توجه کنید! همیشه حق با مشتری نیست
توجه کنید! همیشه حق با مشتری نیست
یادتان باشد همیشه حق با مشتری نیست
استفاده از این ضرب المثل هنوز هم ادامه دارد چون آن دسته از ارائه دهندگان خدمات که ترسو هستند، می ترسند که اگر بگویند حق با مشـتری نیست، مشـتری یا ارباب رجوع آن ها را رها کند. بنابراین، نسل های مختلف صاحبان کسب و کار با این باور غلط که همیشه باید با مشـتری کنار بیایند کار کرده اند.
چند نمونه از نتایج این باور غلط:
- درنهایت طراحان، کارهای نامناسب تولید می کنند چون مشتـری، به همین طراحی خیلی بد نیاز دارد.
- در نهایت نویسندگان آگهی های تجاری و تبلیغاتی، مطالب بی ارزش می نویسنند چون مشـتری از آن ها می خواهد که نوشته های خود را از یک حالت حرفه ای به حالتی آماتوروار که مشتـری هم توانایی نوشتن آن را دارد تغییر دهند.
- خطر زورگویی و پرداخت دیرهنگام به ارائه دهندگان خدمات وجود دارد چون مشتریان می دانند که آن ها از خودشان دفاع نمی کنند.
منظور من این نیست که که با مشتریان خود کنار نیایید و با آن ها مشاجره کنید.
هرچند شما به عنوان یک ارائه دهندۀ خدمت، باید مشتریان خود را راهنمایی کنید تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرند. شما نیز باید این اطمینان را حاصل کنید که آن ها به بهترین نتایج ممکن می رسند. یعنی نهایت تلاش خود را کرده و مشتریان را خردمندانه و کارشناسانه، راهنمایی کنید.
از آن جا که شما یک کارشناس مطلع در زمینه کاری خود هستید و مشتریان اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارند، با شما مخالفت خواهند کرد. وقتی این مخالفت اتفاق بیفتد، راهکار، آموزش است نه عصبانیت. این راهکار، به جای بحث و جدل های بی فایده، منجر به تبادل نظر های مفید و خوب می شود.
کنارآمدن با مشتری وقتی که آن ها دارند اشتباهات خسارت باری مرتکب می شوند، نه به آن ها کمک می کند و نه به شما.
موضوع : توجه کنید! همیشه حق با مشتری نیست
مقالات مرتبط:
تقویت ده عادت خوب در خدمات دهی
7 مورد از انتظارات مشتـری که حتما باید برآورده کنید
۱۵ راه عالی برای حفظ مشـتری که باید بدانید
راه هایی برای ارتباط بهتر با مشتـری
6 راه خشنود نگه داشتن مشـتری ها
من و مشتریانم
استانداردهای مدیریت رضایتمندی مشتریان