باید بخش مهمى از کالاى نهایى باشد .
به عنوان مثال به پردازشگر اینتل ، به عنوان قلب هر کامپیوتر شخصى نگریسته مى شود . از طرفى ، جزء سازنده باید توسط مشترى مهم و مرتبط تلقى شود تا به موفقیت کالاى نهایى کمک کند . همچنین مى یابد برند اجزا ، با نماد یا لوگوى مشخصى در کالاى نهایى نمایش داده شود . چرا که مشتریان باید بدانند آن کالاها حاوى این اجزا و مواد سازنده اند . به همین دلیل لوگوى اینتل بروى لب تاپ هاى دل نمایش داده مى شود .
برندینگ مشترک براى شرکت ها منافع و مزیت هاى زیادى را فراهم مى نماید . در این شیوه با دستیابى به منبع ارزش ویژه برند ، به تقویت و تمایز در کالاها و خدمات مى پردازد و از سویى با ایجاد پیوندهاى ( تداعى گرهاى ) قوى ، تأثیر برندینگ مشترک حتى مى تواند بیش تر گردد .
موضوع : درباره برندینگ اجزا بدانید
برگرفته از : Marketing Iran Talent
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟